تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۶
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۳۰۰۸۲۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
گزارش کامل از نشست خبری مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان:

فولاد مبارکه؛ الگوی ملی بنگاه‌داری در ایران

‌می‌متالز - محمدیاسر طیب نیا مدیرعامل شرکت فولاد اصفهان در نشست خبری: یک بنگاه اقتصادی موفق دارای چهار ویژگی "سودآوری پایدار و خلق ارزش برای سهامداران و جامعه"، "رشد، توسعه و افزایش رقابت‌پذیری"، "شفافیت و سلامت در کار" و "توجه به جامعه پیرامونی خود و شهروند مسوولیت‌پذیر" است.

به گزارش می‌متالز، محمدیاسر طیب نیا مدیرعامل شرکت فولاد اصفهان در نشست خبری:

- فولاد مبارکه با سهم ۳۴ درصدی از تولید فولاد در کشور و سهم حدود ۲۰ درصدی در منطقه منا، بزرگترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا است.

- فولاد مبارکه با تولید سالانه ۱۱.۴ میلیون تن، بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان است.

ارزش فعلی بازار فولاد مبارکه بالغ بر ۵۱۰ هزار میلیارد تومان است.

- فولاد مبارکه سهم حدود ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور و سهم حدود ۶.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت دارد.

- ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ شرکت در سراسر کشور تامین‌کننده نیاز‌های فولاد مبارکه هستند که اغلب آن‌ها صرفا تامین‌کننده فولاد مبارکه و تعدادی نیز علاوه بر فولاد مبارکه، تامین‌کننده سایر صنایع نیز هستند.

- تعداد مشتریان بزرگ فولاد مبارکه که به صورت مستقیم با این شرکت کار می‌کنند، بالغ بر ۱۰۰۰ کارخانه و تولیدکننده است. با احتساب مشتریان خرد، تعداد مشتریان فولاد مبارکه بالغ بر چند هزار مشتری می‌شود.

- امروز فولاد مبارکه تولیدکننده فولاد نیست بلکه رسالت آن خلق آینده بهتر برای کشور است و رسالت ما بالاتر از تولید یک محصول است.

- چشم‌انداز و هدف ما این است که الگوی ملی بنگاه‌داری در ایران شویم و در جهان نیز در جمع ۲۰ شرکت برتر فولادی جهان قرار بگیریم.

- امروز در تفکر خیلی از مردم به واسطه موج صنعت‌ستیزی که دشمنان دانای ما و بعضا دوستان نادان راه انداخته‌اند، صنعت را مولد آلودگی و مولد بسیاری از نابسامانی‌ها و مشکلات معرفی می‌کنند درحالی که صنعت می‌تواند سرتاپا فایده برای کشور باشد به شرطی که نسبت به جامعه پیرامونی خود بی‌تفاوت نباشد.
- به جای هدف‌گذاری ۲۵ میلیون تن تولید فولاد، یک زنجیره متوازن برای تولید ۱۸ میلیون تن فولاد خام را جایگزین آن کردیم و دستیابی به درآمد سالانه ۱۵ میلیارد را که یک درآمد رویایی است، هدفگذاری کرده‌ایم که یک هدفگذاری چالشی و سنگینی است.

- در حال حاضر در گروه فولاد مبارکه ۲۰۰۰ مگاوات برق یا در دست احداث است یا در مسیر احداث است.
- دو میدان گازی در دست مطالعه داریم که طی چند سال آینده با بهره‌برداری از آن‌ها نه تنها گاز خودمان را تامین خواهیم کرد بلکه مازاد گاز استخراجی از این میادین را نیز به شبکه گاز کشور خواهیم داد.

- در حوزه حمل و نقل، ۵۰ لوکوموتیو خریدیم که بیش از نیمی از آن‌ها در مدار استفاده قرار گرفته است و با احتساب لوکوموتیو‌های قبلی ۸۰ لوکومیتیو خواهیم داشت. خرید ۸۰ لوکوموتیو دیگر نیز در دستورکار است. همچنین بالغ بر ۳۰۰۰ واگن داریم. در حوزه حمل و نقل جاده‌ای نیز سال قبل ۵۰ کامیون جدید خریدیم.

- همچنین هدفگذاری کردیم که ۲۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه در حوزه کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان باشد.

- ایران در حال حاضر با تولید سالانه حدود ۳۰ میلیون تن فولاد خام، دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان است. همچنین ظرفیت تولید فولاد در کشور حدود ۴۶ میلیون تن است و بیش از ۶۰ میلیون تن ظرفیت جدید نیز در دست احداث است.

- تولید گروه فولاد مبارکه در سال گذشته با سهم ۳۴ درصدی از تولید فولاد ایران، ۱۰.۲ میلیون تن تختال بود و استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت‌های اسمی در فولاد مبارکه محقق شد. این در حالیست که میانگین استفاده از ظرفیت در کل صنعت فولاد ایران ۶۵ درصد است و بدون فولاد مبارکه این نرخ به ۵۲ تا ۵۳ کاهش می‌یابد. با افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور این نرخ بیشتر نیز کاهش خواهد یافت.

- سال گذشته بیش از ۶۱ رکورد تولیدی در بخش‌های مختلف گروه فولاد مبارکه ثبت شد.

- این رکورد‌ها در شرایطی ثبت شد که فولاد مبارکه با مشکلاتی مانند قطعی گاز و برق روبرو شد و حتی قطعی گاز حدود سه ماه بیش از سال‌های گذشته بود. همچنین سال گذشته، سال افول قیمت‌های فولاد و رکود در حوزه فولاد و محصولات فولادی بود، اما با این وجود، رکوردشکنی‌ها حاصل شد.

- ۵.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری عمدتا در حوزه‌های مختلف زیرساختی و زیربنایی و زنجیره فولاد در گروه فولاد مبارکه تعریف شده است.

- رشدی که سال ۱۴۰۱ در حوزه سرمایه‌گذاری داشتیم، حدود ۱۰ برابر سال ۱۳۹۹ بود.

- امسال هدف‌گذاری ما ۸۱ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است و در افق ۱۴۰۴ هدف‌گذاری سرمایه‌گذاری ۲۱۶ هزار میلیارد تومان است.

- پروژه نورد گرم ۲ بعد از ۱۰ سال، سال گذشته کلید خورد و امروز بالغ بر ۱۰ درصد پیشرفت دارد. تجهیزات و قطعات سنگین این پروژه در خارج از کشور در حال ساخت است و ساخت اسکلت فلزی در داخل و خاکبرداری در حال انجام است و چند ماه دیگر با ورود قطعات و تجهیزات و ساخت‌وساز، تحولی بنیادی را در محل احداث این پروژه شاهد خواهیم بود.

- نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی که بهمن ماه ۱۴۰۰ کلنگ‌زنی شد، در حال حاضر ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در تیر ماه امسال بهره‌برداری از فاز یک این نیروگاه را شاهد خواهیم بود.

- پیمانکار نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی انتخاب شده است، پنل‌های آن را سفارش دادیم و امیدوارم که تا پایان سال جاری این پروژه به مرحله بهره‌برداری برسد.

- پروژه‌های انتقال آب هم از داخل استان و هم از بیرون استان در دست اجرا هستند و به ویژه پروژه انتقال آب از دریای عمان با قوت در حال پیش رفتن است و مساله این پروژه صرفا حل مشکل آب فولاد مبارکه نیست بلکه تامین آب همه صنایع استان است. هم‌اکنون ۵۰ درصد آب فولاد مبارکه از پساب و بازچرخانی آب تامین می‌شود. سال گذشته برداشت آب ما از زاینده‌رود ۱۴ میلیون مترمکعب بود و هدف‌گذاری ما این است که این نرخ طی سه سال آینده به صفر برسد. استفاده از پساب فاضلاب شش شهر دیگر هم در دستورکار است. برنامه‌ریزی برای انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان در حال انجام است و این یعنی حل مشکل آب صنایع استان اصفهان. فولاد مبارکه در این زمینه بیش از سهم و وظیفه خود کار کرده است.

- پروژه‌های خط تولید ورق رنگی، خطوط نورد سرد و اسیدشویی جدید با هدف‌گذاری تامین کل نیاز‌های صنعتی و صادراتی کشور در افق ۱۴۰۱ احداث خواهند شد و به طور کامل در زمینه واردات ورق‌های فولادی خودکفا خواهیم شد.

- فاز یک پروژه انتقال آب عمان دستکم به ۲۵ هزار میلیارد تومان و فاز دو دستکم به ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد و فولاد مبارکه تاکنون بسیار بیش از سهم خود در این پروژه، منابع مالی تزریق کرده است.

- سال گذشته ۱۴ محصول جدید را در فولاد مبارکه به بازار عرضه کردیم. یکی از این محصولات، فولاد ضدزنگ و استنلس استیل است. خیلی‌ها می‌گفتند که این پروژه شدنی نیست و حتی دانیلی نتوانست فولاد ضدزنگ را از این خط تولید کند، اما همکاران ما بدون حضور حتی یک کارشناسان خارجی این هدف ارزشمند را در سال گذشته محقق کردند. ابتدا تختال زنگ نزن و سپس ورق فولادی زنگ نزن را تولید کردیم و امسال قصد داریم این محصولات را به تولید انبوه هم برسانیم.

- یکی از دستاورد‌های فولاد مبارکه در سال گذشته، رشد ۸.۴ درصدی بهره‌وری سرمایه انسانی از ۴۲۹ تن بر نفر به ۴۶۵ تن بر نفر بود.

- علیرغم اینکه در سال گذشته از آخرین جذب نیرو در فولاد مبارکه کمتر از یک سال می‌گذشت و حدود ۳۰۰۰ نفر هم در طرح‌های توسعه‌ای بکار گرفته شده بودند، سال گذشته برای اشتغال مستقیم حدود ۱۱۰۰ نفر دیگر آزمون برگزار کردیم که در حال حاضر مراحل استخدام آن‌ها در دست اقدام است.

- در حال حاضر ۳۵ هزار نفر به صورت مستقیم و ۳۸۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم از فولاد مبارکه ارتزاق می‌کنند و اشتغال دارند. امیدواریم در طرح‌های توسعه بالغ بر ۶۵۰۰ نفر طی سه سال آینده مشغول به کار شوند.

- در زمینه مصرف آب، میانگین جهانی مصرف در صنعت فولاد حدود ۳.۳ مترمعکب بر هر تن تولید فولاد است. در فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در سال گذشته این شاخص به ۲.۲ مترمعکب به ازای هر تن تولید اسلب رسید و هدف ما این است که این نرخ باز هم کاهش یابد.

- از سال ۱۳۷۰ که آب موردنیاز سالانه فولاد مبارکه ۴۰ میلیون مترمکعب برای تولید ۲.۴ میلیون تن طراحی شده بود، امروز به برداشت ۱۶.۴ میلیون مترمکعب آب برای تولید ۷.۲ میلیون تن تولید فولاد رسیده‌ایم.

- برداشت آب فولاد مبارکه از حوزه آب‌ریز زاینده‌رود حدود یک درصد است. حدود ۸۶ درصد کاهش را در این دوره زمانی از نظر برداشت از زاینده‌رود محقق کردیم.

- در زمینه تولید دی اکسید کربن، شاخص و میانگین جهانی صنعت فولاد حدود ۱.۹ است. امروز در فولاد مبارکه این نرخ ۱.۶ است و نزدیک به بهترین‌های جهانی در این زمینه حرکت می‌کنیم. در همین راستا تولید فولاد بدون کربن را هم دنبال می‌کنیم.

- راندمان نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی با کلاس اف حدود ۶۰ درصد است که دو برابر راندمان نیروگاه‌های موجود است. مصرف آب آن هم چند ده برابر نسبت به نیروگاه‌های موجود کمتر است. با راه‌اندازی این نیروگاه و نیروگاه خورشیدی از نظر تولید کربن، جزو بهترین‌های جهان خواهیم شد.

- با راه‌اندازی پروژه‌های نیروگاهی در دست اجرای فولاد مبارکه (۹۱۴ مگاواتی، ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی و ۲۰۰ مگاوات انرژی باد)، ۲.۵ میلیون تن کاهش تولید دی اکسید کربن را در سال شاهد خواهیم بود. این طرح‌ها تا ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسند.

- ۲.۳ میلیارد دلار، میزان سرمایه‌گذاری‌هایی است که فولاد مبارکه از سال گذشته در حوزه کاهش مصارف انرژی، تغییر الگوی مصرف آب و مواردی از این دست انجام داده است.

- بالغ بر ۱۰۰ هزار قطعه در گروه فولاد مبارکه بومی‌سازی شده است. هم‌اکنون به بیش از ۹۰ درصد خودکفایی در بومی‌سازی رسیده‌ایم و بالغ بر سه میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی طی یک دهه اخیر در این حوزه داشتیم. هدف‌گذاری امسال بومی‌سازی ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ قطعه است.

- در سال گذشته ثبت سفارش خرید ۵۰۰۰ میلیارد تومان از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان (بیش از ۶۰۰ شرکت) توسط گروه فولاد مبارکه انجام شد.

- حمله سایبری رخ داده به فولاد مبارکه در سال گذشته، به گفته افتا و افراد حرفه‌ای این حوزه جزو چند حمله سایبری پیچیده چند سال اخیر بود که در دنیا رخ داده است و می‌توانست برای پنج، شش ماه تولید را متوقف کند و این حمله برای همین هدف نیز طراحی شده بود و براساس ردیابی‌های انجام شده از ۱۴ ماه قبل این حمله سایبری طراحی و برنامه‌ریزی شده بود. این حمله طراحی شده بود که صنعت ایران را از کار بیندازد. از کار افتادن فولاد مبارکه، صرفا از کار افتادن یک کارخانه نیست. از کار افتادن این کارخانه یعنی از کار افتادن بسیاری از صنایع دیگر مانند لوازم خانگی، خودرو، لوله و پروفیل، بسته‌بندی و غیره.

- اینکه برخی ادعا می‌کنند فولاد مبارکه یکی از زمینه‌سازان تورم است را به هیچ عنوان قبول ندارم، اما اینکه اگر فولاد مبارکه متوقف شود، کل صنعت کشور متوقف می‌شود را به شدت قبول دارم.

- اگر فولاد مبارکه در دوران تحریم‌ها نبود، کشور به زانو در می‌آمد چرا که امکان واردات این حجم فولاد و ورق نبوده و نیست.

- سال گذشته با وجود تحریم‌ها، قطعی گاز و آب، محدودیت در تامین مواد اولیه، مشکلات بخش حمل و نقل، حمله‌ای سایبری و رسانه‌ای و در عین حال افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و کاهش قیمت فروش و درآمد، ۴۹ هزار میلیارد تومان سود بین سهامداران توزیع کردیم و بزرگترین توزیع سود در تاریخ بورس کشور را انجام دادیم. اول از همه هم سود سهام عدالت را پرداخت کردیم.

- افزایش سرمایه در دو مرحله انجام شد و از ۲۹ به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیدیم، یعنی ۱۳۲ درصد افزایش سرمایه در یک سال.

- سال گذشته قیمت گاز ۵۰ درصد افزایش یافت و گاز را بالاتر از قیمت جهانی خریدیم، قابل توجه کسانی که می‌گویند فولاد مبارکه یارانه می‌گیرد و سود می‌دهد. امسال هم با افزایش مجدد قیمت، گاز را بالاتر از قیمت‌های دریافت خواهیم کرد.

- در سال گذشته نرخ برق ۴۴ درصد، هزینه‌های حمل و نقل ۷۴ درصد، نرخ دستمزد به طور متوسط ۴۸ درصد و نرخ مواد اولیه ۱۴ درصد رشد داشتند، اما در حوزه فروش تلاش کردیم با افزایش عرضه، بازار را کنترل کنیم.

- سال گذشته ۱۴ درصد افزایش عرضه در بازار داخلی داشتیم. همچنین محصولات نهایی را از سبد صادراتی خارج کردیم و همه را در داخل عرضه کردیم.

- سال گذشته ۱.۱۹۳ هزار تن صادرات داشتیم. ارزآوری این میزان صادرات ۶۰۰ میلیون دلار بود که بخشی از آن را برای پروژه‌های توسعه‌ای استفاده کردیم و بخشی را هم در سامانه عرضه کردیم.

- فعال‌سازی سه شتاب‌دهنده در سال گذشته توسط فولاد مبارکه انجام شد.

- پرسپولیس و استقلال نهایتا یک فوتبال کلاب هستند، اما باشگاه سپاهان بسیار متفاوت است و یک اسپورت کلاب محسوب می‌شود. باشگاه سپاهان ۸۵ تیم در قالب ۲۶ رشته ورزشی در رده‌های مردان و زنان دارد. باشگاه سپاهان کاملا شفاف است و صورت‌های مالی شفاف و حسابرسی شده دارد. همچنین نقش جهان پیشرفته‌ترین استادیوم ورزشی کشور است که طی چند ماه آینده به VAR هم تجهیز خواهد شد.

بخش پرسش و پاسخ با خبرنگاران

سوال ماین نیوز: ادعا‌هایی مطرح شده است مبنی بر اینکه شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی از جمله فولاد مبارکه اصفهان انرژی ارزان و یارانه دریافت می‌کنند، اما فروش آن‌ها براساس دلار است و به همین واسطه سود بالایی هم دارند. نظر شما درباره این ادعا‌ها چیست؟

ما ارز حاصل از صادرات خود را به طور کامل و براساس دستورالعمل بانک مرکزی عرضه کرده‌ایم. در این حوزه شفاف عمل می‌کنیم و مشخص است که چقدر ارز داریم و فروش‌های ما در سامانه بانک مرکزی چگونه بوده است و حتی از ارزی که به سامانه تزریق می‌کنیم، برای خودمان و شرکت‌های تابعه تخصیص می‌گیریم. البته ایرادات جدی هم به این سیستم داریم چرا که ممکن است این سیستم فساد‌هایی را هم به دنبال داشته باشد، اما براساس همین سیستم عمل کردیم و ارزمان را هم تاکنون با قیمت آزاد نفروخته‌ایم. بدون ادله فقط حرف زدن که کاری ندارد. مدعیان باید بگویند که ما کجا و در چه زمانی ارزمان را به صورت آزاد فروخته‌ایم. در صحبتی هم که اخیرا با رئیس‌جمهوری داشتم، گفتم قیمت ارز برای ما مهم نیست. آن چیزی که برای ما مهم است، مجموعه قیمت ارز در کشور است. یعنی وقتی ما مناقصه‌ای را برای خرید مواد و تجهیزات برگزار می‌کنیم، قیمت‌هایی که شرکت‌ها به ما می‌دهند، براساس نرخ ارز آزاد است؛ بنابراین در حوزه تامین مجبور هستیم که بسیاری از مایحتاج را با قیمت‌ها و ارز آزاد تامین کنیم. حرف ما این است که با همان قیمتی که محصولات خود را عرضه می‌کنیم، ارز به ما بدهید و با همان قیمت هم ارز تامین‌کنندگان ما را تامین کنید. عدم تعادل در این زنجیره باعث مشکل می‌شود.

- کل انرژی خورشیدی تجدیدپذیر موجود در کشور حدود ۴۶۰ مگاوات است که اغلب هم نیروگاه‌های کوچک هستند و نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی فولاد مبارکه، پروژه عظیمی محسوب می‌شود. خسارت ناشی از افت تولید به دلیل نداشتن گاز می‌تواند صرف توسعه میادین گازی شود. در حوزه برق هم وضعیت همینطور است. نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی اگر امسال وارد مدار شود، درصد بالایی از هزینه خودش را در همان سال اول در می‌آورد. در آینده نزدیک، هزینه احداث نیروگاه‌های خورشیدی و سیکل ترکیبی به هم نزدیک می‌شود و به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این حوزه اقتصادی نیز خواهد بود. اصفهان شهر آلوده‌ای است. تا کی قرار است نیروگاه‌های آلاینده در آن فعال باشند؟ تا سرمایه‌گذاری نکنیم این آلایندگی برطرف نمی‌شود.

- اشتغال مستقیم، اشتغال غیرمستقیم، ایجاد زنجیره‌ای از صنایع وابسته و درآمدزایی ناشی از آنها، هزینه شدن درآمد هزاران نیروی کار در استان، رفع مشکلات منطقه‌ای و ایجاد ارزش افزوده، منافع گروه فولاد مبارکه برای استان اصفهان هستند. همچنین به دنبال این هستیم که اصفهان را به قطب نوآوری و فناوری کشور تبدیل کنیم. ضمن اینکه ما دیگر توسعه کمی در زمینه تولید فولاد در فولاد مبارکه نداریم و توسعه‌های ما از منظر ایجاد ارزش افزوده بالاتر هستند.

- ما از یک طرف متهم به گران‌فروشی و عرضه محصولات با قیمت بالا در بازار می‌شویم و از طرف دیگر هم متهم به ایجاد رانت در شرایط عرضه می‌شویم. ما به عنوان تولیدکننده در تعیین عرضه، در تعیین خریدار و در تعیین قیمت پایه هیچ نقشی نداریم. ما به دنبال تعادل در بازار هستیم و افزایش عرضه فولاد مبارکه در بازار در سال گذشته نیز در همین راستا بوده است. امسال نیز همین سیاست را به منظور کنترل قیمت‌ها و مهار تورم خواهیم داشت، اما انتظار داریم دولت هم در کنترل قیمت نهاده‌ها و مواد اولیه کمک کند که البته در بخش‌هایی شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم.

- به صورت مشخص مجمع در سال گذشته اجازه داد تا هزار میلیارد تومان در حوزه مسوولیت اجتماعی هزینه کنیم، اما به جرات می‌توانم بگویم که گروه فولاد مبارکه بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی به صورت مستقیم و غیر مستقیم هزینه و سرمایه‌گذاری می‌کند که شاید بخش زیادی از این هزینه‌ها هم اسمش به صورت مشخص مسوولیت اجتماعی نباشد، اما در واقع هست.

- توسعه‌های کمی فولاد مبارکه در کنار آب و در فولاد هرمزگان اجرا می‌شوند، اما از نظر مکان‌یابی، موقعیت مکانی فولاد مبارکه در اصفهان برخلاف برخی تصورات از جنبه‌هایی مانند هزینه‌های حمل و نقل مواد اولیه، توزیع و فروش محصولات و ... مناسب‌تر از جنوب کشور و در کنار دریا است. جابجایی فولاد مبارکه از اصفهان به هیچ عنوان امکانپذیر نیست و باید به سمت همزیستی برویم. صنایعی که در حوزه آب سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در سال‌های آینده سود خوبی از کسب‌وکار آب و فروش آب بدست خواهند آورد. در زمینه مصرف آب در اصفهان سهم بخش کشاورزی ۷۴ درصد، سهم بخش خانگی ۲۱ درصد و سهم بخش صنعت ۵ درصد است. سهم فولاد مبارکه از برداشت آب زاینده‌رود زیر یک درصد است که طی سه سال آینده صفر می‌شود. اگر ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب بخش کشاورزی شود، کل مشکل آب کشور در حوزه‌های مختلف برطرف می‌شود. برخلاف نظر رهبری، برخی به دنبال این هستند که شرکت‌های خصوصی شده که دولت در آن‌ها درصدی سهام دارد را دوباره دولتی کنند. خصولتی بودن شرکت‌ها زمینه‌ساز فساد و ناکارآمدی است. شرکت‌ها باید یا کاملا دولتی یا کاملا خصوصی شوند.

- تحقیق و تفحص در فولاد مبارکه مربوط به دوره قبل از مدیریت من بود. گزارش رسمی تحقیق و تفحص به مجلس داده شد، اما یک گزارش غیررسمی هم با اعداد و ارقام نجومی منتشر شد و علاوه بر آن گزارش غیررسمی، اعداد و ارقامی هم در بیان برخی افراد غیرمتعهد مطرح شد که موجب شد دشمنان از آن سوءاستفاده کنند. اطلاق کلمه فساد و اعداد و ارقام نجومی را قبول نداریم. اما براساس گزارش رسمی تحقیق و تفحص با هر کسی که تخلف کرده است، باید برخورد شود. درباره گزارش اصلی تحقیق و تفحص هم باید صبر کنیم تا مرجع قضایی در این زمینه قضاوت کند و علیرغم اطلاعاتی که در این زمینه دارم، اما درباره آن قضاوتی نمی‌کنم تا باری بر مرجع قضایی افزوده نشود.

- وزن یک خودروی داخلی حداکثر یک تن هم باشد و همه آن هم ورق فولادی باشد، نهایتا قیمت کل ورق فولادی بکار رفته در آن ۳۰ میلیون تومان خواهد بود. این عدد را با قیمت‌های فعلی خود در بازار کشور مقایسه کنید متوجه می‌شوید که فولاد نقش چندانی در قیمت خودرو ندارد. در بدترین حالت سهم ورق فولادی از قیمت خودرو به طور متوسط ۱۰ درصد است. آیا این نسبت با اتفاقاتی که در صنعت خودرو رخ می‌دهد، نسبتی دارد؟ در صنعت لوازم خانگی این نسبت کمتر از ۵ درصد است. طرح مباحثی مانند نقش فولاد مبارکه در افزایش قیمت خودرو، عامیانه و اشتباه است. در کشور با موج صنعت ستیزی مواجه هستیم، موجی که متشکل از دشمنان دانا و دوستان نادان است. در شرایطی که راهکار نجات کشور صنعت است و دشمنان می‌خواهند این صنایع را زمین بزنند، عده‌ای در داخل بدون اینکه بدانند آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و همان راه دشمن را می‌روند. ورق فولادی در صنعت ساختمان هم نقش و سهم چندانی ندارد. برخی می‌گویند تورم کشور را فولادسازان رقم می‌زنند! اگر برخی از این افراد را نمی‌شناختیم می‌گفتیم این‌ها عامل اسرائیل هستند چرا که دقیقا همان راه دشمن را می‌روند. برخی، صنعتی که امیدآفرینی می‌کند و می‌تواند باعث نجات کشور شود را به عنوان عامل بدبختی‌های کشور معرفی می‌کنند. سال گذشته در شرایط تورمی کشور میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم محصول فولاد مبارکه یک درصد کاهش یافت. چطور چنین صنعتی موجب تورم و افزایش هزینه‌ها است؟ نقش داشتن فولاد مبارکه را در افزایش قیمت‌ها رد و تکذیب می‌کنم.

- در حال حاضر در ۲۰ محدوده اکتشافی در حال کار هستیم. ۶ تا ۷ محدوده معدنی هم داریم. با انرژی اتمی و سازمان زمین شناسی هم توافق‌نامه‌هایی داریم. در کشور‌های دیگر منابعی را در حال تملک هستیم و بهره‌برداری از آن‌ها را در دست بررسی داریم.

- طی سال‌های آینده به مرور برخی از فولادسازان کشور حذف خواهند شد چرا که زیرساخت‌های لازم به خوبی برای آن‌ها پیش‌بینی نشده است.

- در راستای توسعه کمی، کیفی و متوازن معماری جدید سازمانی را در گروه فولاد مبارکه طراحی کردیم. فولاد مبارکه در فولاد امیرکبیر کاشان ۵۲ درصد سهام دارد و این شرکت در حال حاضر به بلوغ رسیده است و توانایی اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود را دارد. فولاد امیرکبیر کاشان شرکت سرپایی است و می‌تواند روی پای خود بایستد. قصد ما این نیست که دست خودمان را از پشت سر این شرکت برداریم. سیاست ما فروش دارایی نیست بلکه بحث سیاست تبدیل دارایی را دنبال می‌کنیم که برای سهامداران نیز منافع خوبی خواهد داشت.

- سال گذشته حدود ۱.۱ میلیون کنسانتره حاصل از استخراج و تبدیل منابع از محدوده‌های معدنی متعلق به خودمان داشتیم.

- باید دست کارآفرینان و سرمایه‌گذاران کشور را بوسید. این تفکر که اگر کسی سود می‌کند رانت گرفته، تفکری انحرافی است. امروز هر کس سود نمی‌دهد منابع کشور را تضییع می‌کند. استفاده از منابع ملی اگر منجر به ارزش افزوده و سودآوری شود، بهترین نوع استفاده است. فولاد مبارکه اصلا یارانه نمی‌گیرد، حتی هزینه‌های حمل و نقل ما هم از هزینه‌های جهانی بالاتر است. براساس شاخص‌های جهانی، نیروی انسانی فولاد مبارکه مازاد است و به راحتی می‌توانیم نیروی انسانی خود را نصف کنیم.

- عوامل سودآوری فولاد مبارکه استفاده حداکثری از ظرفیت تولید، وجود زنجیره کامل از سنگ تا رنگ و متوازن، ایجاد ارزش افزوده بالا، توسعه‌های هدفمند، بومی‌سازی و البته بالا بودن نرخ تورم در کشور هستند.

- افرادی که می‌گویند سودآوری فولاد مبارکه بالاست، گرای انحرافی می‌دهند. سود فولاد مبارکه ابتدا تبدیل به مالیات و سپس تبدیل به سود سهامداران (میلیون‌ها نفر) و همچنین خرج طرح‌های توسعه‌ای می‌شود.

- سهم فولاد مبارکه بسیار ارزشمند است. طی پنج سال گذشته، سهم فولاد مبارکه ۳۱ برابر شده است. این در حالیست که سکه در این مدت ۱۷ برابر و میانگین قیمت دلار و ساختمان ۱۱ برابر شده است؛ بنابراین اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید روی سهم فولاد سرمایه‌گذاری کنید.

- فولاد مبارکه در زمینه شفافیت مالی و اداری توسط معاونت اول رئیس‌جمهوری به عنوان شرکت اول کشور مورد تقدیر قرار گرفته است.

- براساس اطلاعات استانداری اصفهان، بیش از ۸۰ درصد آلودگی در اصفهان ناشی از منابع متحرک است و سهم فولاد مبارکه در برخی شاخص‌های آلودگی در اصفهان زیر یک درصد است.

- برداشت آب ما از خلیج فارس نیست بلکه از دریای عمان است که به آب‌های آزاد راه دارد. کشور‌های حاشیه خلیج فارس بسیار بیشتر از ایران آب از خلیج فارس و دریای عمان برداشت می‌کنند و با استفاده از این آب، می‌توانیم دشت مرکزی را آباد کنیم. خلیج فارس و دریای عمان گنج هستند، اما قدر آن را نمی‌دانیم.

گفتنی است، نشست خبری محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در محل دفتر مرکزی این شرکت در اصفهان با حضور ده‌ها رسانه ملی و استانی و به مدت حدود سه ساعت و نیم برگزار شد و طیب‌نیا پس از نشست خبری نیز به صورت جداگانه با برخی از رسانه‌ها مصاحبه داشت و پاسخگوی سوالات آن‌ها بود.

گزارش از محمدجواد به‌آبادی

منبع: ماین نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده