تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۳۷
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۲۹۸۸۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بر اساس آمار‌های صندوق بین‌المللی پول اعلام شد؛

ایران بیست و دومین کشور جهان براساس تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲

‌می‌متالز - بر اساس محاسبات صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران براساس برابری قدرت خرید به رقم ۱.۵۹۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده که این آمار ایران را در جایگاه بیست و دوم جهان قرار داد.

به گزارش می‌متالز، بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از وب سایت صندوق بین‌المللی پول (IMF)، ایران از نظر تولید ناخالص داخلی کشور‌ها براساس برابری قدرت خرید در جایگاه بیست و دوم جهان در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد.

ایران بیست و دومین کشور جهان براساس تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲

برابری قدرت خرید یا PPP یک شاخص اقتصادی است که به عنوان تکنیکی برای تعیین ارزش پول‌های مختلف به کار می‌رود. برابری قدرت خرید، بین ارز‌های دو کشور A و B، تعداد واحد‌های ارز کشور A است که به اندازه قدرت خرید یک واحد ارز کشور B است. این شاخص در واقع نرخی مبادله‌ای است که برابر است با نسبت هزینه‌های دو سبد کالای یکسان در دو جامعه بر حسب ارز‌های ملی.

صندوق بین‌المللی پول تولید ناخالص داخلی ۱۹۳ کشور جهان از جمله ایران را در سال گذشته اعلام کرده است. براساس محاسبات و جمع‌آوری داده‌های این نهاد بین‌المللی، تولید ناخالص داخلی ایران براساس برابری قدرت خرید به رقم ۱.۵۹۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده که نسبت به سال قبل ۱۴۱ میلیارد دلار افزایش داشته است. با تولید ناخالص داخلی ۱.۵۹۶ تریلیون دلاری، ایران در بین اقتصاد‌های بزرگ جهان در سال ۲۰۲۲ جایگاه بیست و دوم را از آن خود کرده است و بر این اساس تولید ناخالص داخلی ایران براساس برابری قدرت خرید، بزرگتر از ۱۷۱ کشور جهان است.

ایران بیست و دومین کشور جهان براساس تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۳ نیز ۹۵ میلیارد دلار نسبت به سال قبل از آن افزایش یابد و به یک هزار و ۶۹۱ میلیارد دلار برسد. بانک جهانی هم در آخرین گزارش خود که اخیرا در سنا هم منتشر شد، پیش‌بینی کرد که اقتصاد ایران در سال آینده، ۲ درصد رشد خواهد کرد.

ایران بیست و دومین کشور جهان براساس تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲

فایل PDF رتبه بندی ۱۹۳ کشور را از اینجا دانلود کنید.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده