تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۵۱
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۹۹۲۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار برای نوسان‌گیری مناسب نیست

‌می‌متالز - نقشه‌راه برنده، ماندگاری و پایداری در سهام بنیادی است و نوسان گرفتن از این بازاری که میل به سمت صعود دارد به جز افزایش ثبت هزینه معاملات نتیجه دیگری ندارد.

به گزارش می‌متالز، فردین اقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: سال ۱۴۰۲ با توجه به جمیع جهات و متغییر‌ها که بر آن تاثیرگذار بوده، نقطه شروع بازدهی و افزایش قیمت و شاخص خواهد بود. در درجه اول عقب ماندگی بازار سرمایه نسبت به بازار مسکن و خودرو و سرکوب شدن و کردن بازار ارز و طلا منجر به تغیر مسیر نقدیگی ۱۷۰۰ همتی به سمت بازار سرمایه خواهد شد؛ به خصوص که عقب مانده‌ترین بازده در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای بورس بوده در صورتی که تا آستانه حباب بازار مسکن و خودرو پیش رفته‌اند، پس اگر قرار باشد چرخش نقدینگی رخ دهد بی‌شک به سمت بازار سرمایه است. همچنین متاسفانه پیش‌بینی‌هایی که حکایت از ادامه تورم ۴۰-۵۰ درصدی و نشانه‌های از جمله کسری بودجه ۵۰۰ همتی دولت دارد، تایید کننده ادامه همین تورم خواهد بود در نتیجه کاهش ارزش پول ملی را شاهد هستیم که تورم را تشدید و ادامه دار خواهد کرد.
وی افزود: در نهایت تسری افزایش نرخ فروش محصولات به درآمد حاصل از فروش شرکت‌ها و صنایع که بی‌شک در دوره میان مدت بالایی یکسال به سود عملیاتی آن‌ها می‌افزاید؛ بنابراین بازار سرمایه روند صعودی خود را همراه با نوسانات سینوسی که ذات بورس است ادامه می‌دهد.

بازار را با سال ۹۹ مقایسه نکنید

این فعال بورسی بیان کرد: معتقدم که سال جاری را به هیچ عنوان نمی‌توان با سال ۹۹ مقایسه کرد چراکه P/E TTM در آن مقطع (مرداد ۹۹) ۳۸ واحد و P/E forward بالایی ۱۵ واحد بود؛ در حال حاضر به واسطه درآمد حاصل از فروش شرکت‌ها و حادث شدن تورم الان P/E forward کمتر از ۷.۵ واحد و P/E TTM کمتر از ۱۰ واحد است؛ بنابراین ظرفیت‌ها و نشانه‌های به طور قابل توجهی با سال ۹۹ تفاوت دارد و معتقدم این اتفاق در زمانی که هیچ یک از بازار‌های موازی توانایی و ظرفیت جذب نقدینگی ۱۷۰۰ همتی را ندارد، رخ داده است. با این حال به نظر می‌رسد که بهترین استراتژی برای سال جاری بر خلاف حرکت‌های که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به صورت گذرا رخ داد، پایداری و ماندگاری با اولویت سرمایه گذاری در سهام بنیادی است.

بازار برای نوسان‌گیری مناسب نیست

آقابزرگی گفت: معتقدم که شرکت‌های که بیشترین نظر را دولت جهت دست اندازی به سود این شرکت‌ها و صنایع دارد، یکی از نشانه‌های معرفی برای شرکت‌های (پتروشیمی، پالایشی، فولاد، کانی فلزی و غیر فلزی و در نهایت صنایع غذایی به واسطه افزایش قیمت کامودیتی، اقلام خوراکی و کالا‌های خوراکی در سطح جهانی) برتر است. این دست صنایع را می‌توان با ظرفیت رشد معرفی کرد پس استراتژی برنده، ماندگاری و پایداری در سهام بنیادی است و نوسان گرفتن از این بازاری که میل به سمت صعود دارد به جز افزایش ثبت هزینه معاملات نتیجه دیگری ندارد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده