تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۶
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۲۹۹۵۰۴
سرویس خبر : انرژی

جهش ۱۵ دلاری نفت در یک ماه

‌می‌متالز - قیمت نفت خام تحت تاثیر سیاست‌های تولیدکنندگان بزرگ افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، دو هفته پس از اعلام غیرمنتظره کاهش تولید نفت اوپک پلاس، قیمت نفت خام به بالاترین رقم از نوامبر ۲۰۲۲ رسیده است. اوپک پلاس (اعضای اوپک به همراه تولیدکنندگان غیراوپک) به طور غیرمنتظره‌ای اعلام کرده بود که قصد دارد از ماه می‌میزان تولید نفت را روزانه یک میلیون و ۱۶۰ هزار بشکه کاهش دهد. پس از چهل و هشتمین نشست کمیته مشترک وزیران برای نظارت بر تولید اوپک پلاس در روز دوشنبه ۱۴ فروردین، وزیر نفت کویت اعلام کرد این کاهش داوطلبانه تولید نفت اقدامی پیشگیرانه برای حمایت از ثبات بازار در بحبوحه تحولات و شرایط اقتصاد جهانی و تأثیرات شتابان آن است.

اوپک پلاس در اکتبر ۲۰۲۲ نیز از توافق بر سر کاهش تولید دو میلیون بشکه در روز اعضای خود برای سال ۲۰۲۳ خبر داده بود که بزرگترین کاهش از ابتدای همه‌گیری کرونا و معادل حدود ۲ درصد از تقاضای جهانی نفت بود. با اعلام خبر جدید، مجموع کاهش تولید نفت گروه اوپک پلاس برای سال ۲۰۲۳ به بیش از ۳.۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که تقریبا معادل ۳.۷ درصد تقاضای جهانی نفت است.

بر پایه آمار‌های اویل پرایس، قیمت هر بشکه نفت خام سبک آمریکا به بیش از ۸۲ دلار رسیده است که نسبت به یک ماه قبل (۱۷ مارس) حدود ۱۵ دلار افزایش نشان می‌دهد. همچنین نفت برنت دریای شمال از مرز ۸۶ دلار گذشته که در مقایسه با یک ماه قبل بیش از ۱۴ دلار رشد کرده است. آخرین قیمت ثبت شده برای سبد نفت اوپک (۲۴ فروردین) معادل ۸۷ دلار و ۷۷ سنت است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده