تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۲:۰۷
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۹۰۸۵۳
سرویس خبر : متالورژی و مواد

سیر نزولی نقدینگی در «کماسه»

‌می‌متالز - شرکت تامین ماسه ریخته گری با نماد «کماسه»، در بازار اول و تابلوی فرعی بورس مورد معامله قرار می‌گیرد. این شرکت، با ارزش بازار نزدیک به ۸۰۰میلیارد تومان و ظرفیت ۲۰۰هزار تن در سال مشغول فعالیت است و حدود ۲۰درصد بازار ماسه‌های ریخته گری را در اختیار دارد. یکی از مشکلاتی که این شرکت با آن مواجه است، ریسک نقدینگی و کاهش نسبت‌های نقدینگی است که عمده آن به دلیل افزایش مطالبات از مشتری هاست. ریسک بالای نقدینگی امتیاز منفی برای شرکت به همراه دارد؛ اما روند حاشیه سود آن در سال آینده باثبات بوده و شرکت این پتانسیل را دارد تا سود ۸۵تومانی را برای هر سهم در سال آینده رقم بزند.

سیر نزولی نقدینگی در «کماسه»

به گزارش می‌متالز، شرکت تامین ماسه ریخته گری در سال ۱۳۵۱ به صورت سهامی خاص تاسیس و در همان سال در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شد و نهایتا در سال ۱۳۵۵ به بهره برداری رسید. این شرکت در سال ۱۳۷۰ به شرکت سهامی عام تبدیل و در سال ۱۳۷۱ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. محل فعالیت اصلی «کماسه» شهر فیروزکوه و موضوع فعالیت اصلی آن برمبنای اساسنامه، تهیه، استخراج، فرآوری و خرید و فروش ماسه‌های ریخته گری است. تولیدات اصلی شرکت هم شامل انواع ماسه‌های سیلیسی آرایش شده با هدف تامین نیاز صنایع ریخته گری و همچنین انواع ماسه‌های سند بلاست و تصفیه‌خانه در سایز‌های مختلف برای صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه، لوله سازی، سدسازی و تصفیه آب و فاضلاب شهری است. میزان تولید و فروش شرکت سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن است که تقریبا ۲۰ درصد کل صنعت تولید ماسه‌های ریخته گری را پوشش می‌دهد.

اهداف بلندمدت

شرکت تامین ماسه ریخته گری در بلندمدت اهدافی را در جهت بهبود فرآیند تولید خود دنبال می‌کند که یکی از آنها، انتقال کارخانه به نزدیکی معادن است؛ چرا فاصله داشتن این دو، مشکلات زیست‌محیطی ایجاد کرده است. انتقال کارخانه نیازمند منابعی است که از طریق اخذ تسهیلات بلندمدت، کم بهره و دوره تنفس تامین خواهد شد. همچنین هیات‌مدیره پیشنهاد تغییر کاربری زمین‌های کارخانه شرکت واقع در شهرستان فیروزکوه را ارائه کرده است. موضوع تغییر کاربری اراضی کارخانه، جزو برنامه‌های بلندمدت شرکت است و بعید به نظر می‌رسد که در کوتاه مدت تحقق یابد.

ریسک‌های شرکت

یکی از ریسک‌های پیش‌روی شرکت تامین ماسه ریخته گری، کیفیت محصولات است. دو پروژه در این خصوص تعریف شده که یکی در خط ماسه‌تر و دیگری در خصوص ماسه زرینی است. دو پروژه مذکور، در واحد فنی و مهندسی به‌عنوان مسوول اصلی ارتقای کیفیت محصولات تعریف شده‌اند.

شرکت تامین ماسه ریخته گری با ریسک وصول مطالبات نیز مواجه است. به همین دلیل دوره وصول مطالبات در سال اخیر، روند صعودی داشته است. به همین دلیل شرکت به کاهش این دوره و دریافت مطالبات تجاری و کاهش حساب‌های دریافتنی اقدام کرده و موفق شده است این حساب‌های دریافتنی را به اسناد پرداختنی تبدیل کند. در شرکت تامین ماسه ریخته گری، نسبت‌های نقدینگی از جمله نسبت جاری و نسبت آنی روند کاهشی را در پیش گرفته اند. دلیل این امر، افزایش مطالبات تجاری بوده است. از آنجا که این نسبت نشان دهنده توانایی شرکت در بازپرداخت تعهدات خود است، کاهش نسبت نقدینگی برای شرکت زنگ خطر به شمار می‌آید. نسبت‌های اهرمی نیز به دلیل افزایش تسهیلات دریافتی از بانک‌ها افزایش یافته است؛ بنابراین ریسک مالی شرکت به‌شدت بالا رفته و افزایش سودآوری شرکت در سایه اهرم مالی شرکت است. افزایش نسبت‌های فعالیت شرکت نیز نشان دهنده آن است که «کماسه» از دارایی‌های خود استفاده بهینه‌ای کرده و آن‌ها را در جهت فروش و سودآوری به کار گرفته است.

بررسی تولید و فروش

محصولات اصلی شرکت تامین ماسه ریخته گری شامل ماسه‌های ریخته گری است و روند تولید این محصول نشان می‌دهد که میزان تولید ماسه ریخته گری در چهارسال اخیر روند صعودی داشته و از ۱۴۷ هزار تن به ۱۸۱ هزار تن در سال ۱۴۰۰ رسیده است. شرکت در ۹ ماه سال‌جاری، ۱۳۰ هزار تن ماسه ریخته گری تولید و پیش‌بینی کرده است که ۴۰ هزار تن از این محصول را در سه‌ماه پایانی سال‌جاری تولید کند و انتظار می‌رود، مجموع تولید این شرکت تا پایان سال به ۱۷۰ هزار تن برسد. در کنار این موارد شرکت پیش‌بینی کرده است که در سال ۱۴۰۲، حدود ۱۷۵ هزار تن از این محصول را تولید کند.

میزان تولید ماسه‌های صنعتی نیز طی چهارسال اخیر روند کاهشی داشته و از ۲۴ هزار تن به ۲۱ هزار تن در سال ۱۴۰۰ رسیده است. همچنین شرکت در ۹ ماه سال‌جاری، ۱۸ هزار تن ماسه صنعتی تولید کرده است. «کماسه» پیش‌بینی کرده است که در سه‌ماه پایانی سال‌جاری، ۱۰ هزار تن ماسه صنعتی تولید کند و مجموع تولید این محصول تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۸ هزار تن برسد. برآورد شرکت از تولید ماسه صنعتی در سال ۱۴۰۲، حدود ۲۸ هزار تن است. میزان فروش نیز برای ماه‌های پایانی سال‌جاری و سال آتی، با میزان تولید در این دو زمان برابر در نظر گرفته شده است. شرکت در دی ماه به لحاظ تولید، ۸۵ درصد از بودجه خود را محقق کرده است.

نرخ فروش ماسه ریخته گری در سال‌های اخیر همواره بالاتر از نرخ تورم رشد کرده، به طوری که در سال ۱۳۹۸ نرخ ماسه ریخته گری نسبت به سال قبل از آن با رشد ۴۸ درصدی و در سال ۱۳۹۹ با رشد ۶۰ درصدی همراه بوده است. همچنین رشد نرخ فروش در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۱۱۴ درصد بوده است و پیش‌بینی می‌شود نرخ این محصول به‌طور متوسط در سال‌جاری حدود ۵۵ درصد افزایش یابد. با این تفاسیر نرخ این محصول به‌طور متوسط در سال‌جاری، ۸۶۸ هزار تومان به ازای هر تن خواهد بود و در سال ۱۴۰۲ به یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت. این در حالی است که در دی ماه نرخ ماسه ریخته گری، ۹۹۴ هزار تومان به‌ازای هر تن بوده است. با تحقق مفروضات فوق، مبلغ درآمد عملیاتی در سه‌ماه پایانی سال، ۴۹ میلیارد تومان خواهد بود که با در نظر گرفتن درآمد ۱۲۳ میلیارد تومانی ۹ ماه ابتدایی سال، مجموع درآمد عملیاتی به ۱۷۳ میلیارد تومان خواهد رسید.

همچنین درآمد عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۲، حدود ۲۸۵ میلیارد تومان خواهد شد. در این صورت، رشد درآمد‌های عملیاتی که در سال ۱۴۰۰، به اوج رسیده بود، در سال ۱۴۰۱، رشد ۵۰ درصدی و در سال ۱۴۰۲، رشد ۴۵ درصدی را تجربه خواهد کرد. مواد اولیه شرکت تامین ماسه ریخته گری عمدتا شامل مواد معدنی می‌شود؛ به طوری که شرکت در ۹ ماه سال‌جاری، ۱۹۸ هزار تن مواد معدنی را به مصرف رسانده است. پیش‌بینی می‌شود در زمستان سال‌جاری، حدود ۷۱ هزار تن از این محصول مصرف شود و مجموع مصرف این ماده در شرکت تا پایان سال‌جاری، به ۲۶۹ هزار تن برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود با توجه به ثبات تولید، میزان مصرف مواد اولیه در سال آینده با تغییرات محسوسی همراه نشود. همچنین نرخ ماده اولیه این شرکت براساس میزان تورم تعدیل می‌شود. با توجه به داده‌های موجود و تورم انتظاری در کشور، میزان تورم برای سال آینده حداقل ۴۵ درصد در نظر گرفته شده است که در صورت تحقق مفروض مذکور، نرخ این ماده در سال ۱۴۰۲ به صدهزار تومان به ازای هر تن می‌رسد. شرکت تامین ماسه ریخته گری نیز در بودجه خود، نرخ مواد اولیه را در همین حدود در نظر گرفته است. با این تفاسیر، میزان مصرف مواد اولیه «کماسه» در پایان سال‌جاری، به ۱۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خواهد رسید. همچنین انتظار می‌رود، با توجه به تورم بالای سال آینده، این شرکت نزدیک به ۳۴ میلیارد تومان ماده معدنی را به مصرف برساند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که میزان افزایش حقوق و دستمزد در سال آینده بین ۲۰ تا ۲۵ درصد خواهد بود. حقوق و دستمزد نیز در هزینه سربار، به همین میزان تعدیل شده است.

بررسی سودآوری شرکت

اگر مفروضات مورد اشاره تحقق یابد، می‌توان گفت روند صعودی حاشیه سود ناخالص، در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت و از ۳۶ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۶۲ درصد در سال ۱۴۰۰ و ۶۵ درصد در سال ۱۴۰۲ خواهد رسید. در صورتی که نرخ ماسه ریخته گری، زیر یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تثبیت شود، حاشیه سود ناخالص نیز به زیر ۶۰ درصد افت خواهد کرد. همچنین با توجه به اینکه افزایش نرخ مواد اولیه به اندازه تورم است، انتظار نمی‌رود نرخ محصولات افزایش چشمگیری یابد. اما در صورتی که نرخ ماسه ریخته‌گری به بالای یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر تن برسد، حاشیه سود ناخالص نیز به ۷۰ درصد نزدیک می‌شود.

با توجه به مفروضات مورد اشاره، انتظار می‌رود سود هر سهم در سال آتی به ۸۵ تومان برسد. همچنین در صورتی که نرخ محصولات به بالای یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر تن برسد، سود هر سهم از ۹۰ تومان فراتر خواهد رفت و سودآوری چشمگیری خواهد داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده