تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۱۳
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۳۰۰۲۶۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش قیمت سنگ آهن چین به بالاترین حد خود در یک هفته اخیر

‌می‌متالز - با توجه به افزایش تقاضا و رشد اقتصادی بیشتر از حد انتظار در چین، قیمت سنگ آهن چین به بالاترین حد خود در یک هفته اخیر رسید.

به گزارش می‌متالز به نقل از hellenicshippingnews، معاملات آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان و بورس سنگاپور در روز سه شنبه (۱۸ آوریل) به بالاترین حد خود در یک هفته اخیر رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد اقتصادی بیشتر از حد انتظار در چین برای سه ماهه نخست ۲۰۲۳ باعث افزایش تمایل سرمایه گذاران برای خرید سنگ آهن شد.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۱۸ آوریل) اعلام کردند تولید ناخالص داخلی چین در سه ماه نخست ۲۰۲۳ حدود ۴.۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد کرد. این در حالی است که میزان رشد تولید ناخالص داخلی چین در سه ماه نخست ۲۰۲۳ سریعتر از ۲.۹ درصد اعلام شده در سه ماهه قبل بوده است. همچنین باید توجه داشت که پیش بینی تحلیلگران برای رشد تولید ناخالص داخلی چین در سه ماه نخست ۲۰۲۳ حدود ۴.۰ درصد بود که رشد انجام شده در این مدت از مقدار پیش بینی شده هم فراتر رفت.

به نقل از چندین منبع خبری، بیشترین قرارداد سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان چین (DCE) معاملات روزانه سه شنبه (۱۸ آوریل) را با ۷۸۴ یوان در هر تن پایان داد. باید توجه داشت که قیمت اعلام شده معادل ۱۱۴.۰۴ دلار در هر تن می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص سنگ آهن در بورس کالای دالیان در روز سه شنبه حدود ۲.۰۸ درصد نسبت به روز قبل افزایش یافته است.

معامله گران در روز سه شنبه (۱۸ آوریل) گزارش دادند شاخص سنگ آهن مربوط به ماه می‌در بورس سنگاپور SZZFK۳ نیز تا ساعت ۰۷:۱۰ GMT روز سه شنبه به ۱۱۷.۶۵ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که شاخص سنگ آهن مربوط به ماه می‌در روز سه شنبه نسبت به روز قبل با افزایش ۰.۷۵ درصدی همراه بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت اعلام شده برای شاخص سنگ آهن در روز سه شنبه بالاترین قیمت اعلام شده از ۱۲ آوریل بوده است.

به نقل از برخی تاجران، افزایش تقاضا حمایت خاصی از قیمت سنگ آهن کرد، اما باید توجه داشت که هنوز خطرات نزولی ناشی از حاشیه سود کم فولاد وجود دارد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید روزانه فلز داغ ممکن است پس از رسیدن به اوج خود در ماه مارس کاهش یابد.

در این میان تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۱۸ آوریل) اعلام کردند که تغییرات آب و هوای چین که بر سرعت حمل و نقل تأثیر می‌گذارد، تأثیر زیادی بر عرضه کلی سنگ آهن نخواهد داشت.

به نقل از برخی منابع خبری، قیمت سنگ آهن در هفته منتهی به روز سه شنبه (۱۸ آوریل) به دلیل نگرانی در مورد اختلالات احتمالی عرضه در استرالیا که ناشی از طوفان استوایی بود افزایش یافت. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد طوفان استوایی به برخی مناطق پرجمعیت از جمله بندر هدلند، بزرگترین مرکز صادرات سنگ آهن جهان آسیب رسانده است.

معامله گران در روز سه شنبه (۱۸ آوریل) گزارش دادند سنگ آهن که ماده اولیه مورد استفاده در فولادسازی است از اواخر ماه مارس با فشار نزولی مواجه شده بود که تا حدی به دلیل تقاضای ضعیف‌تر از حد انتظار فولاد در فصل اوج فعالیت ساخت و ساز در چین بوده است.

به نقل از چندین منبع خبری، سایر مواد تشکیل دهنده فولاد از جمله زغال کک و کک نیز در روز سه شنبه (۱۸ آوریل) افزایش قیمت داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در روز سه شنبه (۱۸ آوریل) قیمت زغال کک DJMcv۱ حدود ۲.۹۷ درصد و قیمت کک DCJcv۱ حدود ۲.۵۵ درصد نسبت به روز قبل افزایش یافته است.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۱۸ آوریل) اعلام کردند قیمت میلگرد فولادی در بورس آتی شانگ‌های SRBcv۱ در روز سه شنبه به ۳۹۵۰ یوان در هر تن رسید. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل با ۱.۱ درصد افزایش همراه بوده است. این در حالی است که قیمت کویل نورد گرم فولادی SHHCcv۱ در روز سه شنبه (۱۸ آوریل) حدود ۱ درصد نسبت به روز قبل افزایش یافت. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت کلاف میلگرد فولادی چین SWRcv۱ در روز سه شنبه حدود ۱.۸۲ درصد نسبت به روز قبل رشد کرد. در این میان منابع خبری اعلام کردند قیمت فولاد ضد زنگ SHSScv۱ چین نیز در روز سه شنبه با افزایش ۰.۰۶ درصدی نسبت به روز قبل همراه بوده است.

به گفته شرکت مشاوره Mysteel، حدود ۷۸ درصد از فولادسازان مبتنی بر کوره قوس الکتریکی در استان گوانگدونگ چین جنوبی تولید خود را از ۱۷ آوریل کاهش دادند.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده