تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۱۷
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۲۹۸۸۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

فشار بر بازار فولاد اتحادیه اروپا به دلیل عرضه محدود

‌می‌متالز - با توجه به عرضه محدود و مشکلات ناشی از تعطیلی کوره‌های بلند به دلیل تعمیر و نگهداری و پیامد‌های ناشی از زلزله ترکیه، بازار فولاد اتحادیه اروپا در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ تحت فشار بود.

به گزارش می‌متالز، در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ کارخانه‌های فولاد مستقر در اتحادیه اروپا تصمیم به توقف ظرفیت تولید گرفتند. بررسی‌ها نشان می‌دهد علت توقف کارخانه‌های اتحادیه اروپا این بود که آن‌ها از کاهش تقاضا می‌ترسیدند و سعی می‌کردند از این طریق ذخایر فولاد را کاهش دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در آن زمان، به دلیل افزایش قیمت انرژی و افزایش تورم، این تصمیم منطقی به نظر می‌رسید. این در حالی است که در دسامبر ۲۰۲۲ Fastmarkets تخمین زد که شرکت‌های فولاد اتحادیه اروپا ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن ظرفیت فولاد را به حالت تعلیق درآورده اند.

فعالان بازار در روز جمعه (۱۴ آوریل) اعلام کردند مشکلات کارخانه‌های فولاد محلی مستقر در اتحادیه اروپا مانع یافتن تعادل بین تقاضا و عرضه می‌شود.

بر اساس برآورد مرکز GMK، در ژانویه تا فوریه ۲۰۲۳ کاهش ذخایر فولاد در اتحادیه اروپا ادامه داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های فولادی مستقر در اتحادیه اروپا بر ایده‌های سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ تمرکز کردند که آن‌ها را به کاهش تولید سوق داد، اما باید توجه داشت که تقاضا کاهش نیافت.

به نقل از چندین منبع خبری، بازار اتحادیه اروپا مانند سال‌های گذشته به همان حجم فولاد نیاز دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های فولادی متوجه شدند که تقاضای واقعی آن طور که انتظار می‌رفت کاهش نیافته است، بنابراین افزایش تولید فولاد در این کشور ضروری می‌باشد. در عین حال باید توجه داشت که منابع و ذخایر فولاد فعلی کافی نیست و شکاف بین تقاضا و عرضه واقعی در بازار اتحادیه اروپا همچنان باقی است.

حوادث رخ داده در کوره‌های بلند اتحادیه اروپا

تحلیل گران بازار در روز جمعه (۱۴ آوریل) گزارش دادند در ۲۲ مارس ۲۰۲۳، ArcelorMittal کوره بلند A را در کارخانه Gijon پس از آتش سوزی متوقف کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد قبل از این حادثه، کوره بلند A در ماه فوریه پس از بیکار بودن در سپتامبر ۲۰۲۲ مجددا راه اندازی شد تا مطابق با شرایط بازار با نرخ‌های کاهش یافته کار کند. باید توجه داشت که شرکت فولادی ArcelorMittal هنوز مشخص نکرده است که کوره بلند A تا چه مدت کار نخواهد کرد. به گفته رسانه‌های محلی، کوره بلند A حداقل به مدت دو ماه خاموش خواهد شد. همچنین منابع خبری اعلام کردند کوره بلند B در شرکت ArcelorMittal همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. به نقل از برخی منابع خبری، ۲ کوره بلند مستقر در کارخانه Gijon دارای ظرفیت ۴.۵ میلیون تن در سال هستند در حالی که کوره بلند A دارای ظرفیت ۲.۳۵ میلیون تن است.

به نقل از برخی تاجران، در ۳۰ مارس ۲۰۲۳، یک آتش سوزی در کوره بلند شماره ۴ مستقر در کارخانه ArcelorMittal Dunkirk رخ داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کوره بلند شماره ۴ در نتیجه آتش سوزی آسیب ندیده است، اما در طول بررسی منشاء انفجار مشخص شد که کارخانه تنها با یک کوره بلند کار می‌کند. به نقل از برخی منابع خبری کارخانه Dunkirk دارای سه کوره بلند با ظرفیت ترکیبی آهن خام ۷ میلیون تن در سال است. در حالی که بزرگترین کوره بلند کوره بلند کارخانه ArcelorMittal Dunkirk یعنی کوره بلند شماره ۴ دارای ظرفیت حدود ۳.۶ میلیون تن در سال می‌باشد.

همچنین برخی معامله گران در روز جمعه (۱۴ آوریل) اعلام کردند ArcelorMittal به مشتریان اطلاع داده است که ممکن است تاخیر در تحویل محصولات فولادی تخت در سراسر اروپا به دلیل آتش سوزی در کارخانه‌های Gijon و Dunkirk وجود داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این حوادث کوره‌هایی را تحت تأثیر قرار داده که عمدتاً آهن خام برای محصولات فولادی تخت تولید می‌کنند. باید توجه داشت که خریداران اروپایی به دلیل آتش سوزی در کارخانه‌های ArcelorMittal انتظار کمبود ۱ میلیون تنی کویل نورد گرم فولادی را دارند. به نقل از برخی منابع خبری، اوج محدودیت عرضه در ماه‌های ژوئن تا آگوست پیش بینی می‌شود.

فعالان بازار در روز جمعه (۱۴ آوریل) اعلام کردند در شرایط شکاف بین تقاضا و عرضه موجود در اتحادیه اروپا، وجود هر کوره بلند فعال برای یافتن تعادل بازار مهم می‌باشد. اما در واقع تولیدکنندگان به دلیل نیاز به تعمیرات نمی‌توانند از همه ظرفیت کوره بلند خود استفاده کنند.

عملیات تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده

تحلیل گران بازار در روز جمعه (۱۴ آوریل) گزارش دادند کارخانه Salzgitter سالزگیتر کوره بلند A را در تابستان ۲۰۲۳ بازسازی خواهد کرد و تعمیر و نگهداری آن احتمالا تا سپتامبر ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. همچنین این شرکت قصد دارد در ماه می ۲۰۲۳ عملیات کوره بلند C را که از سال ۲۰۱۹ بیکار بوده از سر بگیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کارخانه Salzgitter هنوز پاسخی به این سوال ندارد که آیا پس از اتمام تعمیر و نگهداری کوره بلند A آیا کوره بلند C در حال عملیات باقی خواهد ماند یا خیر. بررسی‌ها نشان می‌دهد ظرفیت کوره بلند A مستقر در کارخانه Salzgitter حدود ۳.۴ میلیون تن در سال و ظرفیت کوره بلند C این کارخانه حدود ۶۰۰ هزار تن در سال می‌باشد است.

به نقل از برخی تاجران، به احتمال زیاد تعمیر و نگهداری در کوره بلند کارخانه Salzgitter بر بازار تأثیر نخواهد گذاشت، زیرا این شرکت تولید اسلب فولادی را از قبل در پاییز ۲۰۲۲ آغاز کرده است. بنابراین، شرکت Salzgitter دارای ذخایر خاصی است که می‌تواند برای تثبیت منابع استفاده شود. علاوه بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد کارخانه Salzgitter می‌تواند از اسلب فولادی تولید شده در کارخانه Hüttenwerke Krupp-Mannesmann (HKM)، کارخانه Duisburg متعلق به Thyssenkrupp Steel و Vallourec استفاده کند.

همچنین برخی معامله گران در روز جمعه (۱۴ آوریل) اعلام کردند مجموعه فولادی ArcelorMittal مستقر در لهستان کوره بلند شماره ۲ را در کارخانه Dąbrowa Górnicza برای تعمیر و نگهداری تعطیل کرد و نوسازی آن حدود سه ماه طول خواهد کشید. بررسی‌ها نشان می‌دهد در همان زمان، شرکت Dąbrowa Górnicza کوره بلند شماره را در ژانویه ۲۰۲۳ به منظور آماده سازی برای خاموش کردن کوره بلند ۲ راه اندازی کرد. باید توجه داشت که کوره بلند شماره ۳ از اکتبر ۲۰۲۲ فعالیت نمی‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد ظرفیت این کوره‌های بلند تقریبا برابر است به طوری که ظرفیت کوره بلند شماره ۲ حدود ۲.۳ میلیون تن و ظرفیت کوره بلند شماره ۳ حدود ۲.۲ میلیون تن در سال گزارش شده است؛ بنابراین مرکز GMK پیش بینی کرده است این شرکت تولید فولاد را در سطح فعلی حفظ خواهد کرد.

به نقل از برخی تاجران، شرکت فولادی Tata Steel مستقر در هلند در هفته اول آوریل یک برنامه نوسازی و بازسازی بزرگ برای کوره بلند ۶ در کارخانه Ijmuidensteelwork خود آغاز کرد. کارخانه Ijmuiden دارای ۲ کوره بلند است. کوره بلند ۶ دارای ظرفیت ۲.۵ میلیون تن و کوره بلند ۷ که همچنان به کار خود ادامه می‌دهد دارای ظرفیت ۳.۵ میلیون تن در سال می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت تاتا استیل هلند کویل نورد گرم و سرد تولید می‌کند، بنابراین خاموش شدن کوره بلند بر عرضه این شرکت تأثیر می‌گذارد.

بررسی سایر مشکلات تاثیر گذار بر بازار فولاد اتحادیه اروپا

تحلیل گران بازار در روز جمعه (۱۴ آوریل) اعلام کردند شرکت فولادی Tata Steel مستقر در هلند در فوریه ۲۰۲۳ به دلیل مشکلات ارتقاء کویل نورد سرد شرایط اضطراری اعلام کرد. این شرکت از آگوست ۲۰۲۲ خط تولید کویل نورد سرد را برای بهبود کیفیت سطح و کنترل گیج ارتقا داده است، اما چندین مشکل باعث افزایش قطعی شده است.

به گزارش Argus، اولین کوره بلندی که در تابستان سال گذشته در Dunaferr خاموش شد، آسیب جبران ناپذیری دیده است و دوباره راه اندازی نمی‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد Dunaferr دارای ۲ کوره بلند است و کوره بلند شماره ۲ با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال در فوریه ۲۰۲۳ راه اندازی مجدد شده است. باید توجه داشت که مجموع ظرفیت دو کوره بلند موجود در Dunaferr حدود ۱.۲ تا ۱.۴ میلیون تن برآورد شده است، بنابراین به نقل از منابع خبری حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن از ظرفیت این کوره‌های بلند از بین خواهد رفت. شرکت فولادی Liberty Steel می‌تواند از منابع اسلب فولادی خارجی مانند Galati برای Dunaferr استفاده کند. منابع خبری اعلام کردند شرکت فولادی Dunaferr می‌تواند محصولات فولادی تخت نورد گرم، نورد سرد و گالوانیزه گرم تولید کند.

بررسی عوامل خارجی موثر بر بازار فولاد اتحادیه اروپا

فعالان بازار در روز جمعه (۱۴ آوریل) اعلام کردند زلزله در ترکیه به مشکل دیگری برای بازار اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. این زمین لرزه بر تأسیسات تولید یک سوم فولاد کشور تأثیر گذاشت و کارخانه‌های فولاد اسکندرون در واکنش به وضعیت اضطراری در جنوب ترکیه وضعیت اضطراری را اعلام کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از زلزله ترکیه بندر اسکندرون آسیب دیده است و با اینکه کارخانه‌های فولادی در سایر نقاط ترکیه اعلام وضعیت اضطراری نکردند، اما امکان صادرات ترکیه کاهش یافته است. باید توجه داشت حتی اگر کارخانه‌ها آسیب ندیده باشند، از سرگیری کار آن‌ها زمان می‌برد. برخی از کارگران جان خود را از دست دادند و بقیه باید خود را با شرایط جدید وفق دهند.

به نقل از برخی تاجران، در سال ۲۰۲۲ ترکیه ۲.۵ میلیون تن محصول فولادی تخت به اتحادیه اروپا صادر کرد. باید توجه داشت که این منابع در معرض تهدید هستند. زیرا حتی اگر کارخانه‌های فولاد به طور کامل تولید را از سر بگیرند، کشور برای بازسازی و بازیابی پس از زلزله به فولاد نیاز دارد. در نتیجه تامین نیاز‌های بازار داخلی در اولویت خواهد بود.

همانطور که مرکز GMK گزارش داد وضعیت فعلی بازار اتحادیه اروپا دوگانه است. از یک طرف، کارخانه‌های فولادی اتحادیه اروپا مجبور به افزایش عرضه هستند، زیرا نیاز‌های مشتریان را برآورده نمی‌کنند و تقاضای ناراضی قیمت‌های کویل نورد گرم فولادی اتحادیه اروپا را به ۹۰۰ یورو در هر تن می‌رساند. از سوی دیگر، فعالان بازار انتظار دارند وضعیت اقتصادی در نیمه دوم سال بدتر شود، زیرا هیچ کس نمی‌خواهد سهام فولاد را کاهش دهد. در نتیجه ترس مانع واردات فولاد و راه اندازی مجدد ظرفیت‌های داخلی فولاد در اتحادیه اروپا خواهد شد. در چنین شرایطی قیمت‌ها برای مدت طولانی بالا باقی خواهد ماند.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده