تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۴
بازدید: ۳۵
کد خبر: ۳۰۰۷۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در بخش صنعت و معدن

‌می‌متالز - مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی عنوان کرد که در اسفندماه سال ۱۴۰۱، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش ۱۲.۸ و ۱۱.۲ درصدی مواجه شده است.

به گزارش می‌متالز، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز در گزارشی با عنوان «پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در اسفندماه سال ۱۴۰۱ بخش صنعت و معدن» عنوان کرده است که در اسفندماه سال ۱۴۰۱، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب با افزایش ۱۲.۸و ۱۱.۲ درصدی مواجه شده است، اما نسبت به ماه قبل شاخص تولید رشد منفی ۱.۵ درصدی و شاخص فروش رشد مثبت ۵درصدی داشته است.

در این ماه شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات اگرچه نسبت به ماه قبل به‌ترتیب ۲۰.۲ و ۵.۵ درصد کاهش یافته است، اما نسبت به ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب/ افزایش ۹۳.۲ و ۲۰.۳درصدی داشته است. همچنین، شاخص تولید و فروش رشته‌فعالیت فلزات پایه پس از رشد مثبت بهمن‌ماه در این ماه رشد منفی ۹ و ۱۳ درصدی داشته است.

در اسفندماه سال ۱۴۰۱ نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی رشد مثبت ۷ درصدی را ثبت کرده است که بالاترین رشد ماهیانه پس از اردیبهشت‌ماه (حذف ارز ترجیحی) بوده است، همچنین رشد نقطه به نقطه در ادامه روند صعودی ۲ماه اخیر با ۷.۳ واحد درصد افزایش نسبت به ماه قبل، به ۴۲.۸ درصد رسیده است. گفتنی است میانگین سالیانه شاخص قیمت نیز در اسفندماه سال ۱۴۰۱ روند نزولی یک سال اخیر خود را ادامه داد و با ۰.۴ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، میزان ۴۵.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

منبع: بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده