تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۳۹
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۹۹۲۹۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
در جلسه کارگروه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران مطرح شد

چالش صنایع گالوانیزه برای تامین مواد اولیه از بورس کالا

‌می‌متالز - در نخستین جلسه کارگروه‌های ذیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران در سال ۱۴۰۲، چالش صنایع گالوانیزه برای تامین مواد اولیه از بورس کالا مطرح شد. بر اساس آنچه که صاحبان این صنعت بیان کردند، تامین روی و شمش روی از بورس کالا به دلیل رشد ناگهانی تقاضا، حضور پر رنگ دلالان و رشد چند برابری قیمت برای آن‌ها دست‌نیافتنی شده است.

چالش صنایع گالوانیزه برای تامین مواد اولیه از بورس کالا

به گزارش می‌متالز، نشست کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران به منظور بررسی موضوع تامین مواد اولیه صنایع گالوانیزه ایران در اتاق تهران برگزار شد. در ابتدای این جلسه، رئیس انجمن صنایع گالوانیزه ایران به طرح این مساله پرداخت که عرضه ناکافی روی و شمش روی به عنوان مهمترین مواد اولیه این صنعت، برای فعالان این حوزه چالش‌های بسیاری ایجاد کرده است.

نصرالله رهنما افزود: علاوه بر این، قیمت این مواد از چند صد تومان در کیلو به بیش از ۱۲۰ هزار تومان رسیده و از آنجا که صنعت گالوانیزه، جزو صنایع زیرساختی است، رشد بی‌رویه قیمت مواد اولیه در این بخش، روی هزینه پروژه‌ها نیز اثر گذاشته است. به‌رغم عرضه این مواد در بورس، عمده شرکت‌های تولیدکننده گالوانیزه امکان خرید روی و شمش روی را از بورس پیدا نکرده و ناگزیر به خرید مواد مورد نیاز خود از دلال‌ها به قیمت‌های بالاتر هستند.

رهنما با بیان اینکه در شش ماه گذشته، میزان تقاضای روی نسبت به عرضه بیش از ۸ برابر شده است، ادامه داد: مکانیزم عرضه دارای ایراد است و چنانچه میزان عرضه نیز افزایش یابد، باز این دلالان هستند که بخش عمده‌ای از خرید‌ها را انجام می‌دهند. مکانیزم عرضه این کالا در بورس کالا باید اصلاح شود.

در ادامه این جلسه، سعید شفیعی که به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست حضور یافته بود، با تایید رشد تقاضا نسبت به عرضه، گفت: این وزارتخانه نسبت به کف عرضه ۳۶۰۰ تنی تجدیدنظر کرده و این میزان عرضه را به ۵۱۰۰ تن افزایش داده است. همچنین امکان خرید مواد اولیه و نیز صادرات شرکت‌های تامین‌کننده روی و شمش روی به رعایت این میزان کف عرضه منوط شده است. این مصوبه از ابتدای فروردین ماه برای اجرا ابلاغ شده است.

عباس یعقوبی، مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران، نیز با بیان اینکه تعیین هرگونه سهمیه برای خریداران در بورس کالا باید توسط وزارت صمت انجام شود، افزود: یکی از راهکار‌های تامین مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولیدی آن است که سهمیه خریداران در سامانه بهین‌یاب مشخص شده و به بورس کالا اعلام شود.

او با اشاره به اینکه در روز‌های اخیر، میزان عرضه روی فقط ۸۰۰ تن بوده است، ادامه داد: بررسی این ارقام نشان می‌دهد که کف عرضه ابلاغی وزارت صمت رعایت نشده و مسوول کنترل کف عرضه نیز این وزارتخانه است.

یعقوبی در ادامه با تاکید بر اینکه رصد منظم و هفتگی رعایت کف عرضه توسط وزارت صمت، بازار را از کمبود نجات می‌دهد، افزود: اینکه صادرات شرکت‌های تامین‌کننده به رعایت کف عرضه منوط شده است، چندان راهگشا نخواهد بود، به این دلیل که بسیاری از این شرکت‌ها صادرات ندارند. در این شرایط یکی از راهکار‌ها این است که عرضه ۲۱۰ شرکت عمده تولیدکننده روی و شمش روی در بورس کالا به طور منظم رصد شود. در عین حال لازم است، وزارت صمت با کمک انجمن صنایع گالوانیزه ایران، خریداران واقعی روی را مشخص کنند و به بورس کالا ارائه دهند.

در ادامه این جلسه سایر حاضران نیز به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند؛ از جمله اینکه نوسان و جهش ناگهانی نرخ ارز یکی از عوامل مهم رشد تقاضا در بورس کالا شده است و سیاست ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، بیش از تصور سیاست‌گذار به اقتصاد ضربه وارد می‌کند.

هومن حاجی‌پور، معاون کسب‌وکار اتاق تهران، که ریاست این جلسه را بر عهده داشت، با جمع‌بندی پیشنهادات و نظرات مطرح شده، گفت: تا زمان اصلاح سیاست‌های ارزی، راهکار‌های کوتاه‌مدت برای حل مساله صنایع گالوانیزه ایران این است که دست‌کم کف عرضه رعایت شود و به این منظور پیشنهاد می‌شود که وزارت صمت رصد هفتگی کف عرضه با تمرکز بر ۱۰ شرکت تامین کننده بزرگ را در دستورکار قرار دهد.

او افزود: هم‌زمان، وزارت صمت از طریق تعامل و هم‌اندیشی با انجمن‌های گالوانیزه ایران، سندیکای رنگ و رزین، انجمن صنایع لوازم خانگی، سندیکای لوله و پروفیل و سندیکای لوله‌های قطور و انجمن صنایع سرب و روی، میزان مصرف واقعی روی را مشخص کرده و نتیجه این جلسه را ظرف یک ماه آینده به نهاد‌های ذیربط منعکس کند.

مسائلی که در کارگروه‌های کارشناسی ذیل شورای گفتگو مورد بررسی قرار می‌گیرد برای نتیجه‌گیری نهایی یا پیگیری‌های مجدد به جلسات اصلی شورای گفتگو ارجاع داده می‌شود.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده