تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۳۰۰۳۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
روزشمار رویداد «دنیای‌اقتصاد»

فرصت مشارکت معدنی بزرگ با آلمان

‌می‌متالز - تامین مالی خارجی یکی از مهم‌ترین مسیر‌های توجه بخش معدن در جهان امروز است و ایران برای افزایش حجم تولید معدنی و پیشبرد اهداف خود در حوزه توسعه صادرات به تامین مالی خارجی نیاز دارد. این مهم هم‌اینک از طریق برخی کشور‌های اروپایی از جمله آلمان در دسترس بخش معدن و صنایع معدنی ایران است.

به گزارش می‌متالز، توجه به اهمیت این موضوع می‌تواند به جهت‌گیری متفاوت بخش معدن ایران در سالیان آتی منجر شود؛ چرا که اروپایی‌ها به‌شدت در تامین مواد معدنی با مشکل مواجه شده‌اند. اخیرا نیز اهمیت راهبردی خاک‌های کمیاب به تاسیس صندوق ملی برای تامین نیاز آلمان به خاک‌های مهم و فلزات کمیاب منجر شده است؛ صندوقی که قرار است با سرمایه ۲میلیارد دلاری چارچوبی مناسب برای تامین مالی طرح‌های معدنی مبتنی بر تولید خاک‌های کمیاب و فلزات باارزش ایجاد کند. این کار که با ابتکار عمل دولت آلمان پیش رفته است، قصد دارد زمینه مشارکت معدنکاران خارجی با آلمان را در بخش تامین منابع و مواد معدنی مورد استفاده در سیستم‌های نوین انرژی و حمل‌ونقل فراهم کند.

جلسه روز گذشته پارلمان آلمان محور بحث و جدال بر سر آینده این کشور صنعتی بود؛ نشستی که قرار است مجموعه‌ای از شرکا را جانشین چین کند و وابستگی آلمان به این کشور دارنده خاک‌های کمیاب نظیر لیتیوم را از بین ببرد. فضای کلی پارلمان آلمان با طرح دولت همراه است و فضا را به‌منظور تصویب بسته یک تا ۲میلیاردی برای نقش محوری مواد خام مانند کبالت، مس، لیتیوم، سیلیکون و فلزات خاکی کمیاب در تولید همه‌چیز، از توربین‌های بادی گرفته تا باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی و تلاش‌ها را برای تضمین عرضه در سراسر جهان آماده کرده؛ اما در اروپا این وضعیت شدت بیشتری دارد. براساس تحقیقات اندیشکده DIW برلین، آلمان در بیش از ۹۰درصد کالا‌های اساسی به واردات متکی است و چین در تامین بسیاری از نهاده‌های مهم پیشتاز صادرات به آلمان است. همین عامل آلمان را به صرافت خروج از دایره وابستگی به یک کشور و تنوع‌بخشی به زنجیره تامین خود انداخته است و طرح مذکور نیز این روند را تقویت می‌کند.

آلمان بزرگ‌ترین صادرکننده کالا‌های صنعتی پیشرفته و پیچیده است و نیاز فراوانی به مواد اولیه و منابع خام دارد. ترس از وضعیتی شبیه به دوره پاندمی در کنار تهدیدات ژئوپلیتیک از جمله شدت گرفتن جنگ در اروپا باعث شده است تا آلمان برای یافتن شرکای تازه به جای چین خیز بردارد.

در این رویه نحوه رفتار روسیه نیز عبرت‌آموز بود. پس از افزایش وابستگی آلمان به روسیه در تامین گاز طبیعی بسیاری، از جمله آمریکا به آلمان هشدار دادند که این کار تبعات بسیاری در‌پی خواهد داشت. این عوارض تا پس از حمله به اوکراین مشخص نشد؛ اما حالا به وضعیت دردناکی تبدیل شده، به طوری که مقامات بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا امروزه بازتعریف بازیگران و قوانین زنجیره‌های تامین خود به ویژه در بخش مواد اولیه را در دستور کار قرار داده‌اند. این مساله در حدی برای آلمان حاد شده که تامین مواد اولیه به طور فزاینده با چالش روبه‌رو و به یک مساله امنیت ملی تبدیل شده است. در همین راستا نیز سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان تایید کرده که دولت این کشور در حال کار روی «صندوق تامین مالی مواد اولیه برای پشتیبانی از تمام پروژه‌های معدنی در داخل و خارج از کشور» است؛ اما از اظهار نظر در مورد جزئیات خودداری کرده است. سخنگوی وزارت دارایی گفت که آن‌ها از بحث‌ها آگاه نیستند.

​گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» با هدف توجه به تبیین نقش و جایگاه بخش خصوصی در شکوفایی اقتصادی و توسعه پایدار در روز‌های ۱۸ و ۱۹اردیبهشت ماه اقدام به برگزاری سیزدهمین «همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار» در محل هتل المپیک تهران کرده است. همچنین در روز‌های ۲۰ و ۲۱اردیبهشت ماه امسال «همایش و نمایشگاه چشم انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران» و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار، در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده