تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۴
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۹۷۷۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عزم ایران و چین برای گسترش تجارت

عزم ایران و چین برای گسترش تجارت
‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین از راه‌اندازی پارک لجستیکی در سرخس برای توسعه کریدور شرقی-غربی خبر داد و گفت: ایران و چین توافقات بسیاری را مبنی بر توسعه روابط به امضا رساندند که با توجه به عزم دولت‌ها برای رفع موانع روز‌های بهتری برای توسعه تجارت و اقتصاد دو کشور پیش رو خواهیم داشت.

به گزارش می‌متالز، مجیدرضا حریری اظهار کرد: در حوزه محصولات کشاورزی پس از مذاکرات فراوان، شناسنامه تولید و توزیع تعریف و مقرر شد تا تولیدکنندگان بر اساس استاندارد‌های تعیین‌شده محصولات خود را برای صادرات آماده کنند به‌عنوان مثال زعفران در چین به‌عنوان دارو مصرف می‌شود که مقررات بهداشتی سختگیرانه‌ای را نیز برای آن در نظر دارد؛ اما با انتقال این محصول به بخش مواد غذایی توانستیم تسهیل‌گیری بیشتری در این بخش برای صادرات مستقیم زعفران ایجاد کنیم. او تصریح کرد: مرکبات، عسل و لبنیات که شامل محصولات پیشرفته لبنی که گران‌تر و ارزشمندتر نیز است، نیز مورد مذاکره قرار گرفت در نهایت منجر به توافقاتی خوبی شد، موانع آن کاهش یافت و استاندارد‌ها مورد توافق قرار گرفت.

حریری با بیان اینکه اجرایی شدن توافقات به همت و عزم جدی فعالان اقتصادی مربوط می‌شود، خاطرنشان کرد: از اواخر بهار امسال افتتاح چهار دفتر نمایندگی ایران در چین برنامه‌ریزی شده است تا بتوانیم در بازار‌های هدف در کشور چین برگزاری نمایشگاه برای معرفی و عرضه محصولات را در دستور کار قرار دهیم تا در حوزه‌هایی که فعالان بخش خصوصی مایل باشند، حضور پیدا کنند؛ زیرا از موضوع از زیرساخت‌هایی است که موجب توسعه صادرات خواهد شد. او با بیان اینکه در زمینه خطوط هوایی مشکلی برای تردد وجود ندارد، اظهار کرد: پیش از کرونا با احتساب چهار شرکت هوایی چینی، حدود ۲۲پرواز در هفته به این مقصد انجام می‌شد که آمار مناسبی است، با کاهش موارد قرنطینه‌ای در این کشور بار دیگر پرواز‌ها در حال افزایش و به ۱۰ پرواز در هفته رسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با تاکید بر اینکه کالا‌های صادراتی از ایران به‌صورت هوایی به چین ارسال نمی‌شود و فقط از زیرساخت‌های دریایی و زمینی استفاده می‌شود، گفت: در استفاده از مسیر دریایی تحریم هستیم؛ اما مذاکرات خوبی برای راه‌های جایگزین و فرعی مطرح شده است که نتایج خوبی را نیز در بر خواهد داشت. حریری با بیان اینکه کالا با در نظر گرفتن شرایط گمرکی ۴۵روز برای رسیدن به چین زمان نیاز دارد، اما این زمان با قطار طی ۱۴روز انجام می‌شود، تصریح کرد: مطابق مذاکرات انجام‌شده، قطار باری به هفته‌ای سه قطار خواهد رسید تا محموله‌ها بر اساس برنامه به مقصد برسد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده