تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۵
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۰۰۶۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
موافق استیضاح وزیر صمت

حاجی دلیگانی: فرصت کار برای «فاطمی‌امین» در وزارت صمت وجود ندارد

‌می‌متالز - یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهادم این است که جای کار برای آقای فاطمی امین در پست‌های دیگر وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی نوبت دوم امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: معتقدم ساختار تصمیم گیری اقتصادی دولت دچار اشکالاتی است و وضعیتی که امروز در جامعه می‌بینیم و هیچ کدام از ما‌ها نمی‌توانیم مطالب را کامل توجیه یا تبیین کنیم، از آنجا نشأت می‌گیرد.

وی افزود: بپذیریم یا نه یکی از بخش‌های اقتصادی مهم دولت بخش صمت است که بالغ بر ۶۵ درصد سهم اقتصادی کشور از حوزه صنعت، معدن و صادرات و واردات در حوزه این وزارتخانه تأثیرپذیر است. امروز متأسفانه قیمت یک خودرو شاخص شده است و وقتی در مباحث اجتماعی هم تذکر بدهیم می‌گویند پراید چند است. یعنی مطالب بی ربط دیگری هم که بخواهیم بگوییم با این شاخص مقایسه می‌شود.

نماینده مردم شاهین شهر با بیان اینکه ۱۸ ماه از صدارت آقای فاطمی امین گذشته است، عنوان کرد: ما و شما تلاش کردیم کار را به جایی برسانیم که اثرش را در سفره مردم ببینیم و هدف دیگری نداشتیم. ما به نام جمهوری اسلامی می‌خواهیم کاری کنیم که بعدا بگوییم روش حکومتداری ما اینگونه است و علاوه بر جهات معنوی، رفاه را هم برای مردم فراهم می‌کند.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه پاکدستی خیلی خوب است و در نظام جمهوری اسلامی غیر از این نباید باشد، تأکید کرد: بحث مهم این است که باید طوری کار کنیم که نتیجه و کارآمدی داشته باشد. اما اکنون کارآمدی را کجا دیدیم و چقدر در زندگی مردم مشهود بوده است. چقدر اعصاب مردم راحت است و شادی مردم در این است که ببینند ثبات وجود دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه‌ای کاش رئیس جمهور مانند سایر وزرا خودشان در مورد وزیر صمت تصمیم می‌گرفتند، گفت: پیشنهادم این است که جای کار برای آقای فاطمی امین در پست‌های دیگر هست، اما در خصوص این پست نظرم اینگونه نیست.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه عملکرد فاطمی امین این را نشان می‌دهد، تصریح کرد: ۲۹۰ تذکر کتبی، ۲۵۰ مورد سوال، ۵ مورد اعمال ماده ۲۳۴ گواهی بر عملکرد‌ها است.

حاجی دلیگانی افزود: بعد از فرصت دوباره مجلس در جلسه استیضاح گذشته، آیا روند اصلاح شد و اثرات آن در جامعه دیده شد؟ پاسخ این است که خیر و به خاطر همین اشکالات در تیم اقتصادی دولت، من پیگیر ۳ استیضاح بودم. وزیر جهاد کشاورزی با تشخیص رئیس جمهور تغییر کرد، امضا‌های استیضاح وزیر امور اقتصادی نیز با تشخیص نمایندگان کم شد و از رأی افتاد، اما وزیر صمت نیز حالا به استیضاح رسیده است. مگر نمی‌گوییم مردم ایران هوشیار و بصیر هستند، امروز چه قضاوتی در خصوص خودرو دارند؟ در حالی که زمانی که آقای فاطمی امین آمد قیمت پراید ۱۰۰ میلیون تومان بود و حالا به ۳۰۰ میلیون رسیده است، ما باید مردم را چگونه توجیه کنیم؟

وی در عین حال خاطرنشان کرد: مردم می‌گویند این‌ها دستشان در دست هم است و شورای رقابت و معاون اول و بقیه همه با هم هستند و بازی خودشان است! و من پاسخی برای آن‌ها ندارم و مردم از ما انتظار دارند و می‌گویند رأی دادیم وکیل مجلس باشید و خروجی عملکرد ما باید در زندگی شان قابل لمس باشد، چرا که اصل مردم هستند. وقتی می‌خواهند شیشه، آهن، مصالح ساختمانی، خودرو، مواد شوینده، لوازم خانگی و... را تهیه کنند، با این قیمت ها، ما چه جوابی برای آن‌ها داریم؟ کدام راه را نرفته ایم که باید می‌رفتیم؟

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم از ما گلایه‌مند هستند، گفت: اصل در جمهوری اسلامی، پاکدستی و فسادستیزی است، اما باید این موضوع در زندگی مردم تاثیرگذار باشد و کارآمدی آن برای مردم ملموس باشد. من معتقدم در وزارت صمت، مردم دیده نشده اند و واسطه‌هایی آمده اند و وضعیت به اینجا رسیده است.

حاجی دلیگانی در ادامه با انتقاد از فاصله قیمت تمام شده خودرو در کارخانه و در عرضه به مردم گفت: به عنوان مثال قیمت تمام شده یک خودرو ۸۰۰ میلیون مطرح می‌شود، اما در بورس با چه اجازه قانونی کشف قیمت بیش از ۲ میلیارد تومان می‌شود؟ حالا که این اتفاق افتاده، این سوال مطرح است که تفاوت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی به جیب چه کسانی می‌رود؟ مردم می‌گویند اگر سود افزایش قیمت در بیت المال هزینه شود ایرادی ندارد، اما ما راضی نیستیم که در حقوق‌های نجومی مصرف شود.

وی در پایان گفت: آیا واحد‌های صنعتی سوخت و آب یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند، در حالی که سوخت را با قیمت کم دریافت می‌کنند، چرا محصول خود را گران می‌فروشند؟ این هنر مدیریت نیست که از جیب مردم هزینه شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده