به گزارش میمتالز، شرکت سایپا با تولید خودروی شاهین توانست با محصولات رده بالاتر شرکت ایرانخودرو، مانند دنا پلاس رقابت کند. این خودروی توربو نیز دارای مزایا و معایب متعددی است. البته اکثر خودروهایی که جدیدا تولید میشود، باید پس از چند سال دوباره مورد بررسی قرار گیرد تا میزان پایداری آن بعد از چند سال استفاده، مشخص شود.
شاید قوای فنی بزرگترین نقطه ضعف خودروی شاهین باشد. چراکه پیشرانه استفادهشده در آن، همان پیشرانه قدیمی ۱.۵ لیتری استفادهشده در خودروهای تیبا، ساینا و کوییک است. با این تفاوت که در شاهین پیشرانه مجهز به توربو شده است.
این پیشرانه از قدرت چندان مناسبی برخوردار نیست. ضمن اینکه همان قدرت کمی که به واسطه توربو در اختیار راننده قرار میگیرد، پس از چند ساعت استفاده و گرم شدن پیشرانه، با افت توان چشمگیری مواجه میشود، زیرا بازدهی سیستم توربو با بالا رفتن دما کاهش مییابد.
وقتی که برای اولینبار خودروی سایپا شاهین را از نزدیک میبینید، متوجه ظاهر جذابتر و بهروزتر آن نسبت به سایر خودروهای داخلی میشوید. طراحی خمیدهتر بدنه نسبت به رقبایی همچون دنا پلاس و تارا، ظاهری دلنشینتر به شاهین میدهد.
چراغهای اسپرت جلو و عقب همراه با سپرهای سهبعدی زیبایی که زیر این چراغها قرار گرفته، ظاهر این خودرو را نسبت به سایر رقبا جذابتر و به روزتر نشان میدهد.
آینههای جانبی نسبتا بزرگ، فضای دید مناسبی را نسبت به قسمتهای پشتی خودرو میدهد.
طراحی کابین شاهین نسبت به بقیه محصولات شرکت سایپا از زیبایی نسبی برخوردار است. فرمان زیبا با دوخت چرم و دکمههای کنترلی روی آن، نمایشگر نهچندان بزرگ و پلاستیکهای خشکی که در جایجای کابین بهکار رفته است، با اولین ورود به کابین توجه راننده را به خود جلب میکند.
فضای داخلی شاهین برای چهار نفر کاملا مناسب است؛ همچنین صندوق عقب ۴۲۰ لیتری آن، برای مسافرتهای خانوادگی و جابهجایی وسیلهها، قابل قبول است.
از جمله آپشنهایی که در شاهین سایپا وجود دارد و امروزه در اغلب خودروها دیده میشود، میتوان به سنسور دندهعقب، ترمز ضدقفل، سیستم توزیع نیروی ترمز، دکمههای کنترلی روی فرمان، نمایشگر اطلاعات، کیسههوای راننده و سرنشین، آینه بغل برقی و سانروف اشاره کرد.
اما چند ویژگی دیگر این خودرو، باعث تفاوت آن با سایر محصولات سایپا میشود. از جمله: سنسور فشار باد تایر، اتولایت، چراغ روز، ناوبری یا نویگیشن، ورود و استارت بدون کلید و دوربین دندهعقب.
طبق اظهارنظر مالکان شاهین، حرکت اولیه خودرو نرم و روان است، ولی در سربالاییها قدرت مناسبی ندارد و خودرو کم میآورد. فرمان برقی شاهین هنگام رانندگی به نرمی خودرو را جابهجا میکند به همین دلیل از هندلینگ و سواری نرم و قابل قبولی برخوردار است. صدای موتور در داخل کابین آزاردهنده نیست و خودرو از عایقبندی مناسبی برخوردار است.
همانطور که در بخش فنی اشاره کردیم، بعد از مدتی کارکرد خودرو و بالا رفتن دمای موتور، شاهد افت توان موتور شده و خودرو به سختی شتاب میگیرد. اما هنگامی که موتور خودرو سرد است، شتاب خودرو قابل قبول است.
خودروی شاهین را میتوان بهترین خودروی تولیدی شرکت سایپا از لحاظ ظاهری و آپشنها در نظر گرفت که نسبت به خودروهای ایرانخودرو، دارای قیمت معقولتری در بازار است.
سایپا شاهین در فروردین ماه ۱۴۰۲ با قیمت بازاری ۷۱۰ میلیون تومان معامله میشود. همچنین قیمت کارخانهآن ۴۱۳ میلیون و ۶۰۹ هزار تومان بوده که با شرط قرعهکشی، قابل خریداری است.
شاهین، یک خودروی تازه وارد داخلی است که علیرغم مشکلات برقی و فنی که در ابتدای ورودش به بازار گزارش میشد، حال رفتهرفته از میزان این مشکلات گزارشی، کم شده و این خودرو تبدیل به یک خودروی جمعوجور خانوادگی شدهاست. شاهین با قیمت معقولتری که نسبت به دنا پلاس و تارا دارد، میتواند گزینه انتخابی بسیاری از خانوادهها باشد.
منبع: تجارت نیوز