تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۰۹
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۰۱۵۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مطرح کرد:

وعده آغاز به کار سامانه بومی معاملات برای ETF‌ها و اوراق با درآمد ثابت

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با اشاره به بهره برداری سامانه بومی معاملات تا پایان سال گفت: به احتمال زیاد اوراق با درآمد ثابت و صندوق‌های ETF به این سامانه منتقل می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، روح‌اله دهقان درخصوص جزییات راه‌اندازی سامانه بومی معاملات اعلام کرد: از نظر فنی اقدامات مربوط به راه‌اندازی سامانه بومی معاملات انجام شده و اکنون باید وارد مرحله عملیاتی شود. مقرر شده سامانه تا پایان سال به مرحله بهره‌برداری برسد.

انجام برخی از مراحل قراردادی در سازمان بورس در دستور کار است که باید در انتظار اجرای آن‌ها ماند و پس از آن این سامانه وارد مرحله عملیاتی شود. از سوی دیگر سامانه بومی معاملات برای بخش کوچکی از بازار استفاده می‌شود و فقط قسمتی از بازار را به این سامانه منتقل خواهیم کرد. به دلیل وجود برخی ریسک‌ها کل بازار در یک مرحله به سامانه جدید منتقل نمی‌شود و این کار به صورت مرحله‌ای انجام خواهد شد.

به احتمال زیاد اوراق با درآمد ثابت و صندوق‌های ETF به این سامانه منتقل می‌شوند که البته انجام این اقدام وابسته به تصمیم مسوولان حاضر در بازار سرمایه است. در صورت موفقت‌آمیز بودن مرحله عملیاتی سامانه بومی، به مرور معاملات سهام هم به این سامانه منتقل می‌شود. توسعه‌هایی که در سه سال گذشته در خصوص سامانه معاملات انجام شده، پاسخگوی ظرفیت فعلی بازار خواهد بود.

با توجه به بالا بودن حجم و ارزش فعلی معاملات، اما معاملات بازار تحت تاثیر توسعه‌های انجام شده به صورت طبیعی در جریان است. حجم معاملات بازار در محدوده‌های سال ۹۹ قرار دارد، اما سامانه پاسخگوی معاملات بوده و مشکلی وجود ندارد. ظرفیت‌هایی وجود دارد که در صورت تداوم رشد بازار آن‌ها را فعال خواهیم کرد تا با مشکلی مواجه نشد.

قاعدتاً پس از عبور حجم مشخصی از معاملات بازار باید انجام توسعه‌های متعدد در دستور کار قرار گیرد تا معاملات بدون وقفه در جریان باشد. برنامه‌ریزی‌های مربوط به توسعه سامانه معاملات همسو با رشد بازار انجام شده و این سامانه پاسخگوی ظرفیت‌های بالاتری از حجم معاملات خواهد بود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده