تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۵
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۳۰۱۸۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در مراسم افتتاحیه سیزدهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار مطرح شد:

ماه پر چالش برای بازار سنگ آهن در راه است

‌می‌متالز - تحلیلگر ارشد بازار فولاد و سنگ آهن گفت: سنگ آهن و بازار فولاد در ماه می‌به کف می‌رسد، یعنی در بدترین ماه ۲۰۲۳ در ارتباط با قیمت‌ها هستیم و اگر این شرایط را بپذیریم شرایط در ماه‌های آینده بهتر می‌شود.

به گزارش می‌متالز، کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازار فولاد و سنگ آهن در مراسم افتتاحیه سیزدهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار بیان کرد: در نشست مارس چین توصیه کرده بازار مسکن را توسعه می‌دهد و امروز شاهد ریزش قیمت‌ها هستیم.

وی اظهار کرد: سنگ آهن و بازار فولاد در ماه می‌به کف می‌رسد یعنی در بدترین ماه ۲۰۲۳ در ارتباط با قیمت‌ها هستیم و‌اگر این شرایط را بپذیریم شرایط در ماه‌های آینده بهتر می‌شود.

جعفری طهرانی افزود: پیش بینی بنده این است که سنگ آهن به قیمت ۹۰ دلار برسد، اما در پایان تابستان به محدوده ۱۱۰ دلار می‌رسد، اما بیشتر از این نخواهد بود به دلیل محدودیت‌های موجود در چین.

وی ادامه داد: امروز واحد‌های کوره القایی چین به ۱۷ درصد رسیده است.

به گفته این تحلیلگر ارشد بازار آهن و فولاد، فولادسازان القایی در چین احساس خطر کردند، اما امروز چین به صورت دستور از این واحد‌ها حمایت می‌کند، اما موقت است تا این واحد‌ها از ضرر خارج شوند.

وی تصریح کرد: در بازار ترکیه قیمت آهن قراضه به ۳۷۵ دلار رسید و بیلت روسیه نیز در حال قیمت شکنی است و ما انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را داریم و این باعث شده ساخت و ساز پس از زلزله به خوبی پیش نرود و تمام این دلایل باعث شد تا بازار فولاد ترکیه بازار خوبی نباشد.

جعفری طهرانی ادامه داد: قیمت سنگ آهن و زغال کک شو با فراز و نشیب متفاوتی همراه هستند. نوسانات در زغال کک شو به عرضه و تقاضا باز می‌گردد.

قیمت زغال کک شو روسیه باعث شده قیمت این محصول تولید استرالیا تهدید شود. باتوجه به قیمت پایین‌تر زغال کک شو روسیه و تحویل سریع آن، هند مشتاق است که روی آن سرمایه گذاری کند.

وی بیان کرد: قیمت بیلت ایران حدود ۴۸۰ دلار در هر تن فوب ایران است، اما کاهش تقاضا در ترکیه، منطقه شورای همکاری خلیج فارس و آسیا قیمت‌ها را به محدوده ۴۶۸ تا ۴۷۰ دلار در هر تن فوب ایران کاهش داده است.

به گفته این تحلیلگر، کاهش عرضه بیلت ایران و چین در کنار واردات بیلت ارزان‌تر روسی، بازار قراضه را در آینده تحت فشار قرار خواهد داد.

وی گفت: ما در شرایطی هستیم که به ارز صادراتی نیاز داریم و باید در هر شرایطی باید به فروش در بازار با بهترین قیمت ادامه دهیم.

جعفری طهرانی با اشاره به جنگ روسیه و اکراین، بیان کرد: این جمگ منجر به تعطیلی کارخانه‌های فولادسازی در اکراین و اختلالاتی را در عرضه جهانی ایجاد کرد. بعد از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، صادرات فولاد ارزان از این کشور به چین، هند، امارات و ترکیه آغاز شد.

وی ادامه داد: پوتین تا امتیاز نگیرد جنگ را پایان نمی‌دهد. با تمام شدن جنگ شکاف عرضه ایجاد شده ناشی از عدم صادرات اوکراین بهبود پیدا می‌کند.

وی همچنین با اشاره به ایجاد دوباره روابط ایران و عربستان، بیان کرد؛ بهبود این روابط به صنعت فولاد ایران کمک می‌کند. ما قابلیت صادرات ۲ میلیون تن فولاد به هربستان را داریم. همچنین ایران به دلیل رکود و کاهش هیجانات بازار در چین و آسیا و سایر مناطق، عرضه فولاد به عربستان را ترجیح می‌دهد.

جعفری طهرانی تصریح کرد: طرح جامع فولاد کشور نه تنها باید اصلاح شود بلکه باید این اصلاح باتوجه به جایگاه کشور‌های منطقه باشد.

منبع: پایگاه تحلیلی خبرب ذوب ۲۴

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده