تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۲۲
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۲۹۸۸۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

عوامل مهم تداوم رونق بورس و احتمال رشد سهام بنیادی تا فصل مجامع

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با اعلام مهم‌ترین عوامل تداوم رونق بورس در سال جاری، احتمال داد قیمت سهام بنیادی تا فصل مجامع، افزایشی باشد.

به گزارش می‌متالز، علی جبل عاملی درباره اوضاع بورس در هفته‌های اول سال جاری که با رونق نسبی و عبور شاخص از رکورد سه سال پیش و ۲.۱ میلیون واحدی همراه شده، اعلام کرد: شاید مهم‌ترین عامل تداوم رونق و ورود نقدینگی به بازار، بازگشت و حفظ اعتماد سهامداران و ایجاد ثبات باشد که تلاش‌هایی پیرامون این موضوع صورت گرفته است.

تداوم اخبار مثبت از روابط بین‌المللی، منطقه‌ای و توافقات هسته‌ای می‌تواند توجه سرمایه‌گذاران را از بازار‌های رقیب به سمت بورس جلب کند و منجر به جذابیت شرکت‌ها بر اساس صادرات، تسهیل واردات و ارتباط بین‌المللی شود.

عوامل دیگر نیز با وزن کمتر مانند تداوم عرضه محصولات مختلف با قیمت‌های غیردستوری در بورس کالا و رینگ صادراتی، بهبود صورت‌های مالی، نرخ بهره بدون ریسک در سیستم بانکی و اوراق قابل معامله در بورس، نرخ تسعیر رسمی ارز و مدیریت شناور ارز و ثبات تصمیمات، مدیریت مصرف انرژی به خصوص در برق و گاز و جلوگیری از قطعی در تابستان و زمستان، نرخ خوراک صنایع پتروشیمی، فولادی، نیروگاهی و سیمانی، افزایش نرخ رشد بخش واقعی اقتصاد و ... بر آینده بورس تأثیرگذار خواهند بود.

در این میان کنترل و هدایت نقدینگیریال مهم‌ترین عامل موثر بر بازار سرمایه طی سال جاری است. به طوریکه نرخ رشد پول از سال ۹۶ از ۱۹ به ۴۶ درصد رسیده و رشد نقدینگی (پول و شبه‌پول) تشدید شده و مردم با توجه به نوسانات ارز ماه‌های اخیر و با انگیزه حفظ ارزش دارایی‌ها یا سفته بازی به خرید خودرو، سکه و ارز روی آورده‌اند.

ثبات قیمت ارز، کنترل نرخ بهره در کنار سایر سیاست‌های پولی و انضباط مالی می‌تواند رشد نقدینگی را کند کرده و به جای هدایت به سمت بازار‌های غیر مولد رقیب مانند ارز‌های دیجیتال یا خودرو به سمت بازار سرمایه هدایت کند.

بورس در وضعیت ارزنده ایی قرار گرفته و تا پایان سال ۱۴۰۲ مثبت پیش بینی شده و به نظر می‌رسد قیمت سهام بنیادی تا فصل مجامع، افزایشی باشد؛ بنابراین سهامدارات در صورت اجتناب از رفتار‌های هیجانی و عدم حضور در صف‌های خرید و فروش می‌توانند سود مناسبیی کسب کنند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده