تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۳۰۱۰۹۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس انجمن مقاطع برنجی ایران عنوان کرد

تامین نیاز کشور به مقاطع برنجی

‌می‌متالز - یکی از صنایع بومی شده در کشور مقاطع برنجی است، فعالیت این صنعت در کشور به تدریج از اوایل دهه ۱۳۷۰ آغاز شد. یکی از ویژگی‌های این صنعت آن است که کاملا توسط بخش خصوصی اداره می‌شود. هم اکنون سالانه ۱۳۰ هزار تن مقاطع برنجی در کشور تولید می‌شود که می‌تواند تمام نیاز داخل را پوشش دهد.

به گزارش می‌متالز، این صنعت، یک صنعت مادر برای بسیاری از صنایع دیگر به شمار می‌رود. مقاطع برنجی در صنایعی همانند ساختمان سازی، صنعت خودرو، صنایع برودتی و حرارتی، صنعت نفت، پتروشیمی، شیر آلات و یراق آلات ساختمانی، اتصالات آب، برق و گاز کاربرد دارد. عدم وابستگی به خارج از کشور، بزرگ‌ترین ویژگی صنعت مقاطع برنجی محسوب می‌شود، چراکه مس، روی و سرب به عنوان مواد اولیه این صنعت در داخل قابل تامین هستند.

ظرفیت ۱۳۰هزار تنی تولید مقاطع برنجی

رئیس انجمن مقاطع برنجی ایران و مدیرعامل شرکت تولیدی، صنعتی و تجارت ریاب درباره رشد مقاطع برنجی در ایران عنوان کرد: مقاطع برنجی طی سال‌های گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است. در حقیقت حال این صنعت خوب است، چون مواد اولیه این صنعت داخلی است و در کل صنعت روند رو به رشدی را طی کرده است. همچنین باید یادآور شوم این صنعت کاملا با توان بخش‌خصوصی اداره می‌شود. علی هوشمند در ادامه خاطرنشان کرد: مواد اولیه قطعات برخی صنایع از جمله شیرآلات، اتصالات، تاسیسات، صنایع برق و خودرو و صنایع ساختمانی با مقاطع برنجی ساخته می‌شود. البته این مقاطع در زیبایی محصولاتی همچون قفل در و وسایل برنجی لوکس نیز کاربرد دارد. هوشمند در پاسخ به این پرسش که در تهیه مواد اولیه مقاطع برنجی با مشکلی روبه رو نیستید، عنوان کرد: ۶۰ درصد مقاطع برنجی از مس و ۴۰درصد آن از روی به دست می‌آید و با توجه به تولید مس و روی در ایران در تهیه مواد اولیه با مشکل خاصی روبه رو نیستیم.

هوشمند در ادامه درباره مصرف سالانه مقاطع برنجی در داخل کشور عنوان کرد: ۱۳۰هزار تن در سال مقاطع برنجی در کشور مصرف می‌شود که تولیدکنندگان داخلی توان این میزان تولید را دارند و می‌توانند به خوبی نیاز داخل را تامین کنند.

فعالیت انجمن مقاطع برنجی

مدیرعامل شرکت تولیدی، صنعتی و تجارت ریاب درباره فناوری تولید مقاطع برنجی عنوان کرد: ماشین آلات، تجهیزات و فناوری تولید مقاطع برنجی در ایران به روز شده است. ۳۰ واحد تولید مقاطع برنجی زیرمجموعه انجمن و ۲۵ واحد دیگر نیز مشغول به تولید هستند که زیرمجموعه انجمن قرار ندارند.

هوشمند با اشاره به فعالیت انجمن مقاطع برنجی ایران عنوان کرد: انجمن در سال ۱۳۹۳ تاسیس شده و طی این سال‌ها فعالیت‌های قابل توجهی در این صنف انجام داده است. در راستای قیمت گذاری گام‌های مهمی برداشته و اقداماتی در زمینه کیفی سازی انجام داده است، به گونه‌ای که تقریبا تمام واحد‌ها کالای باکیفیت تولید می‌کنند. انجمن به طور کلی در این صنف اقدامات تاثیرگذاری انجام داده است. وی در پاسخ به این پرسش که برای سال جدید چه برنامه‌هایی در دست اقدام دارید، بیان کرد: در سال جدید قصد داریم واحد‌ها را گریدبندی کنیم، کیفیت محصولات خود را ارتقا بخشیم، خدمات خود را استانداردسازی کنیم تا رقابت به درستی در این بازار شکل بگیرد. یکی دیگر از اقدامات ما، ارتباط با سایر انجمن‌های مرتبط مثل شیرآلات و ... است تا بتوانیم خدمات بهتر و بیشتری را به همدیگر ارائه دهیم تا بازار رقابت پذیر پایداری ایجاد کنیم که در این راستا جلسه‌های بسیاری را با آن‌ها برگزار کرده ایم.

رئیس انجمن مقاطع برنجی ایران در پاسخ به این پرسش که اشتغال‌زایی این صنعت به چه میزان است، عنوان کرد: به ازای تولید هر تن مقاطع برنجی یک شغل پایدار ایجاد می‌شود که با وجود تولید ۱۳۰ هزار تن برنج برای ۱۳۰ هزار نفر شغل ایجاد شده است.

هوشمند همچنین در پاسخ به این پرسش که صادرات مقاطع برنجی نیز دارید، عنوان کرد: مقاطع برنجی تولیدی بیشتر به مصرف داخلی می‌رسد و تنها به ترکیه و میزان محدودی به چین صادرات داشته ایم.

وی در ادامه درباره مشکلاتی که برسر راه تولید وجود دارد، عنوان کرد: مشکل اصلی ما نوسان قیمت هاست که روی مواد اولیه ما که کاتد مس و قراضه مس است، تاثیرگذار خواهد بود که در برخی موارد قیمت گذاری‌ها نیز دچار مشکل است. رئیس انجمن مقاطع برنجی ایران همچنین در پاسخ به این پرسش که در بورس کالا عرضه دارید، عنوان کرد: مواد اولیه ما مثل مس و سرب در بورس کالا عرضه می‌شود و در این زمینه با مشکل خاصی روبه رو نیستیم. قیمت اعلامی ما نیز براساس بورس کالاست و مرجع قیمت گذاری ما قیمت کاتد مس و شمش روی است. هوشمند در پاسخ به این پرسش که برنامه تولید شما برای سال جدید چه اندازه است، عنوان کرد: برای سال جدید، برنامه ۱۳۰ هزار تن به علاوه ۱۰ درصد بیشتر را در نظر گرفته ایم. اگر قیمت ارز ثابت بماند نیاز داخل را تامین خواهیم کرد، اما اگر قیمت ارز ایجاد انگیزه کند، بدون شک به سمت صادرات بیشتر پیش خواهیم رفت و میزان تولید خود را دوبرابر خواهیم کرد. وی در ادامه با اشاره به مشکلات برگشت ارز به سامانه دولتی تصریح کرد: اگر مکانیزم برگشت ارز به درستی عمل کند، انگیزه صادرکنندگان بیشتر خواهد شد، چراکه که ما تولیدکنندگان مجبور هستیم مواد اولیه خود را با دلار آزاد تهیه کنیم، اما در بازار صادرات تولیدکنندگان مجبور هستند که ارز خود را به بازار متشکل ارزی بفروشند و این موضوع برای صادرات غیرمنطقی است، درحالی که اگر بازگشت ارز به داخل کشور به صورت آزاد محاسبه می‌شد، ما ۱۰۰درصد تولید خود را افزایش و مازاد بیشتر آن را به صادرات اختصاص می‌دادیم.

مشکلات تولیدکنندگان

هوشمند همچنین در ادامه با اشاره به مالیات ارزش افزوده‌ای که از تولیدکنندگان دریافت می‌کنند، عنوان کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما و بیشتر تولیدکنندگان مالیات ارزش افزوده است. قانون به صراحت عنوان کرده که باید مالیات ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی دریافت شود، این در حالی است که مرحله به مرحله و با طی مراحل کاغذبازی از تولیدکنندگان مالیات ارزش افزوده دریافت می‌شود که این امر خلاف قانون است. این موضوع را ما به عنوان تولیدکننده در دولت قبل مطرح کردیم تا این مالیات ارزش افزوده از خود مصرف کننده نهایی دریافت شود؛ در این راستا وزیر اقتصاد وقت عنوان کرد، زیرساخت‌های لازم برای این امر فراهم نشده است. دولت بعدی هم در جریان این موضوع قرار دارد، اما ترتیب اثری به موضوع نمی‌دهد.

مدیرعامل شرکت تولیدی، صنعتی و تجارت ریاب در ادامه با اشاره به وظایف دولت در برابر تولیدکنندگان عنوان کرد: دولت باید سیاست گذاری کلانی داشته باشد و سایر زمینه‌ها مانند قیمت گذاری، نحوه بازگشت ارز و ... را برعهده بخش خصوصی بگذارد. با این قوانین دست و پاگیر روند کار‌ها کند می‌شود، در حالی که امروزه دوره سرعت است و ما باید به سرعت پیش برویم و از دنیا عقب نمانیم.

هوشمند در پایان با اشاره به قوانین متعددی که برای تولیدکنندگان اعمال می‌شود که موانع تولید آن‌ها به شمار می‌رود، تصریح کرد: باید قوانین موازی و اضافی را از بین برد، چراکه ما همواره شاهد هستیم که تولیدکنندگان با قوانین مختلفی همچون قوانین وزارت کار، تامین اجتماعی و مالیات و... دست به گریبان هستند که همگی به نوعی مخل تولید و اشتغال زایی محسوب می‌شوند. در هیچ جای دنیا، یک صنعتگر به اندازه یک تولیدکننده ایرانی، دچار مسائلی همانند تحریم، تورم، نوسان نرخ ارز، ناآرامی‌های داخلی و مسائلی همچون تامین اجتماعی و مالیات و... نیست.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده