تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۱۲
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۳۰۰۷۳۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

رشد ۷۸ درصدی پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه/ سرمایه‌گذاری ۷۵ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه برای انتقال آب به اصفهان

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه از رشد ۷۸ درصدی عملیات احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی فولاد مبارکه خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه برای اجرای فاز نخست پروژه انتقال آب به استان اصفهان حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش می‌متالز، محمدیاسر طیب‌نیا در تشریح روند افزایش تولید در فولاد مبارکه و توسعه‌های آتی این شرکت اظهار کرد: روند توسعه‌ها و رشد تولید این شرکت از سال ۱۳۷۰ با افزایش ظرفیت از ۲.۴ میلیون تن به ۴.۲ میلیون تن و با تکمیل طرح‌های توسعه زیر سقف در سال ۱۳۸۷ ادامه یافت.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: در ادامه توسعه‌های گروه فولاد مبارکه با الحاق مجتمع فولاد سبا در سال ۱۳۸۵ و فولاد هرمزگان به شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۰ و افزایش ظرفیت شرکت تا ۶.۴ میلیون تن به بار نشست و باتوجه‌به عملکرد درخشان سال ۱۴۰۱ و برنامه‌های در دست اقدام سال جاری به‌ویژه به بار نشستن توسعه‌ها و افزایش ظرفیت واحد ریخته‌گری مداوم شرکت و توسعه فولاد سبا و سفیددشت تا پایان سال ۱۴۰۲ تولید ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین طرح‌های توسعه فولاد مبارکه پروژه احداث نورد گرم ۲ شرکت به‌منظور تکمیل زنجیره تولید تا ۷.۲ میلیون تن است که خوشبختانه با تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر، اکنون بعد از ۱۰ سال با ۱۰ درصد پیشرفت و البته طبق برنامه وارد فاز اجرا شده است.

رشد ۷۸ درصدی پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه

وی اذعان داشت: پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی شرکت فولاد مبارکه با راندمان بالا در بهمن ۱۴۰۰ کلنگ‌زنی شده و امروز با افتخار به پیشرفت ۷۸ درصدی رسیده است و به یاری خداوند در تیرماه امسال از فاز نخست این نیروگاه بهره‌برداری خواهیم کرد. این در حالی است که اجرای چنین پروژه‌هایی در کشور ما حدود ۳ سال به طول می‌انجامد. علاوه بر این موارد، باید به پروژه احداث نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر خورشیدی و مشارکت در طرح انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان نیز اشاره کرد که هریک آثار و برکات زیادی برای کشور به همراه دارند.

انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به فلات مرکزی

به گفته مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، پروژه انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به فلات مرکزی یکی از طرح‌هایی است که فولاد مبارکه با نگاه ملی در آن سرمایه‌گذاری کرده و از ابتدا پیگیر آن بوده است. این پروژه را از روز دوم کاری خود در فولاد مبارکه با همکاری مسئولان استانی و کشوری پیگیری کردیم که خوشبختانه با قوت در حال پیشرفت است.

وی تأکید کرد: بر این باوریم که با اجرای این پروژه، مشکل آب کل صنعت استان اصفهان حل خواهد شد و خوشبختانه شاهد این هستیم که این پروژه در ۲۰ جبهه مختلف و چند صد کیلومتر لوله‌گذاری در حال انجام است. نکته حائز اهمیت آن است که فولاد مبارکه تا امروز بیش از سهم خود در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

طیب‌نیا بیان داشت: پروژه انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی صرفاً برای رفع مشکل فولاد مبارکه نیست، چراکه این شرکت بخش قابل‌ملاحظه‌ای از آب موردنیاز خود را از طریق سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های متعدد ازجمله استفاده از پساب تصفیه‌شده صنعتی و شهری تأمین می‌کند. به‌طورکلی میزان برداشت آب خام فولاد مبارکه ۱۴ میلیون مترمکعب بوده است و هدف‌گذاری فولاد مبارکه در ۳ سال آینده این است که برداشت آب خود را از رودخانه زاینده‌رود به صفر برساند. تمامی این اقدامات برای حل مشکل آب اصفهان است که فولاد مبارکه در این پروژه بیش از سهم خود با صرف ارقام سنگینی مشارکت داشته و دارد.

کاهش مصرف آب به ۲.۲۸ مترمکعب بر تن تولید

وی خاطرنشان کرد: اگرچه در سال ۱۳۷۰ برای تولید ۲.۴ میلیون تن فولاد در فولاد مبارکه مصرف ویژه آب ۱۶.۶ مترمکعب بر تن تولید در نظر گرفته شده بود، اما امروز خوشبختانه علی‌رغم افزایش تولید و رسیدن به ۷.۲ میلیون تن محصول، با سرمایه‌گذاری در تصفیه پساب شهری و بازچرخانی آب مصرفی در خط تولید و اجرای ده‌ها پروژه دیگر در سال ۱۴۰۱ مصرف ویژه آب به ۲.۲۸ مترمکعب بر تن تولید کاهش یافته و فولاد مبارکه در خصوص میزان مصرف آب به‌عنوان یک الگوی جهانی در میان فولادسازان جهان مطرح است.

تولید فولاد زنگ‌نزن برای استفاده در صنایع خودرویی

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه از تولید و عرضه ۱۴ محصول جدید و توسعه سبد محصولات در گروه فولاد مبارکه خبر داد و گفت: همکاران ما بدون حضور حتی یک کارشناس خارجی این محصولات ارزشمند را تولید و عرضه کردند و این به معنای نهضت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و خودباوری است که همه این اتفاقات در سایه حضور نیروی خبره و ماهر و اعتماد به سرمایه‌های انسانی رخ داده است.

وی در پایان با بیان اینکه توسعه و تنوع این تعداد محصول جدید در نوع خود کم‌نظیر بوده است، گفت: این محصولات از قبیل فولاد زنگ‌نزن برای استفاده در صنایع خودرویی، تولید تختال و ورق فولاد الکتریکی، کلاف سرد CK۴۵ مورداستفاده در صنایع خودرویی، تولید کلاف سرد M۶۰۰ مورداستفاده در ساخت موتور‌های الکتریکی، تولید تختال API X۶۵ مورداستفاده در تولید خطوط تولید انتقال نفت و گازترش، تولید کلاف سرد DCO۱-RAD مورداستفاده در ساخت رادیاتور با خواص ویژه و انواع ورق‌های فولادی مورد نیاز در مصارف ساختمانی، مخازن، شاسی خودرو‌های سنگین، فولاد‌های دوفازی فریتی و مارتنزیتی از اهمیت بسیار زیادی در توسعه صنعت کشور برخوردار است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده