تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۴
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۳۰۰۳۰۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ادامه کاهش قیمت سنگ آهن چین

‌می‌متالز - با توجه به نگرانی در مورد تقاضای ضعیف فولاد در چین و عرضه فراوان سنگ آهن در کشور‌های مختلف، قیمت سنگ آهن چین به کاهش خود ادامه داد.

به گزارش می‌متالز، معاملات آتی سنگ آهن در روز دوشنبه (۲۴ آوریل) به پایین‌ترین حد خود در چهار ماه اخیر سقوط کرد، زیرا تقاضای ضعیف فولاد در چین باعث کاهش تولید شده است. این در حالی است که آخرین گزارش‌های معدن کاران بزرگ حاکی از عرضه فراوان مواد مورد نیاز برای تولید فولاد بوده است.

به نقل از چندین منبع خبری، بیشترین قرارداد سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان چین در روز دوشنبه (۲۴ آوریل) به ۷۱۷ یوان در هر تن رسید که معادل ۱۰۳.۹۰ دلار در هر تن می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص سنگ آهن در بورس کالای دالیان چین در روز دوشنبه (۲۴ آوریل) با کاهش ۳.۷ درصدی نسبت به هفته قبل همراه بود. باید توجه داشت که قیمت اعلام شده برای سنگ آهن در روز دوشنبه ضعیف‌ترین آن از ۲۱ دسامبر بوده است.

فعالان بازار در روز دوشنبه (۲۴ آوریل) اعلام کردند قیمت سنگ آهن مربوط به ماه می‌در بورس سنگاپور به ۱۰۴.۳۵ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که قیمت اعلام شده برای سنگ آهن در روز دوشنبه در بورس کالای دالیان حدود ۳.۵ درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت اعلام شده برای سنگ آهن در روز دوشنبه پایین‌ترین قیمت برای این ماده در بورس سنگاپور از ۱۹ دسامبر بوده است.

به نقل از برخی تاجران، معیار‌های فولاد در بورس آتی شانگ‌های نیز کاهش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت میلگرد فولادی نوع SRBcv۱ در روز دوشنبه (۲۴ آوریل) با ۳.۶ درصد کاهش به کمترین میزان خود از ۲۸ نوامبر رسید. این در حالی است که قیمت کویل نورد گرم فولادی نیز در روز دوشنبه با کاهش ۳.۵ درصدی به پایین‌ترین حد خود از ۲ دسامبر رسید.

استراتژیست‌های کالای ANZ در یادداشتی اعلام کردند که با وجود فصل ساخت و ساز در چین، قیمت فولاد به دلیل تقاضای ضعیف و افزایش موجودی‌ها به کاهش خود ادامه داده است.

در این میان معامله گران در روز دوشنبه (۲۴ آوریل) اعلام کردند بیش از ۴۰ درصد از کوره‌های بلند در تانگشان که بزرگترین شهر تولید کننده فولاد چین در استان هبی است به دلیل تعمیر و نگهداری متوقف شده اند. در نتیجه این امر تقاضای سنگ آهن را کاهش داده است.

Atilla Widnell مدیر عامل شرکت Navigate Commodities گفت: نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از نظم تولید بهتر در میان تولید کنندگان میلگرد فولادی چینی در هفته گذشته وجود داشت، زیرا کارخانه‌ها نسبت به حاشیه سود بسیار منفی واکنش نشان داده اند.

همچنین برخی منابع خبری اعلام کردند در هفته منتهی به روز دوشنبه (۲۴ آوریل) سنگ آهن نیز پشتیبانی از سمت عرضه را از دست داده است.

تحلیل گران بازار در روز دوشنبه (۲۴ آوریل) گزارش دادند گروه فلزات Fortescue FMG.AX با وجود طوفان ایجاد شده در ماه آوریل که صادرات از قطب سنگ آهن استرالیا را مختل کرد، دستورالعمل حمل و نقل تمام سال خود را حفظ کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت Rio Tinto پس از گزارش جهش ۱۵.۴ درصدی بهتر از حد انتظار در واردات محموله‌های سنگ آهن از استرالیای غربی در سه ماهه اول ۲۰۲۳، پیش بینی صادرات سالانه سنگ آهن خود را مجدداً تأیید کرد.

در همین حال فعالان بازار در روز دوشنبه (۲۴ آوریل) اعلام کردند شرکت معدنی Vale SA که معدن کار برزیلی است کاهش سالانه ۵.۸ درصدی تولید سنگ آهن را در سه ماهه اول ۲۰۲۳ گزارش کرد. این در حالی است که شرکت معدنی BHP پیش بینی سالانه خود را برای تولید سنگ آهن در استرالیای غربی تکرار کرد.

در این میان معامله گران در روز دوشنبه (۲۴ آوریل) اعلام کردند قیمت کلاف میلگرد SWRcv۱ در بورس شانگ‌های تا ۳ درصد سقوط کرد در حالی که قیمت فولاد ضد زنگ SHSScv۱ به اندازه ۳.۲ درصد کاهش یافت.

همچنین به نقل از برخی منابع خبری، قیمت زغال کک DJMcv۱ و کک DCJcv۱ در بورس کالای دالیان در روز دوشنبه (۲۴ آوریل) به ترتیب ۱.۶ درصد و ۲.۴ درصد کاهش یافتند.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده