تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۴
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۳۰۰۷۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس گمرک ایران و وزیر گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا دیدار کردند

پینگ‏‏‏‏‏‌پنگ مذاکرات گمرکی در تهران

پینگ‏‏‏‏‏‌پنگ مذاکرات گمرکی در تهران
‌می‌متالز - روابط تجاری ایران و کشور‌های اتحادیه اوراسیا در سال‌گذشته وارد فازی جدید شد. امضای توافق تجارت آزاد ایران با این کشور‌ها آغاز همکاری تجاری بلندمدتی است که ورود به آن مستلزم توافق بر سر بسیاری از جزئیات است. برخی از جزئیات گمرکی فی‌مابین، با حضور ایلدر علیشرف وزیر گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در تهران به‌سر می‌برد و محمدرضا رضوانی فر، رئیس گمرک ایران بررسی شد. در این نشست علیشرف کشور‌های حوزه اوراسیا و ایران را شرکای قدیمی دانست و با توجه به قطعیت افزایش روابط گمرکی این دیدار را بموقع و ضروری توصیف کرد.

به گزارش می‌متالز، او تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌های کنونی موقتی و ۳‌ساله است، اما تنها نام موقتی دارد و از دید ما این تفاهم‌نامه‌ها نامحدود هستند؛ در آینده این تفاهم‌نامه‌ها را طولانی مدت می‌کنیم و به امتیازات آن می‌افزاییم. محمد رضوانی فر در ادامه به ارائه آمار تجارت دوطرف پرداخت و گفت: در سال‌گذشته مبادلات اوراسیا ۳/ ۳‌میلیارد دلار بوده‌است و از این میزان ۵/ ۱میلیارد دلار سهم ما و حدود ۷/ ۱میلیارد دلار نیز سهم واردات بوده‌است. او در ادامه گفت: همان گونه که اشاره شد بعد از توافق‌نامه سال‌گذشته ۳۲‌درصد رشد مبادلات تجاری داشته ایم و هدف‌گذاری ما طی ۳ سال رسیدن به سطح ۱۰‌میلیارد دلار است و این هدفی دور از دسترس نیست.

رضوانی‌فر در سخنان خود همچنین به آمار ترانزیتی میان ایران و اوراسیا نیز پرداخت و خبر داد: حجم ترانزیت دو‌جانبه رقمی معادل ۸/ ۱‌میلیون تن است که از این میزان بیش از یک‌میلیون تن از اوراسیا به ایران و حدود ۷۰۰‌هزار‌تن از ایران به اوراسیا انجام‌شده‌است. رئیس‌کل گمرک ایران همچنین امتیاز تجارت با اوراسیا را ترکیب متنوع کالایی آن توصیف کرد و افزود: اگرچه در تعاملات ما با بعضی کشور‌های همسایه مبادلات محدود به چند قلم است، اما مبادلات تجاری با اوراسیا تنوع مطلوبی دارد و شامل کالا‌های صنعتی، کشاورزی، ساختمانی می‌شود. او تنوع کالایی تجارت با اوراسیا را علاوه‌بر اراده طرفین برای گسترش سطح تعاملات، نشانه‌ای از این مطلب دانست که هدف‌گذاری برای تجارت ۱۰‌میلیارد دلاری دست یافتنی است.

او درباره موضوع گمرک به‌طور خاص تصریح کرد: نکته‌ای که باید اشاره کرد این است که برخی توافق‌های گمرکی ما با اوراسیا سابقه‌ای حدود ۴۰،۵۰‌ساله دارد و جهت گیری ما در بعد حقوقی و بین‌المللی ماجرا این‌گونه است که هماهنگی بیشتری ایجاد کنیم و پیشنهاد مشخص ما تشکیل کارگروهی برای تعیین سرفصل‌های همکاری است تا از این طریق «برنامه اقدام» سرعت پیدا کند. رضوانی‌فر موضع ایران درباره این سرفصل‌ها را تبادل الکترونیک اطلاعات و تبادل الکترونیک اسناد گمرکی خواند. او همچنین خواستار این شد که اطلاعات مربوط به ارزش و تعرفه دو‌جانبه مبادله شود. شفاف‌شدن و عملیاتی‌کردن توافق‌های ترانزیتی دیگر موضوع مورد تاکید رضوانی‌فر بود. او همچنین گفت: درحوزه خدمات به فعالان مجاز اقتصادی، علاقه مندیم به فعالان ویژه طرف مقابل خدمات ویژه ارائه کنیم؛ یعنی تجار بزرگ اوراسیا مورد حمایت قرار بگیرند و این مساله برای ایران نیز رعایت شود. طرف اوراسیایی نیز در این‌باره تاکید کرد: ما هم موافقیم که این توافق بسیار مهم است و این کار تنها با تبادل اطلاعات ممکن است و در جمله‌ای مبهم اضافه کرد: مشکلات خود به خود به‌وجود نمی‌آیند.

او توضیح داد که تجربه این کار به‌طور مشخص با روسیه وجود دارد و می‌تواند الگوی روابط مشابه باشد. سپس وزیر اوراسیا به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: درباره پروتکل‌های فی‌مابین سوالاتی وجود دارد که باید بر سر آن تفاهم کنیم؛ شما نکته‌هایی کلیدی مطرح کردید که باید به بحث گذاشت شود. او به مساله کریدور شمال- جنوب اشاره کرد و از قصد خود برای طرح نکاتی ساختاری در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: نخستین سوال مبادلات الکترونیکی است؛ ما اصلی‌ترین کار را که امضای تفاهم‌نامه بود انجام دادیم، فقط مساله‌ای که وجود دارد این است که شما اطلاعات را از طرف ما دریافت کردید و اکنون ما منتظر اطلاعات شما هستیم. علیشرف سپس این سوال را مطرح کرد که بنا بر پیشنهاد‌های کنونی شما قرار است چه اطلاعاتی مبادله شود؟

او در خاتمه این بخش از اظهارات خود مساله قیمت‌گذاری کالا‌های ورودی و خروجی را مهم‌ترین مساله دانست و گفت این مساله باید به‌نحوی قابل قبول حل شود. طرف ایرانی در پاسخ به این اظهارات تاکید کرد: در این مورد درباره دو اصل مهم باید توافق شود؛ نخست اینکه هرچه تبادل می‌شود دو طرفه باشد و دوم اینکه اگر حقوق ورودی قرار است بر اساس ارزش محاسبه شود مبنای آن ارقام سازمان تجارت‌جهانی قرار گیرد. در این رد و بدل نظرات علیشرف پاسخ داد: درباره حقوق گمرکی و ارزش آن نمی‌توان به اعداد تجار اعتماد کرد، زیرا تاجر همواره به‌دنبال فرار مالیاتی و پایین نشان‌دادن ارزش محموله است و اگر به خودش واگذار شود ارزش بار را یک سنت عنوان می‌کند. طرف ایرانی در مقابل پرسید: مساله این است که عوارض گمرکی بر پایه ارزش است یا تناژ؟

اصرار فنی ما این است که اگر در مورد ارزشی که تجار ارائه می‌کنند به نتیجه رسیدیم عوارض بر پایه ارزش باشد نه بر پایه تناژ؛ اگر بر سر این مساله توافق شود گامی بزرگ برداشته ایم. در نهایت این مساله به‌کارگروهی واگذار شد تا در مورد آن بررسی‌های لازم را انجام دهند. این ما هستیم که مشکلات را درست می‌کنیم، اما این مشکلات نیز با همکاری قابل‌حل است. علیشرف پس از سخنان فنی به تمجید از آب‌ها و بنادر ایران پرداخت و با اشاره به بازدید خود از بندرعباس سرمایه‌گذاری‌های ایران در این بندر را ستود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده