تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۵
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۲۹۹۹۳۹
سرویس خبر : انرژی

قیمت نفت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲/ طلای سیاه در آستانه سقوط قرار گرفت؟

‌می‌متالز - قیمت نفت برنت امروز و در لحظه تنظیم این گزارش با نرخ ۸۰/۶۹ دلار در هر بشکه معامله شد. معاملات نفتی در مقایسه با هفته گذشته با بیش از پنج درصد کاهش همراه بود که نخستین افت در پنج هفته اخیر به شمار می‌رود.

به گزارش می‌متالز، قیمت نفت برنت امروز و در لحظه تنظیم این گزارش با نرخ ۸۰/۶۹ دلار در هر بشکه معامله شد. به نظر می‌رسد روند نزولی که بازار نفت امروز شاهد آن است ناشی از نگرانی‌ها از افزایش نرخ بهره، اوضاع اقتصاد جهانی و چشم‌انداز تقاضا باشد.

گویا حتی کاهش تولید نفت اوپک پلاس هم نتوانست مانع از روند نزولی قیمت‌ها شود. معاملات نفتی در مقایسه با هفته گذشته با بیش از پنج درصد کاهش همراه بود که نخستین افت در پنج هفته اخیر به شمار می‌رود. کاهش تقاضای بنزین در آمریکا نگرانی‌ها درباره رکود اقتصادی را تشدید کرده است.

️به اعتقاد تحلیلگران، آمار‌های ضعیف اقتصادی آمریکا و گزارش‌های درآمدی ناامیدکننده بخش فناوری، نگرانی درباره کاهش رشد را بیشتر کرده است. تثبیت ارزش دلار آمریکا و افزایش بازدهی اوراق قرضه نیز فشار زیادی را بر قیمت کامودیتی‌ها از جمله نفت وارد کرده است.

پیش‌بینی می‌شود بانک‌های مرکزی جهان از آمریکا گرفته تا اروپا و بریتانیا، در نشست‌های ماه مه خود نرخ بهره را افزایش دهند.

️گرچه آمار‌های گمرک چین نشان می‌دهد این کشور در ماه مارس حجم واردات نفت خام را به طور کم سابقه‌ای افزایش داده است، ولی هنوز نگرانی‌های زیادی درباره روند رونق اقتصادی این کشور پس از لغو محدودیت‌های کرونایی وجود دارد.

رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا دیروز گفت: بانک مرکزی آمریکا برای مبارزه با تورم، احتمالا یک دوره دیگر افزایش نرخ بهره را در پیش دارد. بازار‌ها ۸۶ درصد احتمال می‌دهند فدرال رزرو نرخ بهره را ۲۵ واحد در نشست سیاست‌گذاری ماه مه افزایش می‌دهد.

️با این حال کاهش حاشیه سود پالایشگاهی در آسیا موجب افت تولید پالایشگاه‌های بزرگ هند و چین شده و تمایل این کشور‌ها برای واردات نفت خام از خاورمیانه را محدود کرده است.

تقاضا در چین افزایش پیدا می‌کند؟

️این در حالی است که تجار و سرمایه گذاران نسبت به افزایش چشمگیر تقاضای انرژی چین در شش ماه دوم امسال خوش بین هستند آن هم در شرایطی که تولید اوپک پلاس با کاهش همراه خواهد شد.

همچنین کارشناسان کالا در استاندارد چارترد پیش‌بینی کرده‌اند که تقاضای جهانی نفت در ماه آگوست به بالاترین حد خود، یعنی ۱۰۲.۲۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و از رکورد قبلی، ۱۰۲.۲ میلیون بشکه در روز که در آگوست ۲۰۱۹ ثبت شده بود، فراتر خواهد رفت.

اگرچه آژانس‌های دیگر انتظار رشد ضعیفی دارند. پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی، اوپک و اداره اطلاعات انرژی آمریکا، پیش‌بینی خود را در مورد رشد تقاضای نفت، نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی خود کاهش داده بودند.

همچنین StanChart پیش‌بینی کرده است که تقاضا برای نفت به بالاترین حد خود در نوامبر و دسامبر رسیده و سپس برای اولین بار در ژوئن ۲۰۲۴ به بالای ۱۰۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده