تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۳۹
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۳۰۱۵۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جشنواره تجلیل از ۲۰ صادر کننده نمونه استان

‌می‌متالز - حسینی نژاد رئیس سازمان صمت استان در مراسم تجلیل از صادرکنندگان استان گفت: آمار‌ها از چهار گمرک فعال نشان می‌دهد میزان صادرات در یکسال ۴۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش می‌متالز، حسینی نژاد رئیس سازمان صمت استان با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی، معدنی وجشنواره تجلیل از ۲۰ صادر کننده نمونه استان گردشگری، گفت آمار‌های ۴ گمرک فعال نشان می‌دهد، سال ۱۴۰۱ از ۴۹۰ میلیون دلار صادرات داشته ایم که این رقم در مقایسه با سال ۱۴۰۰ کاهش ۴۰ درصدی داشته است.

وی افزود: در سایر گمرکات کشور، اما در سال ۱۴۰۱ به ارزش یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون دلار صادرات داشته ایم که ۶۴ درصد صادرات مربوط به پسته و مس است.

حسینی نژاد تاکید کرد: با توجه به ایجاد صنایع پایین دستی این اقلام، می‌توان از صادرات خام جلوگیری کرد.

حسینی نژاد میزان واردات سال ۱۴۰۱ را به نسبت سال ۱۴۰۰ نیز با ۱۰۷ درصد رشد اعلام و علت این رشد را افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو‌های منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بیان کرد و گفت: پارسال بدلیل واردات قطعات خودرو و همچنین ماشین آلات معدنی، واردات رشد داشته، اما بدلیل تولید خودرو، این رشد امیدوار کننده بوده است.

وی همکاری وزارت کشاورزی و همچنین رفع موانع ارزی را از راهکار‌های پیشنهادی در این زمینه بر شمرد و گفت: حمایت از صنایع کوچک و خرد و دانش بنیان نیز در این زمینه در دستور کار قرار دارد.

استاندار نیز در این مراسم گفت: اگر تولید با کیفیت باشد هم مصرف کننده محصول با کیفیتی مصرف می‌کند و هم صادرات محصول رونق می‌گیرد. فداکار بر همکاری همه دستگاه‌های دخیل در صادرات، تاکید کرد و رفع موانع را در تسهیل صادرات، موثر دانست.

معاون سازمان توسعه صادرات از این سازمان بعنوان پیشانی صادرات کشور یاد کرد و گفت: این سازمان تلاش می‌کند مسیر صادرات هموار شود.

قنادزاده با تاکید بر تثبیت نرخ ارز گفت: تا زمان تثبیت، می‌توان شیوه بازگشت ارز را با همفکری تغییر داد.

وی از ایجاد ظرفیت‌هایی همچون تربیت ۲۰ نفر رایزن بازرگانی در دنیا و ایجاد ۴۰ مرکز تجاری در اقصی نقاط دنیا، این اقدامات را از ظرفیت‌های ایجاد شده برای تسهیل صادرات برشمرد.

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، تشکیل وزارت بازرگانی نیز یکی از راهکار‌های مجلس برای کنترل بازار‌های داخلی و پیگیری مسائل بازار‌های داخلی و خارجی عناوان کرد که در صحن علنی مجلس موافقت شده و یکشنبه در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده