تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۴۹
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۳۰۰۶۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در سال گذشته؛

۳.۳ میلیارد دلار حجم کل مبادلات ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود

‌می‌متالز - رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: در سال گذشته ۳.۳ میلیارد دلار حجم کل مبادلات ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود که در این میان سهم صادرات ۱.۵ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش می‌متالز، محمد رضوانی‌فر در نشست با ایلدر علیشرف وزیر گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا با اشاره به توافقنامه موقت تجارت ایران و اوراسیا، اظهار داشت: اراده دولت ایران توسعه استراتژیک و گسترش روابط با کشور‌های عضو است. در سال گذشته ۳.۳ میلیارد دلار حجم کل مبادلات ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود که در این میان سهم صادرات ۱.۵ میلیارد دلار و سهم واردات ۱.۷ میلیارد دلار بوده است.

او خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱.۸ میلیون تن حجم مبادلات ترانزیتی میان ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود که یک میلیون تن از مبدا اتحادیه و ۷۰۰ هزار تن از ایران تبادل صورت گرفته است.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه پیشنهادت خوبی برای توسعه و افزایش سرعت مبادلات وجود دارد، تاکید کرد: اگرچه در تعاملات، مبادلات محدود به چند قلم می‌شود، اما از تنوع خوبی برخوردار است که شامل صادرات و واردات محصولات صنعتی، کشاورزی، ساختمانی و پتروشیمی می‌شود و بر همین اساس متنوع بودن با توجه به اراده دولت‌ها و گستردگی بازار‌ها نشون می‌دهد تحقق ۱۰ میلیاردی دلاری تجارت دور از دسترس نیست.

او گفت: با کشور‌های اوراسیا مجموعه از موافقتنامه‌ها را داشتیم که بعضی از آن‌ها سابقه بیش از ۴۰ ساله دارد و به نظر می‌رسد مجموعه این توافقات را باید با توافق تجارت آزاد با اوراسیا هماهنگ کنیم. پیشنهاد می‌کنم در موضوعاتی مانند تبادل الکترونیک اطلاعات و اسناد، مبادله اطلاعات ارزش و تعرفه، برنامه آموزشی دو طرفه، عملیاتی کردن توافقات ترانزیتی و ارائه تسهیلات ویژه و حمایت از فعالان مجاز اقتصادی در کارگروهی مشترک به توافق مشخصی دست یابیم.

بین کشور‌های عضو اتحادیه با ایران موافقتنامه موقت سه ساله وجود دارد

در این نشست ایلدر علیشرف وزیر مسوول گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا با بیان اینکه هر روز ارتباطات گسترش پیدا می‌کند، اظهار داشت: مطمئن هستم نشست امروز می‌تواند به نزدیک‌تر کردن کشور‌های عضو و موفقیت بیشتر در اجرای توافقات کمک کند. بین کشور‌های عضو اتحادیه با ایران موافقتنامه موقت سه ساله وجود دارد، اما ما به این توافق به صورت نامحدود نگاه می‌کنیم که با تایید توافق تجارت نامحدود امتیازات بیشتری مورد توجه قرار خواهد گرفت.

علیشرف تاکید کرد: پیش بینی می‌کنیم در آینده مبادلات همین روند صعودی ادامه خواهد داشت و باید در این نشست پیشنهاداتی برای استفاده بیشتر از امکانات مطرح شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده