تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۵۱
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۳۰۷۰۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
٣ عضو ایرانی در جمع هیات مدیره بورس‌های اروپایی-آسیایی؛

حضور در FEAS چه منافعی برای بازار سرمایه ایران دارد؟

‌می‌متالز - روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس گفت: ٣ عضو ایرانی یعنی شرکت بورس، شرکت فرابورس (از بین اعضای دائمی) و شرکت مدیریت فناوری بورس (از بین اعضای وابسته) انتخاب شدند و این برای اولین بار است که در جمع ١١ عضو هیت مدیره مجمع عمومی فدراسیون بورس‌های اروپایی_آسیایی، ٣ عضو ایرانی در هیات‌مدیره حضور دارد.

به گزارش می‌متالز، در نشست مجمع عمومی فدراسیون بورس‌های اروپایی_آسیایی، بورس تهران، فرابورس ایران و شرکت مدیریت فناوری بورس عضو هیات مدیره فیاس (FEAS) شدند.

روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در گفتگو با خبرنگار سنا در این خصوص بیان کرد: مجمع فدراسیون بورس‌های اروپایی_آسیایی، یک مجمع قدیمی است که حدود ٢٨ سال قدمت دارد و بیشتر بورس‌های منطقه اروپای شرقی و آسیای غربی عضو آن هستند. این مجمع به منظور تبادل اطلاعات، تجارب و هم‌افزایی، معمولاً اجلاس‌های سالیانه برگزار می‌کنند و هر دو سال یک بار هم انتخابات هیات مدیره برگزار می‌شود که در آن، اعضای هیات مدیره انتخاب شده و برنامه‌های خود را ارائه می‌کنند و گزارش‌های عملکرد سالانه هم به مجمع ارائه می‌شود. بیشترین فایده عضویت نهاد‌های ایرانی در این مجمع، اطلاع از تجارب روز دنیا در حوزه بازار‌های مالی و بازار‌های سرمایه دنیا است.

وی افزود: این مجمع، سه نوع عضو دارد؛ نوع اول، عضویت دائم یا فول ممبر است که بورس‌های منطقه، عضو فول ممبر این مجمع هستند. عضویت نوع دوم متعلق به اعضای وابسته است و شرکت‌های فعال در حوزه IT مثل شرکت مدیریت فناوری بورس و شرکت‌های سپرده‌گذاری و... جزو اعضای وابسته این مجمع هستند. نوع سوم عضویت هم مربوط به اعضای ناظر است و معمولا نهاد‌هایی که تازه تصمیم به عضویت گرفته‌اند، در ابتدا دو سالی عضو ناظر خواهند بود. اعضای نوع اول (فول ممبر) و اعضای نوع دوم (وابسته) حق رای دارند؛ اما اعضای نوع سوم (ناظر) حق رای ندارند. هیات مدیره مجمع عمومی فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی، ٩ عضو از بین اعضای دائمی و ٢ عضو از بین اعضای وابسته دارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در رابطه با نوع فعالیت این مجمع اظهار کرد: بیشتر تصمیماتی که می‌تواند نقشه راه همکاری بورس‌های عضو را ترسیم کند؛ اقداماتی است که می‌تواند در اشتراک دانش از طریق تهیه تجربه‌های کاری یا برگزاری جلسات آموزشی در محل بورس‌های عضو صورت بگیرد؛ تصمیم‌گیری در خصوص پذیرش اعضای جدید و همچنین راهکار‌هایی که در مورد افزایش کارایی بازار سرمایه در حوزه بین الملل می‌تواند استفاده شود؛ توسط هیات مدیره اتخاذ می‌شود و اعضا می‌توانند از این تصمیمات استفاده کنند.

دهقان ادامه داد: انتخابات هیات مدیره هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و در مجمع امسال که انتخابات اعضای هیات مدیره هم در آن انجام شد، ٣ عضو ایرانی یعنی شرکت بورس، شرکت فرابورس (از بین اعضای دائمی) و شرکت مدیریت فناوری بورس (از بین اعضای وابسته) انتخاب شدند و این برای اولین بار است که در جمع ١١ عضو هیات مدیره مجمع عمومی فدراسیون بورس‌های اروپایی_آسیایی، ٣ عضو ایرانی در هیات‌مدیره حضور دارد.

وی اضافه کرد: شرکت مدیریت فناوری بورس، برای اولین بار از زمان عضویت خود توانسته به هیات مدیره این مجمع راه یابد. زمانی، شرکت مدیریت فناوری بورس کشورمان تنها عضو حوزه IT این مجمع بود، ولی در حال حاضر چند شرکت فعال دیگر در این حوزه در مجمع عضویت دارند و این موضوع می‌تواند در ارتقای حوزه فناوری بازار سرمایه بسیار موثر باشد و سبب شود بتوانیم از تجربه بین‌المللی و تجارب شرکت‌های فناوری محور عضو این مجمع، برای افزایش تجربه استفاده کنیم. به هر حال حضور پررنگ‌تر ایرانی‌ها در این مجمع، موجب ارتقای بورس‌ها نیز خواهد شد.

دهقان در پاسخ به این سوال که "آیا عضویت در هیات مدیره مجمع عمومی فدراسیون بورس‌های اروپایی آسیایی، تاثیری در جذب سرمایه‌گذار خارجی هم دارد یا نه؟ " گفت: یکی از برنامه‌های هیات مدیره در دوره جدید، بحث تبادل مالی و اشتراک منابع برای سرمایه‌گذاری در بین بورس‌های عضو است؛ اما به هر حال پرداختن به این موضوع بستگی به وضعیت محدودیت‌های بین‌المللی بانکی و انتقال پول در کشور ما نیز خواهد شد. قطعاً اگر محدودیت‌های بین‌المللی بانکی برطرف شود و امکان نقل و انتقال پول را داشته باشیم، این مجمع به این حوزه هم کمک خواهد کرد. علی‌الخصوص که در حال حاضر نیز برخی بورس‌های عضو این مجمع، بین خودشان این تبادلات مالی را دارند.

وی تصریح کرد: از این رو می‌توان گفت هر گشایشی در ارتباطات کشور ما با دنیا که موجب کاهش محدودیت‌های بانکی شود، می‌تواند در این حوزه هم نقش موثری داشته باشد تا از این ظرفیت استفاده کنیم. ضمن اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران بورس‌های همسایه هم علاقمند به تبادلات مالی بین بازار سرمایه کشورشان با بورس‌های ما هستند؛ اما این موضوع بستگی به رفع محدودیت‌های بانکی خواهد داشت.

دهقان در خاتمه خبر داد: امسال در کنار مجمع سالانه فدراسیون بورس‌های اروپایی_آسیایی، بخشی به عنوان کنفرانس‌های اشتراک دانش (ConFEAS) هم برگزار شد و شرکت مدیریت فناوری هم در یکی از پنل‌ها حضور داشت و به عنوان نماینده‌ای از بازار سرمایه ایران، مواردی را که برای سایر شرکت‌های عضو مفید بود، در قالب یک سخنرانی ارائه کرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده