تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۷
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۳۰۰۵۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد بی سابقه تجارت روسیه و هند

‌می‌متالز - صادرات کالا‌های روسیه برای اولین بار از مرز ۴۰ میلیارد دلار گذشت.

به گزارش می‌متالز، ریانووستی با استناد به محاسبات بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی و صنعت هند گزارش داد که روسیه به پنجمین شریک تجاری بزرگ هند در سال گذشته تبدیل شده است. بر اساس این گزارش، روسیه در سال مالی که از ماه آوریل ۲۰۲۲ شروع و تا مارس ۲۰۲۳ منتهی می‌شود، ۴۱.۶ میلیارد دلار کالا به هند صادر کرده که این رقم بیش از چهار برابر رکورد ثبت شده در سال مالی قبل است.

حجم مبادلات تجاری بین این دو کشور در دوره گزارش به ۴۴.۴ میلیارد دلار رسید و هند ۲.۸ میلیارد دلار کالا به روسیه ارسال کرد. از دیگر شرکای تجاری مهم هند در دوره مورد گزارش، ایالات متحده با گردش تجاری ۱۱۸.۲ میلیارد دلار، چین (۱۰۴.۳ میلیارد دلار)، امارات (۷۷.۶ میلیارد دلار) و عربستان سعودی (۴۸.۳ میلیارد دلار) بودند. مسکو و دهلی نو در سال گذشته شاهد رشد قابل توجهی در تجارت دوجانبه بوده اند، که بر اساس بیانیه قبلی وزیر امور خارجه هند، سوبرهمانیام جایشانکار، به سرعت از هدف ۳۰ میلیارد دلاری که در ابتدا تعیین شده بود، پیشی گرفته است. این امر عمدتاً به دلیل افزایش خرید نفت روسیه توسط هند است، پس از آن که مسکو مجبور شد در بحبوحه تحریم‌های مرتبط با اوکراین، صادرات انرژی خود را از کشور‌های غربی تغییر دهد.

بر اساس داده‌های ورتکسا، خرید نفت روسیه از روسیه در ماه مارس به بالاترین میزان خود یعنی ۱.۶۴ میلیون بشکه در روز رسید که تقریباً دو برابر مقدار تحویل شده توسط عربستان سعودی، دومین تامین‌کننده بزرگ نفت هند است. سهم روسیه از واردات نفت هند در ماه گذشته به ۳۴ درصد رسید. اخیرا این کشورها، مذاکرات در مورد توافق تجارت آزاد بین هند و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه را از سر گرفته‌اند که انتظار می‌رود به تقویت تجارت متقابل کمک کند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده