تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۰۲۱۵۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نوسان قیمت سنگ آهن چین در محدوده ۱۰۰ دلار

‌می‌متالز - با توجه به تقاضای ضعیف فولادسازان و تعطیلی کوره‌های بلند، قیمت سنگ آهن چین در هفته اول ماه می‌در محدوده ۱۰۰ دلار در هر تن در نوسان بود.

به گزارش می‌متالز، داده‌های منتشر شده توسط Nasdaq در روز شنبه (۶ می) نشان می‌دهد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، در هفته ۲۸ آوریل تا ۵ می ۲۰۲۳ به ۶۹۷.۵ یوان در هر تن رسید که معادل ۱۰۰.۹۳ دلار در هر تن می‌باشد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان در هفته منتهی به روز شنبه (۶ می) نسبت به هفته قبل با افزایش ۰.۲ درصدی همراه بوده است.

فعالان بازار گزارش دادند معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه ژوئن در بورس سنگاپور در روز شنبه (۶ می) در محدوده ۹۸ دلار در هر تن شنیده شد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور نسبت به قیمت شنیده شده در ۲۸ آوریل حدود ۲.۷ درصد کاهش یافته است. باید توجه داشت که در حراج ۵ می ۲۰۲۳، قیمت سنگ آهن به ۹۴.۲ دلار در هر تن کاهش یافت، اما متعاقباً کمی افزایش یافت.

شکل زیر قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان و بورس سنگاپور چین را در هفته ۲۸ آوریل تا ۵ می ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

نوسان قیمت سنگ آهن چین در محدوده ۱۰۰ دلار

به نقل از چندین منبع خبری، قیمت سنگ آهن در هفته منتهی به روز جمعه (۵ می) همچنان تحت فشار کاهش تقاضا ناشی از کاهش طولانی مدت تولید در برخی کارخانه‌های فولاد چین است. باید توجه داشت که برخی از شرکت‌ها در این دوره به دلیل عدم اطمینان در بازار، تعمیر و نگهداری را انجام می‌دهند تا متحمل زیان‌های مهم تری نشوند.

همچنین معامله گران در روز جمعه (۵ می) اعلام کردند فولادسازان امید خود را به بهبود اقتصادی چین و از سرگیری فصل ساخت و ساز در این کشور از دست داده اند. این عوامل باعث کاهش تقاضا برای فولاد و تضعیف بازار سنگ آهن شده است. علاوه بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد به زودی چین با فصل بارانی رو به رو خواهد شد که این امر باعث کاهش مصرف محصولات فولادی نیز می‌شود، بنابراین چشم انداز بازار سنگ آهن چین همچنان نامطلوب است.

به نقل از برخی تاجران، نگرانی در مورد تأثیر بازار سنگ آهن بر تقاضای فولاد نیز به دلیل ترس از بحران بانکی ایالات متحده تقویت شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد آشفتگی در بانک‌های منطقه‌ای کشور تجارت مواد خام و فولاد را متوقف می‌کند. برخی از شرکت‌های فولادی قصد دارند مدت زمان تعمیر و نگهداری را افزایش دهند، زیرا از سرگیری تولید در شرایط کم تقاضا سودی ایجاد نمی‌کند.

وب سایت خبری Mysteel اعلام کرد تعطیلی ۲۱ کوره بلند به دلیل تعمیر و نگهداری در ماه می ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده است. طبق این برنامه ریزی ظرفیت کارخانه‌های فولاد حدود ۷۸ هزار تن در روز کاهش می‌یابد و ۹ دستگاه کوره بلند ظرف یک ماه تولید را از سر می‌گیرند و ظرفیت را ۳۲ هزار تن در روز افزایش می‌دهند.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، استخراج سنگ آهن در چین در مارس ۲۰۲۳ به ۸۶.۴ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان استخراج سنگ آهن چین در مارس ۲۰۲۳ با ۵ درصد کاهش نسبت به مارس ۲۰۲۲ همراه بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص استخراج سنگ آهن چین برای سه ماهه اول ۲۰۲۳ نزدیک به سطح شاخص اعلام شده در سال ۲۰۲۲ یعنی حدود ۲۴۳.۲۶ میلیون تن باقی ماند.

فعالان بازار در روز جمعه (۵ می) گزارش دادند واردات سنگ آهن به چین در سه ماهه اول ۲۰۲۳ به ۲۹۴.۳۳ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان واردات سنگ آهن به چین در سه ماه اول ۲۰۲۳ حدود ۹.۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

به نقل از چندین منبع خبری، چین در ماه مارس ۱۰۰.۲۳ میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که نسبت به فوریه ۲۰۲۳ حدود ۱۰.۶ درصد و نسبت به مارس ۲۰۲۲ حدود ۱۴.۸ درصد افزایش یافته است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده