تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۴
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۰۰۸۷۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان اهداف این هلدینگ اقتصادی را برای رسانه‌ها تشریح کرد:

از سرمایه گذاری ۷۵ هزار میلیاردی برای انتقال آب به اصفهان تا کشف میدان‌های گازبرای خودکفایی در تولید/ بهره‌برداری از فاز یک نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه در تیرماه امسال

‌می‌متالز - فولاد مبارکه بزرگترین تولید کننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا است، این بنگاه سهم ۳۴ درصدی تولید فولاد در کشور و ۲۰ درصدی در منطقه منا را دارد.

به گزارش می‌متالز، یکی از اهداف این شرکت قرارگیری در جمع ۲۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان است. این شرکت همچنین بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی است که با راه اندازی نیرو گاه‌های خورشیدی و سیکل ترکیبی، استفاده از پساب، کشف میدان‌های گازی، وصل شدن به شبکه سراسری حمل و نقل ریلی قصد دارد تا مدار پیشرفت و توسعه خود را هر چه بیشتر گسترش دهد و تا افق ۱۴۱۰ تولیدات خود را به ۱۸ میلیون تن برساند.

فولاد مبارکه بزرگترین تولید کننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا است، این بنگاه سهم ۳۴ درصدی تولید فولاد در کشور و ۲۰ درصدی در منطقه منا را دارد. یکی از اهداف این شرکت قرارگیری در جمع ۲۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان است. این شرکت همچنین بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی است که با راه اندازی نیرو گاه‌های خورشیدی و سیکل ترکیبی، استفاده از پساب، کشف میدان‌های گازی، وصل شدن به شبکه سراسری حمل و نقل ریلی قصد دارد تا مدار پیشرفت و توسعه خود را هر چه بیشتر گسترش دهد و تا افق ۱۴۱۰ تولیدات خود را به ۱۸ میلیون تن برساند.

محمد یاسر طیب‌نیا، درجمع رسانه‌ها به این مساله اشاره داشت که دستیابی به زنجیره‌ای متوزان برای تولید ۱۸ میلیون تن فولاد خام و دستیابی به درآمد سالانه ۱۵ میلیارد دلار از چشم‌انداز‌های گروه فولاد مبارکه در افق ۱۴۱٠ است

وی با اشاره به ارزش بازار ۵۱۰ همتی فولاد مبارکه افزود: این بنگاه اقتصادی سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور و ۶ درصدی در صنعت را دارد.

وی گفت: ایران در جهان رتبه دهم تولید فولاد را داراست، فولاد مبارکه از ۳۰ میلیون تن تولید فولاد در کشور، ۱۰.۲ میلیون تن آن را محقق کرد از این نظر سهم ۳۴ درصدی را در تولید فولاد کشور دارد.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه در این بنگاه از ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی استفاده شده است، اضافه کرد: استفاده از ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی در حالی است که میانگین استفاده از ظرفیت اسمی حدود ۶۵ درصد است.

سرمایه‌گذاری ۵.۸ میلیارد دلاری فولاد مبارکه در حوزه‌های مختلف

طیب نیا، با اشاره به همین سرمایه گذاری ۵.۸ میلیارد دلاری فولاد مبارکه در حوزه‌های مختلف زیرساختی و زیربنایی و زنجیره فولاد گفت: مبارکه یک شرکت توسعه‌ای است، رشد میزان سرمایه گذاری این شرکت در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹، ۱۰ برابر بوده است، برای سرمایه‌گذاری تنها پول نیاز نیست، برای این کار باید مطالعات زیادی صورت بگیرد که در مبارکه این اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به شتاب توسعه و سرمایه‌گذاری افزود: هدف امسال فولاد مبارکه ۸۱ همت سرمایه گذاری است و قرار است در افق ۱۴۰۴ حدود ۲۱۶ همت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف برسیم.

بهره‌برداری از فاز یک نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه در تیرماه امسال

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه به احداث نبروگاه سیکل ترکیبی این شرکت اشاره کرد و افزود: ابرپروژه نورد گرم بعد از ۱۰ سال به جریان افتاده است و چند ماه دیگر شاهد یک تحول بنیادین در محل احداث این پروژه شاهد خواهیم بود. همچنین نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی که بهمن ماه ۱۴۰۰ کلنگ زنی شد، امروز حدود ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در تیرماه سال جاری از فاز یک آن بهره‌بردای می‌شود.

طیب نیا ادامه داد: همچنین مطالعه برای احداث نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی که از سال گذشته شروع شد، یک سال به طول انجامید، امروز هم تعیین پیمانکار شده و امیدواریم در پایان سال جاری تکمیل شود.

سرمایه‌گذاری ۲.۳ میلیارد دلاری در حوزه کاهش مصارف انرژی

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه اکنون نزدیک به ۲هزار مگاوات نیروگاه یا در دست احداث یا در مسیر احداث داریم، اظهار کرد: همچنین دو میدان گازی در دست مطالعه است، با راه اندازی و تکمیل این طرح در چند سال آینده علاوه بر تأمین گاز خودمان، می‌توانیم به شبکه گازرسانی نیز کمک کنیم.

طیب نیا با اشاره به اهمیت مباحث زیست محیطی در فولاد مبارکه گفت: عدد شاخص جهانی تولید دی اکسید کربن حدود ۱.۹ اعلام شده، ولی در فولاد مبارکه این عدد ۱.۶ است، اما با این وجود برنامه کاهش آلایندگی از نظر دی اکسید کربن را داریم. راندمان نیروگاه جدید ما نزدیک به ۶۰ درصد است و مصرف آب آن کمتر از سایر نیروگاه‌ها است. اگر نیروگاه خورشیدی ما به مدار بیاید جایگاه فولاد مبارکه در دنیا جزو بهترین‌ها خواهد شد. همچنین ۲۰۰ مگاوات هم نیروگاه بادی داریم که نتیجه این سه نیروگاه منجر به کاهش ۲.۵ میلیون تن دی اکسید کربن خواهد شد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری که در حوزه کاهش مصرف انرژی در فولاد مبارکه اتفاق افتاده، در کشور نظیر نداشته است، همچنین ۲.۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه کاهش مصارف انرژی و تغییر الگوی مصرف آب در برنامه داریم. همزمان کاهش مصرف برق و بهینه کردن مواد اولیه به طور جدی در برنامه ما قرار گرفته است.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به بومی سازی در این بنگاه افزود: از این طرق بالغ بر ۱۰۰ هزار قطعه طراحی شده که به دنبال آن نیز سه میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی اتفاق افتاده است. ۱۳۰۰ قطعه نیز در سال گذشته بومی سازی شد ۱۸۱ میلیون دلار صرفه جویی شد.

تقسیم بیشترین سود بین سهامداران فولاد مبارکه

این مقام مسوول افزود: با این وجود سال گذشته بیشترین سود تقسیمی بین سهامداران را داشتیم که مبلغ آن حدود ۴۹،۸۱۰ میلیارد تومان رسید، این مهم بزرگترین توزیع سود تاریخ بورس کشور بود.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: سال گذشته ۵۰ درصد افزایش قیمت گاز داشتیم و این محصول را بالاتر از قیمت‌های جهانی خرید کردیم، بنابراین فولاد مبارکه یارانه نمی‌گیرد. در سایر مؤلفه‌های تولید نیز افزایش هزینه داشتیم که می‌توان به افزایش ۴۴ درصدی هزینه برق، رشد ۷۴ درصدی هزینه حمل و نقل و رشد ۱۴ درصدی مواد اولیه اشاره کرد.

طیب نیا گفت: در فروش هم وظیفه داشتیم تا با افزایش عرضه، بازار را کنترل کنیم، به همین دلیل سال گذشته ۱۴ درصد افزایش عرضه داشتیم، در داخل و بازار صادراتی ۱۱ درصد افزایش عرضه محصولات داشتیم و در سال گذشته هزار و ۱۹۳ هزار تن محصولات به بازار‌های جهانی صادر کردیم، این موارد ارزآوری بیش از ۶۰۰ میلیون دلار برای اقتصاد کشور به همراه داشت.

وی درباره مسوولیت اجتماعی و فرهنگی فولاد مبارکه گفت: رویکرد جدید ما در مسوولیت‌های اجتماعی تدوین و اجرای پیشرفت و آبادانی است که این مهم با حمایت از مشاغل خانگی و اشتغالزایی در سال گذشته انجام شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان الگوی ملی ورزش قهرمانی است، تصریح کرد: این باشگاه ۸۵ تیم در قالب ۲۶ رشته ورزشی در آقایان و بانوان را داراست، همچنین ۲۰ عنوان قهرمانی در سطحی کشوری دارد. قابل ذکر است که در چند ماه آینده ورزشگاه نقش جهان به VAR مجهز خواهد شد.

پساب ۶ شهر دیگر را خریداری می‌کنیم

طیب نیا در ادامه صحبت‌های خود میانگین جهانی مصرف آب در صنعت فولاد را حدود ۳.۳ مترمکعب برای تولید هر تن فولاد عنوان کرد و افزود: فولاد مبارکه در سال گذشته به ۲.۲ مترمکعب به ازای هر تن تولید اسلب رسید بنابراین از این نظر از بنچ مارک‌های جهانی وضعیت بهتری داریم، همچنین سرمایه گذاری‌های مختلفی در بازچرخانی و تغییر رژیم صنعتی آب در مبارکه در حال انجام است.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: در کشور ۹۲ درصد مصرف آب به بخش کشاورزی اختصاص دارد، حدود شش درصد مصارف شرب و کمتر از دو درصد سهم صنعت است. در اصفهان حدود ۷۳ درصد سهم بخش کشاورزی، حدود ۲۱ درصد شرب و حدود پنج درصد صنعت است، بنابراین در این استان صنعت آب زیادی مصرف نمی‌کند، فولاد مبارکه زیر یک درصد آب زاینده رود را مصرف می‌کند که در سه سال آینده به صفر می‌رسد.

طیب نیا ادامه داد: از سال ۱۳۷۰ که آب سالانه ما ۴۰ میلیون مترمکعب برای ۲.۴ تن تولید تعریف شد، امروز به ۱۶.۳ میلیون مترمکعب برای ۷.۲ میلیون تن رسیده‌ایم.

وی گفت: سال گذشته برداشت آب ما از رودخانه زاینده‌رود حدود ۱۴ میلیون متر مکعب بوده است برنامه ما این است، تا پساب شش شهر دیگر را خریداری کنیم. میزان برداشت ما از زاینده‌رود حدود یک درصد است.

سرمایه گذاری ۷۵ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه برای انتقال آب از دریای عمان

وی درباره طرح انتقال آب از دریای عمان و مشارکت فولاد مبارکه در این طرح گفت: فولاد مبارکه ۵۰ درصد از آب مورد نیاز خود را از طریق پساب تأمین می‌کند ودر پروژه انتقال آب سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب دریای عمان برای اصفهان به معنای حل مشکل آب صنعت استان اصفهان است.

خرید۸۰ لوکوموتیو جدید برای فولاد مبارکه در دستور کاراست

مدیرعامل فولاد مبارکه اضافه کرد: هزینه فاز اول پروژه انتقال آب حدود ۲۵ همت است، در فاز بعدی این پروژه حدود ۵۰ همت سرمایه‌گذاری برای آب شیرین کن‌ها و لوله گذاری لازم است تا آب به استان اصفهان برسد. در کل ۷۵ هزار میلیارد تومان فولاد مبارکه در این طرح سرمایه گذاری می‌کند.

طیب نیا اضافه کرد: در بخش حمل و نقل نیز ۵۰ لوکوموتیو خریداری کردیم که نیمی از آن‌ها در حال استفاده است، در مجموع ۸۰ دستگاه در فولاد مبارکه وجود دارد و ۸۰ دستگاه دیگر هم در حال خرید است، برای تقویت این بخش نیز ۵۰ دستگاه کامیون خریداری شد.

وی با اشاره به پرونده ۹۲ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه گفت:اصل گزارش تحقیق و تفحص در مجلس خوانده شد و با آن هیچ مشکلی نداریم و باید مراحل قانونی را طی کند، اما گزارش غیررسمی و اعداد ارقام نجومی را قبول نداریم.

وی با اشاره به اینکه گرانی خودرو و لوازم خانگی به علت گرانی محصولات فولادی نیست افزود:در صنعت خودرو سهم هزینه ورق پنج درصد است. در لوازم خانگی این عدد کمتر از پنج درصد است، بنابراین گرانی خودرو و لوازم خانگی به علت گرانی محصولات فولادی را قبول نداریم.

اشتغالزایی فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص چرایی فروش بلوکی سهام فولاد امیرکبیر کاشان اظهار کرد: ۵۲ درصد از سهام فولاد امیرکبیر کاشان متعلق به مبارکه است، این شرکت اکنون به بلوغ رسیده و توانایی دارد تا برنامه‌های توسعه‌ای خود را اجرا کند و می‌تواند روی پای خودش با ایستد، رسالتمان را در این شرکت انجام دادیم، اما قصد نداریم چتر حمایتی را از روی آن برداریم، فروش سهام آن هم به علت تبدیل دارایی‌هایمان به دارایی بهینه‌تر برای سهامداران خودمان است.

طیب نیا درباره سهم فولاد مبارکه در آلودگی هوای اصفهان چقدر است گفت: طبق مطالعات صورت گرفته، حدود بیش از ۸۰ درصد آلودگی هوای اصفهان به منابع متحرک اختصاص دارد، سهم فولاد مبارکه در آلودگی هوای اصفهان در حد دهم درصد یا زیر آن است.

وی گفت: در سال گذشته ۱۱۰۰ نفر نیرو از طریق آزمون استخدامی جذب کردیم. اکنون ۳۵ هزار نفر مستقیم و ۳۸۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در مبارکه اشتغال دارند.

از سرمایه گذاری ۷۵ هزار میلیاردی برای انتقال آب به اصفهان تا کشف میدان‌های گازبرای خودکفایی در تولید/ بهره‌برداری از فاز یک نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه در تیرماه امسال

از سرمایه گذاری ۷۵ هزار میلیاردی برای انتقال آب به اصفهان تا کشف میدان‌های گازبرای خودکفایی در تولید/ بهره‌برداری از فاز یک نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه در تیرماه امسال

از سرمایه گذاری ۷۵ هزار میلیاردی برای انتقال آب به اصفهان تا کشف میدان‌های گازبرای خودکفایی در تولید/ بهره‌برداری از فاز یک نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه در تیرماه امسال

از سرمایه گذاری ۷۵ هزار میلیاردی برای انتقال آب به اصفهان تا کشف میدان‌های گازبرای خودکفایی در تولید/ بهره‌برداری از فاز یک نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه در تیرماه امسال

منبع: پایگاه خبری ربیع

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده