تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۲۴
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۲۹۹۸۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

پیش شرط‌های تحقق ۵ برنامه دولت برای رشد تولید چیست؟

‌می‌متالز - هادی حق‌شناس گفت: وزیراقتصاد در راستای حمایت از تولید، برنامه‌هایی را، از جمله پیش‌بینی‌پذیرتر شدن اقتصاد ایران اعلام کرد که جزو نکات کلیدی به حساب می‌آید؛ زیرا هرچقدر مردم نسبت به وضعیت شاخص‌های اقتصاد بتوانند پیش‌بینی بهتری داشته باشند، رفتار اقتصادی آن‌ها از سوداگری به سمت تقویت تولید خواهد رفت.

به گزارش می‌متالز، هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی در خصوص نحوه اجرا و اثرگذاری برنامه پنجگانه دولت در راستای حمایت از تولید، اظهار کرد: وزیر اقتصاد در راستای حمایت از تولید، برنامه‌هایی را، از جمله پیش‌بینی‌پذیرتر شدن اقتصاد ایران اعلام کرد که جزو نکات کلیدی به حساب می‌آید، به علت آنکه هرچه قدر مردم نسبت به وضعیت شاخص‌های اقتصاد بتوانند بهتر پیش‌بینی کنند، رفتار اقتصادی آن‌ها از سوداگری به سمت تقویت تولید خواهد رفت.

وی افزود: ارقام مندرج در بودجه، مبنای مهمی برای تعیین رفتار‌های اقتصادی است؛ به شرطی که ارقام واقعی درج گردند. به طور مثال، منابع مندرج در بودجه با میزان هزینه‌ها در طول یکسال تناسب داشته باشد، زیرا درصورت رعایت نشدن این مساله شاهد تورم، کسری بودجه و عدم پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد خواهیم بود.

حق‌شناس گفت: یکی از اصول کلیدی در راستای تحقق برنامه پنجگانه وزارت اقتصاد به منظور حمایت از تولید، استقلال بانک مرکزی است؛ زیرا سیاست‌های پولی بانک مرکزی باید مستقل از سیاست‌های مالی و بودجه‌ای باشد. بدین علت که بانک مرکزی باید توجه خود را بر اموری همچون کنترل نرخ تورم و رشد نقدینگی بگذارد و سیاست‌های مالی و بودجه‌ای را به سایر نهاد‌ها واگذار کند.

حق شناس گفت: دولت در بحث رفع موانع تولید باید از قیمت‌گذاری دستوری پرهیز کند، همچین در بحث توسعه تجارت خارجی نیز می‌بایست ابزار‌های تجارت و روابط بین الملل بهبود یابد.

این کارشناس اقتصاد گفت: بازارسرمایه دماسنج اقتصاد کشور است، به همین دلیل، توجه به بازار سرمایه به عنوان راهنمای سیاست‌گذاری بسیار مهم است و هرگونه تصمیم یا سیاست نادرست می‌تواند این بازار را با چالش‌هایی مواجه کند.

حق‌شناس در پایان تصریح کرد: علت رشد بازار سرمایه طی چندماه اخیر را نمی‌توان به سبب تصمیمات و سیاست دولت دانست، بلکه در راستای جبران عقب‌ماندگی از بازار‌های موازی اعم از طلا، سکه، خودرو و... بوده و نکته مهم این است که بازار‌ها متناسب با واقعیت‌های موجود مسیر خود را طی می‌کنند.

پنج برنامه رشد تولید دولت شامل: افزایش دسترسی مردم و بنگاه‌ها به اعتبارات، رفع موانع تولید و ارتقای پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی و تنظیم بازار، کاهش ناترازی انرژی، عرضه دارایی‌های مالی و تسهیل و توسعه تجارت خارجی، هستند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده