تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۱
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۰۸۳۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس:

پیگیر تغییر اساسنامه شرکت‌ها برای پرداخت زودتر سود مجامع هستیم

‌می‌متالز - سعید واشقانی فراهانی، گفت: انتظار می‌رود در اولین مجامعی که شرکت‌ها برگزار می‌کنند، تغییرات (تصویب پرداخت سود مجمع طی حداکثر ۴ ماه) اعمال شود؛ در غیر این صورت، سازمان از طریق ابزار‌های مختلف پیگیر تخلفات آنان خواهد شد؛ البته بخش عمده‌ای از شرکت‌ها تا به امروز این تغییرات را اعمال و کار‌های مورد نیاز را انجام داده‌اند.

به گزارش می‌متالز، سعید واشقانی فراهانی رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان بورس می‌تواند شرکت‌ها را مجبور کند سود را حداکثر ۴ ماه پس از برگزاری مجمع پرداخت کند به بورسان گفت: به هر حال، مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس، اصلاح اساسنامه ناشران را در خصوص پرداخت سود سهامداران طی مدت ۴ ماه را به همراه داشت.

وی افزود: این موضوع از الزاماتی است که ناشران باید در اساسنامه خود اعمال و در مجامع عمومی فوق العاده آن را به تصویب سهامداران می‌رساندند.

به گفته واشقانی فراهانی، به لحاظ حقوقی، زمانی شرکت‌ها مکلف می‌شوند چنین پرداختی را انجام دهند که در اساسنامه قید شده باشد؛ لذا در سال جاری، تقریبا بخش عمده‌ای از شرکت‌ها همزمان با برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه، مجامع فوق‌العاده‌ای مربوط به پرداخت سود سهامداران و در حقیقت تغییر اساسنامه در خصوص پرداخت سود طی ۴ ماه را برگزار و پس از تصویب، شرکت‌ها ملزم به پرداخت می‌شوند.

وی عنوان کرد: شرکت‌هایی که به حقوق صاحبان سهام به خصوص سهامداران خُرد احترام می‌گذارند، می‌توانند قبل از اینکه این مورد در اساسنامه تصویب و الزام حقوقی پیدا کند، این کار را انجام دهند.

واشقانی فراهانی در پاسخ به این سوال که سازمان بورس چه برخوردی با متخلفان خواهد کرد، گفت: سازمان بورس به عنوان قانون‌گذار و نهادی که در نهایت این مصوبه را تصویب کرده به طور حتم پیگیر موضوع خواهد بود. فرصت معقولی به ناشران داده شد تا این موضوع در اساسنامه اعمال شود و در غیر این صورت، تخطی محسوب شده و از طریق ابزار‌های مختلف، پیگیر تخلفات خواهیم بود.

رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس در ادامه اظهار کرد: شرکت‌هایی که تن به این تغییرات نمی‌دهند، به حقوق سهامداران خود به خصوص سهامداران خُرد احترام نمی‌گذارند و این مساله بسیار مهمی است.

وی ادامه داد: صرف نظر از اینکه سازمان چه برخوردی می‌کند، به طور قطع، سهامداران نسبت به شرکت‌هایی که الزام به پرداخت سود طی ۴ ماه را رعایت نکنند، رویکرد متفاوتی خواهند داشت. البته بخش عمده‌ای از شرکت‌ها تا به امروز این تغییرات را اعمال و کار‌های مورد نیاز را انجام داده‌اند.

واشقانی فراهانی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در اولین مجامعی که شرکت‌ها برگزار می‌کنند، تغییرات اعمال شود؛ در غیر این صورت، سازمان از طریق ابزار‌های مختلف پیگیر تخلفات آنان خواهد شد.

وی تاکید کرد که به هیچ عنوان تفاوتی بین سهامداران سجامی و غیرسجامی نباید قائل شد و دلیلی برای اینکه سود سهامداران دیرتر پرداخت شود نیست چرا که براساس قانون تجارت باید تساوی حقوق صاحبان سهام رعایت شود.

رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس یادآور شد که سازمان بورس روی موضوع پرداخت سود طی ۴ ماه بسیار حساس و پیگیر است و برخورد جدی با شرکت‌هایی که آن را اعمال نکنند خواهد شد، چرا که بحث سهامداران خرد و احترام به حقوق آنان مطرح است.

وی در پاسخ به این سوال که وظیفه نماینده سازمان بورس در مجامع چیست، گفت: به طور مشخص، نماینده سازمان در جلسات مجامع حضور داشته و اگر تخلفی غیر از موارد مرتبط با قوانین و مقررات سازمان صورت گیرد، نماینده ورود کرده و گزارش‌های خود را پس از مجامع به واحد‌های نظارتی مربوطه ارائه تا با پیگیری‌های جدی از تخلفات در مجامع آتی جلوگیری شود.

واشقانی فراهانی در ادامه بیان کرد: اگر به هر دلیلی سهامداری نتوانست پاسخ سوال خود را از سوی هیئت رئیسه مجمع دریافت کند و نماینده سازمان متوجه عدم پاسخگویی به سوال این سهامدار شود، تذکر‌های لازم را داده و سهامداران نیز می‌توانند نسبت به دریافت پاسخ سوالات خود از طریق سامانه shekayat seo.ir اقدام کنند که به طور حتم واحد‌های نظارت بر ناشران پاسخگو خواهند بود.

وی اظهار کرد که از طریق روابط عمومی و سامانه شکایات و همچنین نامه نگاری مرسوم، پاسخ سوالات سهامداران داده می‌شود و سازمان پاسخگوی سوالات است.

رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس تاکید کرد که براساس تجربه، مشارکت سهامداران در مجامع و حضور آن‌ها و مهمتر از همه ارتقای سواد مالی آنان بسیار مهم است. سهامدار باید با اطلاعات کافی و دانش حداقلی و همچنین مطالعه صورت‌های مالی شرکت‌ها در مجامع حضور یابد.

وی با اعلام اینکه تمام مجامع باید تصویربرداری شود، عنوان کرد: سواد مالی و مطالعه اطلاعات و رویکرد نهاد ناظر روی سهامدارن عمده کمک خواهد کرد تا کیفیت مجامع بهتر و از تنش‌ها جلوگیری شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده