تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۰۲
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۳۰۰۱۸۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

امضای تفاهم نامه برای راه اندازی سامانه سپهتن

‌می‌متالز - رئیس پلیس راهور فراجا بر ایمن سازی وسایل نقلیه تاکید کرد و از وزارت صنعت و معدن خواست به این حوزه توجه جدی داشته باشند تا بتوانیم ایمنی خودرو‌ها را ارتقا دهیم.

به گزارش می‌متالز، سردار هادیان فر در نشست خبری توافق چهار جانبه پلیس راهور، وزارت دفاع، وزارت نفت و سازمان راهداری برای راه اندازی سامانه سپهتن که در محل شهرک آزمایش - تهران برگزار شد با بیان اینکه در نوروز امسال و در مدت زمان ۱۵ روز، ۱۳ دستگاه خودرو دچار حریق شدند و سرنشینان آن‌ها در آتش سوختند گفت: ایمن سازی وسایل نقلیه جزو ضروریات است که باید جدی گرفته شود و وزارت صنعت و معدن باید برای این حوزه برنامه جدی ارائه دهد.

سامانه سپهتن، سامانه کنترل و پایش رفت و آمد کامیون و اتوبوس‌ها

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه سامانه سپهتن سامانه کنترل و پایش رفت و آمد کامیون و اتوبوس‌ها در جاده هاست افزود: از سال ۹۳ در خصوص کنترل اتوبوس‌ها گام‌های بسیار خوبی برداشته شده است و امروز با افتخار میگوییم که ۱۲ هزار اتوبوس کشور که ناوگان مسافری را جابجا می‌کنند با یک نرم افزار صد درصد بومی داخلی در حوزه تصادفات، تخلفات و سرعت غیر مجاز کنترل می‌شود و پلیس راه و سازمان راهداری به صورت توام این حرکت بسیار ارزشمند را انجام می‌دهد.

سردار هادیانفر گفت: در حال حاضر نیز آمادگی داریم ۳۶۸ هزار کامیون، تریلی، و تانکر‌هایی را که در کشور تردد دارند را با نصب سامانه‌های جدید در حوزه ترافیک، جابجایی و تسهیل در تردد‌ها و تخلفات حادثه ساز و همچنین جلوگیری از قاچاق سوخت کنترل کنیم.

وی گفت: با نصب این سامانه هوشمند بر روی وسایل حمل و نقل عمومی اعم از باری و مسافری، گواهینامه رانندگان، رفتار رانندگان در طول سفر، مجوز‌های لازم برای حمل بار و مسافر، تخلفات رانندگی و ایمن بودن سفر بررسی و کنترل می‌شود و در نتیجه کاهش تصادفات، جانباختگان و مصدومان حوادث رانندگی را شاهد خواهیم بود.

با نصب این سامانه ایمن بودن سفر کنترل می‌شود

سردار هادیانفر گفت: با نصب این سامانه هوشمند بر روی وسایل حمل و نقل عمومی و در صورت تخلف راننده، از ادامه حرکت رانندگان پر خطر در اولین پاسگاه‌ها جلوگیری خواهد شد.

رئیس پلیس راهور فراجا افزود: در حال حاضر پلیس هیچگونه کنترلی روی کامیون‌ها و اتوبوس‌ها ندارد، ولی با نصب این سامانه و کنترل وسایل نقلیه عمومی امکان بررسی دقیقتر و شناخت مقصر و غیرمقصر در تصادفات وجود خواهد داشت.

وی گفت: از دیگر ویژگی‌های این سامانه هوشمند، امکان مدیریت مصرف سوخت و تخصیص سوخت بر اساس میزان پیمایش ناوگان حمل و نقل عمومی است و می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر کاهش میزان مصرف سوخت و بهینه سازی مصرف سوخت داشته باشد.

رئیس پلیس راهور فراجا همچنین در خصوص قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی نیز گفت: اعتقاد بنده بر این است که قوانین موجود بازدارنده نیست و اگر پنج گام مدیریت، عامل انسانی، راه، وسیله نقلیه و اصلاح قوانین و مقررات اتفاق بیفتد می‌توانیم یک گام بسیار موثر در کاهش جان باختگان ناشی از تصادفات برداریم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده