تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۲۴
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۲۹۹۲۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حمایت فعالان بخش خصوصی از سامانه جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت

‌می‌متالز - مدیران و فعالان بخش‌های خصوصی کشور، راه‌اندازی سامانه جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت (جذب صمت) یا یک نوآوری ویژه و اتفاقی مهم برای ارائه و جمع‌بندی تمام نظرات اقشار علمی، اقتصادی و ... کشور برشمردند.

به گزارش می‌متالز، «قاسم نوده‌فراهانی» رئیس اتاق اصناف ایران، «آرمان خالقی» عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت و «حسین سلاح‌ورزی» نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رئیس سازمان ملی کارآفرینی ایران در خصوص رونمایی و راه‌اندازی سامانه جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت (جذب صمت)، موضوعاتی را ارائه کردند.

نوده‌فراهانی: اتفاقی بسیار عالی رقم خورده است

در این رابطه، «قاسم نوده‌فراهانی» رئیس اتاق اصناف ایران با تقدیر از راه‌اندازی سامانه جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت (جذب صمت)، اظهار کرد: با نامگذاری جمع‌سپاری روی این سامانه، به معنای نظرخواهی از همه است که مطمئنا نظرجمعی بهتر از نظر فردی خواهد بود.

وی با بیان اینکه ارائه نظرات، انتقادات و پیشنهادات در این سامانه که توسط مسئولان وزارتخانه بررسی می‌شود، اتفاقی بسیار عالی است، تاکید کرد: اگرتولید را حمایت کرده و به تولیدکننده اطمینان ببخشیم، تورم خود به خود از بین می‌رود.

رئیس اتاق اصناف اضافه کرد: تولیدکننده وقتی مواد اولیه را برای تولید وارد می‌کند، برای ورود دوباره این مواد جهت تولید مجدد، با نوسانات قیمت روبرو می‌شود؛ به‌همین خاطر کالای خود را به شکل قطره‌چکانی به بازار عرضه می‌کند تا بازار همیشه تشنه کالا باشد که در نهایت باعث افزایش قیمت در بازار می‌شود.

نوده‌فراهانی در این خصوص تاکید کرد: مطمئنا با برنامه‌ریزی مناسب در جهت بهره‌بانکی و ثابت نگه داشتن ارز در یک مدت زمان مشخص، می‌توان ضمن افزایش تولید، در مهار تورم نقش آفرینی کرد.

سامانه جمع‌سپاری، اتاق فکری بزرگ و فراگیر است

در ادامه، «آرمان خالقی» عضو هیات مدیره و قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه جای اتاق فکر در کشور خالی است، اظهار کرد: بحث تشکیل اتاق فکر به‌عنوان محلی برای اتصال اندیشکده‌ها، بهره‌مند کردن سازمان از تفکرات مختلف و ارائه آزادانه نظرات از سوی افراد است که در نهایت می‌توان بهترین و شایسته‌ترین دیدگاه‌ها را برای پیشبرد اهداف هرچه بهتر یک سازمان انتخاب کرد.

وی با بیان اینکه ایده راه‌اندازی سامانه جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت، ایده درستی است، اضافه کرد: بسیاری از اصناف و زیرمجموعه‌های وزارتخانه قصد ارائه نظرات خود را دارند، اما جایگاه مناسبی برای ایده‌های خود را نداشتند، پس راه‌اندازی این سامانه در وزارت صمت، در شرایطی که در سازما‌ن‌های دیگر حتی در مورد آن فکر نکردند، یک برکت برای این مجموعه بزرگ است.

قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: طبق ماده (۲) و (۳) قانون بهبود به این موضوع تاکید دارد که تمام دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های تصمیم‌ساز می‌بایست از نظرات ذینفعان بخش خصوصی، اتاق‌ها و تشکل‌های اقتصادی بهره‌مند شده و از جمع‌بندی این نظرات، در تصمیم‌سازی‌ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه وزارت صمت با راه‌اندازی این سامانه فضا را برای ارائه نظرات همه بخش‌ها بازتر کرده، ادامه داد: این سامانه، اتاق فکری بزرگ‌تر و فراگیرتری است که امکان استفاده از بارش افکار متخصصان در آن فراهم خواهد شد. ضمن اینکه بحث طوفان فکری و طوفان ذهنی که در بحث‌های تئوریک در دانشگاه‌های روی آن صحبت می‌شود، اما در عمل اجرایی نمی‌شود، با راه‌اندازی این سامانه وزارتخانه می‌تواند طوفان فکری‌ها را به بارش افکار منظم تبدیل کرده و از برکت رویش آن استفاده کرد.

خالقی با بیان اینکه باید بررسی کرد ابتدا چه موضوعی اهمیت کافی دارد که ارائه شود و در نهایت چگونه آن را باید جمع‌بندی کرد، گفت: موضوع مهم این است که تمام موارد ارائه شده، به نتیجه برسد، اتفاقی که به نخبگان و سایر نظردهندگان انگیزه می‌دهد تا نظرات و ایده‌های خود را مجددا روی سامانه ارائه کنند.

نوآوری خاص در راه‌اندازی سامانه جمع‌سپاری

در ادامه این مراسم، «حسین سلاح‌ورزی» نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رئیس سازمان ملی کارآفرینی ایران اعلام کرد که می‌بایست به خاطر روش و مدل تعامل با افکار عمومی و نوآوری خاصی که در سامانه جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت، ایجاد شده است، از وزیر صمت و همکاران ایشان در وزارتخانه تقدیر و تشکر ویژه کرد.

وی اضافه کرد: یکی از آفات‌های مدل‌های نظرسنجی، بی‌توجهی به نظرات ارائه شده است، اما شرط استمرار و پویایی نظرات، توجه، جمع‌بندی و استفاده از نظراتی است که توسط افراد مختلف جامعه در این سامانه ارائه می‌شود.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین به وزیر صمت پیشنهاد داد که از سیاست‌هایی که از نظرات و پیشنهادات منتج شده از این سامانه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، در امتیازدهی برای نظام ارزیابی مدیران وزارت صمت استفاده شود.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده