تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۵۵
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۳۰۶۳۲۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر کارگاه آبتین پرس عنوان کرد:

پادزهری به نام صادرات

‌می‌متالز - مدیر کارگاه آبتین پرس، تولیدکننده اتصالات برنجی و برنزی گفت: عدم وجود تکنولوژی‌های لازم برای تولید این اتصالات در کشور‌هایی همچون امارات، افغانستان، پاکستان و عراق فرصت مناسبی را برای تولیدکنندگان ایرانی، با توجه به رکود شدید در بازار‌های داخلی فراهم کرده است.

به گزارش می‌متالز، مدیر کارگاه آبتین پرس، تولیدکننده اتصالات برنجی و برنزی گفت: عدم وجود تکنولوژی‌های لازم برای تولید این اتصالات در کشور‌هایی همچون امارات، افغانستان، پاکستان و عراق فرصت مناسبی را برای تولیدکنندگان ایرانی، با توجه به رکود شدید در بازار‌های داخلی فراهم کرده است، اما به سبب عدم وجود حمایت‌های لازم در زمینه صادرات، بازار این کشور‌ها به طور کامل در اختیار تولیدکنندگان چینی و ترک قرار دارد.

داریوش رفیعی در رابطه با وضعیت بازار مصرف و تولیدکنندگان، بیان کرد: متاسفانه علی‌رغم اینکه سه ماه از شروع سال ۱۴۰۲ می‌گذرد، میزان فروش محصولات حتی برابر با یک ماه در زمستان سال گذشته نبوده است. در سال‌های گذشته به دلیل تورم، مصرف‌کنندگان برای حفظ سرمایه خود تمایل به خرید کالا‌های اساسی داشتند، اما در حال حاضر مشتریان میلی به خرید محصولات نداشته و دست نگه داشته‌اند، به همین دلیل بازار مصرف دچار رکود شدیدی شده است؛ این موضوع باعث شده تا بسیاری از تولیدکنندگان هیچ رشد مثبتی نداشته و یا حتی برخی از آن‌ها واحد خود را تعطیل کنند. متاسفانه اشباع بازار و تعداد بالای تولیدکنندگان فعال در این صنعت نیز، سبب پیچیده‌تر شدن مشکلات شده است. همچنین علی‌رغم اینکه در اسفند ماه سال گذشته قیمت دلار کاهش یافت، هزینه‌های جانبی و هزینه‌های تولید روند صعودی به خود گرفته است.

وی در همین راستا ادامه داد: در کنار افزایش هزینه‌های تولید، کمبود نیروی انسانی نیز یکی از مشکلات بزرگ تولیدکنندگان به شمار می‌رود، زیرا نیروی کار معمولی تمایل به فعالیت در شغل‌های آسان و کاذب داشته و افراد متخصص درصدد مهاجرت به سایر کشور‌ها هستند. گفتنی است که برای تولید این محصولات باید از افراد متخصص در خط تولید بهره برد. به همین دلیل با توجه به افزایش ۲۷ درصدی حقوق نیروی انسانی، برای حفظ نیروی کار باقی مانده در کارگاه، دو برابر این رقم را در میزان حقوق آن‌ها اعمال کردیم؛ شرایط بحرانی نیروی کار و افزایش چشمگیر شغل‌های کاذب در کشور باعث شده تا در کنار افزایش حقوق، بسیار مراقب کارکنان خود و رضایتمندی آن‌ها از شرایط کاری باشیم. لازم به ذکر است که این مجموعه که با ۲۰ درصد توان تولیدی خود مشغول به فعالیت است، برای ۲۰ نفر زمینه اشتغال را فراهم کرده است.

نزدیک، اما غیرقابل دسترس

مدیر کارگاه آبتین پرس در خصوص صادرات و واردات محصولات، گفت: همان طور که اشاره شد با توجه به اشباع بازار از محصولات و فراهم بودن شرایط صادرات همچون اخذ کارت بازرگانی، توانایی تولید محصولاتی در سطح بازار‌های جهانی با ضریب اطمینان بالا و استاندارد، قصد صادرات به کشور عراق را داشتیم که متاسفانه مشتریان تمایلی به خرید از تولیدکنندگان ایرانی نداشته و حاضر به خرید محصولات از کشور ترکیه با ۴۰ درصد بالاتر از قیمت محصولات ایرانی بودند؛ در صورتی که اتصالات تولید شده توسط تولیدکنندگان ترک، توان رقابت با محصولات ما چه از نظر کیفیت و چه از نظر قیمت را ندارد. یکی از دلایلی که باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی شده، نقل‌و‌انتقال آسان پول و ارتباط بانک‌های کشور‌ها همسایه با یکدیگر و در مقابل آن شرایط دشوار انتقال پول به بانک‌های ایرانی است. همچنین با توجه به اینکه دریافت هزینه فروش محصولات به صورت دلاری از مشتریان با مشکل مواجه است، اگر تولیدکنندگان به دنبال دریافت مستقیم آن به صورت ریالی باشند، باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند که موضوع جذابی برای آن‌ها نیست. البته لازم به ذکر است که در گذشته صادرات محصولات به کشور افغانستان در جریان بود، اما با تغییر نظام حاکمیتی این کشور ارتباط ما قطع شد؛ متاسفانه باید اذعان کنم که شرایط روزبه‌روز دشوارتر شده و تولیدکنندگان از هر حیث تحت فشار قرار دارند. در خصوص واردات باید گفت که در سال‌های گذشته واردات محصولات چینی به ایران، بسیار رواج داشت، اما به دلیل افزایش قیمت دلار و عدم صرفه اقتصادی واردات، هم‌اکنون سهم محصولات چینی از بازار‌های داخلی نسبت به گذشته به یک دهم تقلیل یافته است. البته نکته مهم اینجاست که تولیدکنندگان چینی با تولید محصولات بی‌کیفیت و ارزان قیمت، به دنبال رقابت با تولیدکنندگان ترک در بازار کشور‌های همسایه هستند.

رفیعی به بیان عوامل دیگری که باعث رکود در بازار شده‌اند پرداخت و گفت: در کنار محدودیت‌های صادراتی، کاهش پروژ‌ه‌های ساختمان‌سازی در کشور که سهم عمده مصرف این محصول را به خود اختصاص داده‌اند و همچنین خام فروشی مواد اولیه سبب رکود در بازار مصرف شده است. به طوری که شمش، مقاطع و براده‌های برنجی به راحتی صادر شده و مشتریان فراوانی خواهان آن هستند، اما صادرات محصولات نهایی که زحمت بالایی برای تولید آن‌ها کشیده شده است، به این راحتی امکان‌پذیر نیست. همچنین متاسفانه تولیدکنندگان مواد اولیه به سبب سودآوری بیشتر، تمرکز خود را روی صادرات گذاشته‌اند تا تامین نیاز بازار‌های داخلی.

وی با اشاره به فرایند تولید اتصالات برنجی و برنزی، ابراز کرد: این کارگاه در گام اول اقدام به خرید شمش (برنج و برنز) و تقسیم آن به مقاطعی با اوزان مختلف همچون مقاطع ۱۰۰ گرمی تا ۳۰۰ گرمی می‌کند. سپس در مرحله بعد با گداخته ساختن این مقاطع در کوره و با شکل‌دهی آن‌ها در قالب‌های مخصوص به روش فورجینگ، به تولید اتصالات برنجی و برنزی می‌پردازد. در نهایت اتصالات تولیده شده پس از عبور از مرحله تراشکاری که توسط دستگاه‌های «CNC» صورت می‌گیرد، مونتاژ و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.

مدیر کارگاه آبتین پرس در رابطه با ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد استفاده در روش فورجینگ، اظهار کرد: خوشبختانه ماشین‌آلات پرس مورد نیاز در این روش، توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده که از کیفیت و کارایی مناسبی برخوردارند؛ گفتنی است که ۵۰ درصد ماشین‌آلات پرس این مجموعه ساخت داخل هستند. البته در اینجا باید به نکته‌ای اشاره کنم که برخی از ماشین‌آلات اصلی که از آن‌ها در روند تولید بهره می‌بریم، ساخت کشور‌های روسیه و چک هستند که در زمینه تامین قطعات یدکی آن‌ها به سبب وجود دانش بالای تولیدکنندگان داخلی به واردات نیازی نداریم. لازم به ذکر است که در خصوص دستگاه‌های «CNC» شرایط کمی متفاوت بوده و تاکنون تولیدکنندگان ایرانی موفق به ساخت نمونه داخلی آن‌ها نشده‌اند؛ به همین دلیل این دستگاه‌ها را از کشور‌های اروپایی و چین خریداری می‌کنیم.

رفیعی تصریح کرد: متاسفانه باید گفت که شیوه‌های حمایتی از تولیدکنندگان نادرست است، زیرا در مواقعی که تولیدکنندگان نیازمند حمایت هستند، به آن‌ها توجهی نشده و در موارد غیرضروری حمایت‌های فراوانی صورت گرفته است. شمش برنزی که تماما از منابع داخلی تولید می‌شود، در پنجم اسفند ماه به طور محدودی با قیمت ۳۳۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رفت، اما اکنون با قیمت ۲۴۵ تا ۲۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌شود. اگر تولیدکننده‌ای مواد اولیه خود را با قیمت سال گذشته خریداری کرده باشد، با رکود شدید در بازار و کاهش قیمت شمش برنز، اکنون چگونه می‌تواند بدهی‌ها و اقساط وام خود را بپردازد؟ با توجه به این شرایط، صنعتگران باتجربه دیگر توان ادامه مسیر را نداشته و سرمایه‌گذاران جدید با در نظر گرفتن ۲۳ درصد سود وام‌های بانکی و شرایط بازار، امکان راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار را ندارند. در صورتی که تولیدگنندگان تنها به فکر تولید و ارتقای صنعت کشور بوده و همچون واسطه‌گران با اخذ تسهیلات به دنبال منافع شخصی خود نیستند.

حذف مهره‌های کوچک و متوسط از بازی

وی با اشاره به دورنمای این صنعت خاطرنشان کرد: اگر شرایط بر همین روال ادامه پیدا کند، در ابتدا تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس و سپس واحد‌های تولیدی متوسط از میدان رقابت حذف می‌شوند؛ با حذف این تولیدکنندگان، صنایع تولیدی بزرگ‌مقیاس به تنهایی در بازار یکه‌تازی خواهند کرد. لازم به ذکر است که در حال حاضر این مجموعه فعالیت‌های تولیدی خود را کاهش داده و برای ادامه بقا به صورت دستمزدی، در زمینه خدمات و ماشین‌کاری محصولات فعالیت دارد؛ به همین دلیل ممکن است در آینده این کارگاه با سابقه کاری ۱۵ ساله تعطیل شود.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده