تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۱۴
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۳۰۰۱۷۳
سرویس خبر : انرژی

قیمت نفت به مسیر افزایشی بازگشت

‌می‌متالز - پس از انتشار گزارش موسسه آمریکن پترولیوم مبنی بر کاهش فراتر از انتظار ذخایر نفت خام آمریکا طی هفته گذشته، قیمت نفت دوباره به مسیر صعودی بازگشت. قیمت نفت روز سه شنبه با دو درصد افت همراه بود.

به گزارش می‌متالز، قیمت نفت در لحظه تنظیم این گزارش با ۱۶ سنت افزایش به ۸۰.۹۳ دلار رسید و هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز با ۲۵ سنت افزایش با قیمت ۷۷.۳۲ دلار داد و ستد شد.

به نظر می‌رسد پس از انتشار گزارش موسسه آمریکن پترولیوم مبنی بر کاهش فراتر از انتظار ذخایر نفت خام آمریکا طی هفته گذشته، مسیر طلای سیاه در بازار‌های جهانی افزایشی شد.

این موسسه دیروز اعلام کرد میزان ذخایر نفت خام ایالات متحده طی هفته گذشته بیش از ۶.۱ میلیون بشکه کاهش یافته است. البته برخی تحلیلگران انرژی میزان ذخایر نفت خام آمریکا در این مدت را ۱.۵ میلیون بشکه اعلام کردند.

تقاضای نفت در چین افزایش پیدا کرد

چندی پیش اوپک پلاس در تصمیمی کاهش روزانه یک میلیون و ۱۶ هزار بشکه نفت را در دستور کار خود قرار داد. این موضوع در تشدید صعودی شدن قیمت نفت بی‌تاثیر نبود. ضمن‌آنکه آژانس بین‌المللی انرژی در این باره هشدار داده بود که کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس کمبود عرضه نفت را افزایش می‌دهد.

این آژانس در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تقاضا برای نفت دو میلیون بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند و به رکورد روزانه ۱۰۱.۹ میلیون بشکه می‌رسد. گویا یکی از دلایل اصلی این افزایش تقاضا مربوط به افزایش مصرف در چین به‌دنبال برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی باشد.

صادرات محصولات پالایشی چین در سه ماهه اول ۵۹.۸ درصد افزایش یافت و به ۱۸.۲ میلیون تن رسید که معادل ۱.۶۲ میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود.

صادرات محصولات پالایشی این کشور نیز در سه ماهه اول نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت، همزمان واردات نفت خام حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد. این بدان معنی است که مصرف داخلی چین در سه ماهه اول سال روند صعودی داشته است.

چشم‌انداز بازار نفت در سال ۲۰۲۳

به این ترتیب می‌توان گفت چشم‌انداز کلی بازار نفت صعودی است. اویل پرایس در این باره نوشت که کارشناسان کالا در استاندارد چارترد پیش‌بینی کرده‌اند که تقاضای جهانی نفت در ماه آگوست به بالاترین حد خود، یعنی ۱۰۲.۲۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد. این میزان حتی از رکورد قبلی (آگوست ۲۰۱۹) که ۱۰۲.۲ میلیون بشکه در روز بود فراتر می‌رود.

در همین زمینه StanChart پیش‌بینی کرد که تقاضا برای نفت به بالاترین حد خود در نوامبر و دسامبر رسیده و برای اولین بار در ژوئن ۲۰۲۴ به بالای ۱۰۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

قیمت نفت روز سه شنبه با افت دو درصدی همراه بود. برخی تحلیلگران نزول قیمت نفت را به کاهش اعتماد مصرف‌کننده‌ها در آمریکا نسبت می‌دهند. این موضوع نگرانی‌ها درباره رکود اقتصادی را تشدید می‌کند. همچنین افزایش مجدد نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان با هدف مقابله با تورم فشار زیادی بر رشد اقتصادی و تقاضای انرژی وارد کرده است.

حال آنکه امروز قرار است ️اداره اطلاعات انرژی آمریکا آمار‌های رسمی خود درباره وضعیت ذخایر نفت خام را منتشر کند. باید دید با انتشار این آمار بازار نفت چه مسیری را در پیش می‌گیرد و تاثیر آن چیست؟

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده