تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۵
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۳۰۰۸۹۶
سرویس خبر : متالورژی و مواد

شیشه عمر صنعت ریخته‌گری در آستانه شکستن است

‌می‌متالز - مدیر کارگاه ریخته‌گری شاه‌پسندی، تولیدکننده قطعات آلومینیومی گفت: متأسفانه سرنوشت صنعت ریخته‌گری در کشور با توجه به مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، روشن نیست. همین موضوع موجب شده که شرایط بازار مصرف در داخل ناامیدکننده باشد و صنعتگران داخلی امکان رقابت با رقبای خارجی را نداشته باشند.

به گزارش می‌متالز، مهدی شاه‌پسندی بیان کرد: این کارگاه در حوزه ریخته‌گری قطعاتی همچون دستگیره در و قطعات لوازم خانگی به‌روش ریخته‌گری تحت‌فشار (دایکست) فعالیت دارد. مواد اولیه مورد استفاده در این کارگاه، شمش آلیاژی آلومینیوم ۴۱۳ و شمش زاماک سه است. ماشین‌آلات مورداستفاده در این مجموعه، توانایی تولید قطعات کوچک را دارند و متأسفانه اکنون به‌دلیل مشکلات عدیده‌ای که وجود دارد این مجموعه در آستانه غیرفعال شدن قرار گرفته است.

وی درخصوص موانع موجود در مسیر تولید، عنوان کرد: متأسفانه این موانع همچون حلقه‌های به‌هم پیوسته یک زنجیر، در روند تولید اخلال ایجاد کرده‌اند. از این موانع می‌توان به مالیات بر ارزش افزوده، کارگا‌ه‌های ریخته‌گری غیرمجاز، واردات بی‌رویه محصولات، محدودیت‌های تأمین انرژی، قطعی برق واحد‌های صنعتی و نوسانات قیمت مواد اولیه اشاره کرد. این عوامل سبب شده تا تعادل در میزان عرضه و تقاضا در بازار مصرف برقرار نشود؛ زمانی‌که صنعتگران محصول تولید می‌کنند تقاضا برای خرید وجود ندارد و زمانی‌که تقاضا برای محصول وجود دارد، عرضه محصولات صورت نمی‌گیرد. مشکلات و معضلات بی‌پایان تولید دلیلی شد تا تصمیم بگیریم فعالیت کارگاه را پایان داده و آن‌را غیرفعال کنیم؛ این درحالی است که در گذشته حدود ۷۵ نفر نیروی انسانی در این کارگاه مشغول به فعالیت بودند، اما اکنون تعداد نفرات به‌شدت کاهش یافته است. از چهار دستگاه فعال که در دو شیفت کاری در این مجموعه فعال بودند، اکنون دو دستگاه با یک شیفت کاری در روند تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند. در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده، تولیدکنندگان سردرگم مانده‌اند؛ اگر بخواهند این مبلغ را از مشتریان دریافت کنند آن‌ها نمی‌پذیرند، اگر هم این کار را انجام ندهند خود ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده هستند.

نفس‌های تولید به شماره افتاده

مدیر کارگاه ریخته‌گری شاه‌پسندی با اشاره به چالش‌های دیگری که گریبان‌گیر تولیدکنندگان شده است، تصریح کرد: متأسفانه کاهش قدرت خرید مردم هم بی‌تأثیر بر شرایط بازار مصرف نبوده است. به عنوان مثال، قیمت دستگیره در که باید ۱۱۰ هزار تومان باشد با قیمت ۳۸۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. در این میان کارگاه‌‍‌های ریخته‌گری غیر‌مجاز با فعالیت خود باری مضاعف بر دوش واحد‌های تولیدی مجاز شده‌اند؛ این واحد ها‌ی غیرمجاز، بدون وجود مشکلاتی که واحد‌های تولیدی مجاز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، به‌راحتی به فعالیت خود ادامه می‌هند. واحد‌های تولیدی مجاز علی‌رغم اینکه فعالیت شفاف و قانونی دارند، باید مشکلات بسیاری را متحمل شوند و درنهایت هم توانایی رقابت با کارگاه‌های غیرمجاز را نداشته باشند؛ به‌عنوان مثال به‌دلیل اینکه این کارگاه در شهرک صنعتی واقع شده است، به‌دلیل محدودیت‌هایی که در تأمین برق و گاز تحت فشار هستند، درصورتی‌که کارگاه‌های غیرمجاز فارغ از این مشکلات هستند، زیرا امتیاز گاز و برق آن‌ها، غیرصنعتی بوده و محدودیت‌هایی که برای بخش صنعت درنظر گرفته می‌شود شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

وی در همین راستا ادامه داد: تولیدکنندگان داخلی با این شرایط، دیگر توان توسعه فعالیت‌های خود و جذب نیروی‌های جدید را ندارند؛ وضعیت بازار داخلی نسبت به کشور‌های همسایه بسیار ضعیف است. تولیدکنندگان به‌دلیل آینده نامعلوم و نوسانات قیمت‌ها، نمی‌توانند محصولات خود را بفروشند. با وجود اینکه انبار‌های تأمین‌کنندگان مواد اولیه پر از محصول است، اما فروش خود را متوقف کرده‌اند. در این میان زمانی‌که ما نتوانیم خوراک موردنیاز خود را تأمین کنیم، دیگر قادر به ادامه تولید نیستیم. درحال‌حاضر رقیبان ما در منطقه، کشور‌های عراق و ترکیه هستند؛ ترکیه با حمایت‌های فراوانی که در این زمینه از تولیدکنندگان خود به‌عمل آورده، عملکرد خوبی در صنعت ریخته‌گری داشته است. اگر میزان مالیات دریافتی از تولیدکنندگان داخلی کاهش یابد و زمینه صادرات محصولات به سایر کشور‌ها فراهم شود، تولیدکنندگان داخلی می‌توانند در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشند و بازار مصرف از این حالت رکود خارج شود. توانایی صادرات محصولات به کشور عراق، افغانستان و سوریه هم وجود دارد، اما ما از این فرصت غفلت کرده و بهره نمی‌بریم. واردات محصولات از کشور چین هم ضربه دیگری بود که بر بدنه صنعت ریخته‌گری فرود آمد.

منبع: باشگاه آلومینیوم

عناوین برگزیده