تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۸
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۲۹۷۸۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تاکید «جورجیوا» به تداوم عملکرد بانک‌های مرکزی

رشد ۲۰۲۳ از لنز IMF/ دوئل بهره با تورم ادامه دارد

‌می‌متالز - اظهارات کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول در روز‌های اخیر مبنی بر این است که جنگ اوکراین و تورم بالا در این مناطق سبب شده است رشد اقتصادی جهان در سال جاری حدود ۳درصد پیش‌بینی شود که این رقم پایین‌ترین سطح از دهه‌۱۹۹۰ به شمار می‌رود. این مقام اقتصادی بر تداوم سیاست‌های انقباضی برای مهار تورم تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، دلار جهانی در واکنش به سخنان «کریستالینا جورجیوا» رئیس صندوق بین‌المللی پول در خصوص تداوم عملیات ضد‌تورمی بانک‌های مرکزی در مسیر صعودی قرار گرفت. این مقام پولی در مصاحبه با یکی از خبر‌گزاری‌های فرانسه در روز‌های اخیر افزود: «با وجود نگرانی‌ها در خصوص ثبات مالی، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان باید به افزایش نرخ بهره در مبارزه با تورم ادامه دهند.»

او در ادامه صحبت‌های خود به این نکته نیز اشاره کرد که با وجود بحران‌ها پیش آمده در حوزه بانکداری، به نظر نمی‌رسد بانک‌ها از اعمال سیاست‌های پولی خود در ادامه سال جاری عقب‌نشینی کنند؛ زیرا در اقتصاد‌های بزرگی همچون آمریکا و مناطق اتحادیه اروپا تورم به سطح تاریخی رسیده بود و مقامات بانک مرکزی با اعمال سیاست‌های پولی انقباضی خود توانستند از شتاب بیشتر تورم در ماه‌های بعدی جلوگیری کنند.

او در ادامه صحبت‌های خود افزود: «بانک‌های مرکزی همچنان باید مبارزه با تورم و سپس حمایت از ثبات مالی را از طریق ابزار‌های مختلف در اولویت قرار دهند.» بنابراین توقف یا کاهش نرخ بهره تا عدم ثبت تورم ۲ درصدی، امری منطقی به نظر نمی‌رسد. علاوه بر موضوع مذکور، جورجیوا اعلام کرد: رشد از نظر تاریخی ضعیف است. او افزود که رشد جهانی احتمالا در نیم دهه آینده تقریبا سه درصد باقی خواهد ماند که پایین‌ترین پیش‌بینی میان‌مدت از دهه ۱۹۹۰ است.

انتظار می‌رود کشور‌های کم‌درآمد شوک مضاعفی ناشی از هزینه‌های استقراض بالا و کاهش تقاضا برای صادرات خود متحمل شوند که می‌تواند باعث افزایش فقر و گرسنگی شود.» این امر این سیگنال مثبت را به دلار جهانی می‌دهد که امکان دارد سیاست‌های انقباضی تا اواخر سال ۲۰۲۳ به پایان نخواهد رسید و این شاخص می‌تواند به قوت خود باقی بماند.

در مقابل، بازار‌های جهانی از جمله طلا و رمزارز‌ها که در پی سخنان اقتصاددانان ارشد بازار‌ها در خصوص به پایان رسیدن سیاست‌های انقباضی در ماه‌های اخیر و کاهش نرخ بهره از اواخر سال ۲۰۲۳، قوت گرفته بودند، در مسیر نزولی قرار گرفتند.

در این میان باید به گزارش‌های «دنیای اقتصاد» با عنوان رکورد جدید طلا و دو بازوی مهار تورم در روز‌های اخیر اشاره کرد. در گزارش‌های فوق چنین آمده بود که تحلیل‌گران و اقتصاددانان در انتظار فقط یک جهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو هستند؛ زیرا چالش‌های موجود در حوزه بانکداری این منطقه، استاندارد‌های وام‌گیری را سخت‌تر کرده و این امر در بازه یک ساله سبب خواهد شد تا حجم پول کاهش پیدا کرده و تاثیر مستقیمی بر کاهش تورم بگذارد.

بر این اساس طلا که با قیمت ۲۰۳۳ دلار در حال آماده‌سازی برای رکورد جدید در سال جاری بود، روند معاملاتی آخرین روز از هفته گذشته را در محدوده قرمز آغاز کرد و در ساعت ۱۶ به وقت تهران قیمت ۲۰۰۷ دلار را به ثبت رساند. این در حالی بود که دلار جهانی با رشد ۸/ ۰ واحدی به کانال ۱۰۲واحدی صعود کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده