تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۱۴
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۰۴۸۱۹
سرویس خبر : متالورژی و مواد
مدیر کارگاه ریخته‌گری محبی عنوان کرد:

کمبود مواد اولیه، اهرم فشاری بر تولیدکنندگان

‌می‌متالز - مدیر کارگاه ریخته‌گری محبی تولیدکننده شمش مس گفت: متاسفانه علی‌رغم وجود تقاضای بسیار بالا برای شمش مس در بازار‌های داخلی، افزایش قیمت مس سبب شده تا تولیدکنندگان به دلیل کمبود نقدینگی، امکان خرید مواد اولیه را نداشته باشند؛ همچنین در پی افزایش قیمت‌ها، برخی افراد اقدام به دپوی خاک و سرباره کرده و درصدد فروش آن‌ها با قیمت‌های بالاتری هستند.

به گزارش می‌متالز، معرفت‌اله محبی در رابطه با افزایش قیمت مس، بیان کرد: شاید افزایش قیمت مس در ظاهر به نفع تولیدکنندگان باشد، اما متعاقبا با افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه‌های تولید نیز رشد پیدا می‌کند. همچنین با افزایش قیمت خاک و سرباره‌ها، حاشیه سود تولیدکننندگان کاهش یافته و تنها سودی که برای تولیدکنندگان پس از فروش شمش مس باقی می‌ماند، دستمزد تولید محصول است. در این شرایط صنعتگران برای ادامه مسیر تولید به نقدینگی بالایی نیاز دارند که تامین آن مشکل بزرگی برای آن‌ها محسوب می‌شود؛ به همین دلیل باید اذعان کنم که در حال حاضر ادامه فعالیت‌های تولیدی برای صنعتگران مقرون به صرفه نیست.

وی در همین راستا ادامه داد: یکی از اتفاقات دیگری که در پی افزایش قیمت مواد اولیه رخ می‌دهد، کمبود خاک و سرباره در بازار است؛ تامین‌کنندگان و کارگاه‌هایی که خاک و سرباره را از آن‌ها تهیه می‌کردیم، با افزایش قیمت مس، تمایل به فروش نداشته و برای به دست آوردن سود بیشتر اقدام به دپوی مواد اولیه می‌کنند. همچنین در گذشته از کشور‌های همسایه همچون عراق، واردات مواد اولیه و در مقابل گاهی اوقات صادرات محصول نهایی انجام می‌شد، اما در حال حاضر دیگر وارداتی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. علی‌رغم اینکه وعده‌های بسیاری در جهت حمایت از تولید و تولیدکنندگان داده می‌شود، با گذشت دو ماه از سال ۱۴۰۲، هیچ اقدامی برای رفع مشکلات تولیدکنندگان صورت نگرفته و تمام وعده‌ها در حد شعار باقی مانده است. متاسفانه باید گفت که با افزایش روزبه‌روز قیمت مس نمی‌توان آینده خوبی را برای فعالان صنعت ریخته‌گری متصور شد.

انرژی عاملی تاثیرگذار در صنعت ریخته‌گری

وی در خصوص عدم حمایت از تولیدکنندگان، مطرح کرد: این کارگاه ریخته‌گری در گذشته در استان قزوین دایر بود و ما از سوخت مازوت برای روشن کردن کوره‌های خود استفاده می‌کردیم، اما به دلیل اینکه از حمایت‌های لازم برای دریافت سوخت مورد نیاز برخوردار نشدیم، به ناچار برای ادامه فعالیت در صنعت ریخته‌گری به استان زنجان نقل مکان کردیم. در حال حاضر از گاز به عنوان سوخت استفاده می‌کنیم، اما سوخت مازوت بسیار مقرون به صرفه‌تر بود، زیرا زمان ذوب مواد اولیه با سوخت مازوت کوتا‌ه‌تر از زمان ذوب با گاز است. به عنوان مثال، اگر برای ذوب خاک و سرباره با سوخت مازوت به دو ساعت زمان نیاز بود، اکنون برای ذوب مواد اولیه با سوخت گاز به پنج تا ۶ ساعت زمان نیاز است. با افزایش زمان ذوب، به طبع میزان مصرف گاز و هزینه‌های انرژی افزایش می‌یابد؛ در حالی که هم‌اکنون با افزایش بهای گاز مواجه بوده و اطلاع داریم که مجددا موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها در راه است. در حال حاضر هزینه گاز این کارگاه زمانی که تنها یک کوره روشن باشد، به طور ماهانه حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان است.

مدیر کارگاه ریخته‌گری محبی با اشاره به معایب و مزایای نقل مکان کارگاه، مطرح کرد: متاسفانه تغییر موقعیت مکانی کارگاه باعث شد تا متحمل هزینه‌های بالایی شده و مشتریان قدیمی خود را در استان قزوین از دست بدهیم و مجددا در استان زنجان، به دنبال مشتریان جدید باشیم. هم‌اکنون محصولات خود را در استان زنجان در به شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت مس و تجار می‌فروشیم؛ این افراد شمش مس را یا در بازار‌های داخلی فروخته و یا به کشور‌های همسایه همچون ترکیه صادر می‌کنند. خوشبختانه به سبب وجود ریخته‌گران ماهر در استان زنجان، در خصوص نیروی انسانی با مشکلی مواجه نیستیم و در دسترس بودن نیروی کار متخصص، یکی از مزایای تغییر مکان کارگاه بود. لازم به ذکر است که با توجه به میزان سفارشات دریافتی، چهار تا ۶ نفر در این کارگاه ریخته‌گری مشغول به فعالیت هستند.

محبی در پاسخ به این سوال که آیا تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در این صنعت بومی‌سازی شده‌اند و یا وارداتی هستند، ابراز کرد: خوشبختانه دانش فنی متخصصان داخلی به حدی بوده که موفق به بومی‌سازی بسیاری از تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت ریخته‌گری شده‌اند و این امکان وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن‌ها را در داخل تهیه کرد. به عنوان مثال این کارگاه ریخته‌گری با ساخت فیلتر‌هایی که روی اگزوز‌های خروجی نصب می‌شوند، توانست مقدار قابل توجهی از گاز‌های خروجی فرایند ریخته‌گری را کاهش داده و آلودگی‌های محیط زیستی را به حداقل برساند.

کنترل قیمت‌‎ها، تنها راه نجات تولیدکنندگان

وی با اشاره به سال‌هایی که تولیدکنندگان از شرایط خوبی برخوردار بودند، یادآور شد: حدود ۱۰ سال پیش شرایط ریخته‌گران فعال در صنعت مس، بسیار مناسب بود، زیرا با چالش‌هایی که هم‌اکنون با آن مواجه هستند، همچون تهیه دشوار مواد اولیه و افزایش قیمت آن روبه‌رو نبودند. در حال حاضر کشور چین با خریداری کنسانتره از ایران با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان داخلی، باعث شده تا صنعتگران ایرانی به دلیل کمبود نقدینگی و افزایش قیمت کنسانتره، امکان تهیه مواد اولیه مورد نیاز خود را نداشته باشند. تنها خواسته تولیدکنندگان از نهاد‌های بالادستی مهیا کردن شرایطی برای تولیدکنندگان جهت خرید مواد اولیه به مقدار کافی و با قیمتی مناسب است، زیرا تقاضا در بازار‌های داخلی برای شمش مس بسیار بالاست.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده