تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۱
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۳۰۲۳۶۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش قیمت سنگ آهن چین

‌می‌متالز - با توجه به شرایط محرک چین و تقاضای قوی در فصل اوج ساخت و ساز در این کشور، قیمت سنگ آهن چین در ماه آوریل افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ آهن چین در روز سه شنبه (۹ می) به امید حمایت بیشتر از اقتصاد چین افزایش یافت.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۹ می) گزارش دادند بیشترین قرارداد سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان چین در روز سه شنبه به ۷۱۴ یوان در هر تن رسید که معادل ۱۰۳.۳۰ دلار در هر تن می‌باشد. این در حالی است که شاخص سنگ آهن در بورس کالای دالیان چین در روز سه شنبه حدود ۱.۳ درصد نسبت به روز قبل افزایش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد پیش از این قیمت سنگ آهن در ماه آوریل به ۷۲۷.۵۰ یوان در هر تن رسید که بالاترین سطح از ۲۷ آوریل بوده است.

به نقل از چندین منبع خبری، افزایش قیمت سنگ آهن پس از آن اتفاق افتاد که قیمت‌ها در هفته گذشته به پایین‌ترین حد خود در شش ماهه اخیر رسید. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در میان گمانه زنی‌ها در مورد قوانین جدید حاکم بر صدور اوراق قرضه شرکت‌های دولتی، و زمانی که تنظیم کننده مسکن چین به دلالان املاک دستور داد تا هزینه‌های معاملات و خدمات اجاره را برای حمایت از بخش املاک کاهش دهند، کاهش قیمت سنگ آهن در چین اتفاق افتاد.

Vivek Dhar تحلیل گر بانک مشترک المنافع استرالیا در یادداشتی اظهار کرد: ما انتظار داریم که بازار‌های کالا نسبت به هر نشانه‌ای از حمایت از سیاست واکنش نشان دهند. در نتیجه این امر می‌تواند قیمت سنگ آهن را در کوتاه مدت در نوسان نگه دارد.

در این میان معامله گران در روز سه شنبه (۹ می) اعلام کردند واردات سنگ آهن چین در ماه آوریل ۲۰۲۳ نسبت به ماه قبل ۹.۸ درصد کاهش یافت، اما نسبت به آوریل سال گذشته ۵.۱ درصد افزایش یافته است. علت افزایش واردات سنگ آهن در آوریل ۲۰۲۳ این بود که خریداران تقاضای قوی در فصل اوج ساخت و ساز در بهار را پیش بینی می‌کردند، اما با توجه به شرایط پیش رو خلاف این مورد اتفاق افتاد.

به نقل از برخی تاجران، به طور کلی واردات محموله‌های سنگ آهن حمل شده از چین به خارج از کشور در آوریل ۲۰۲۳ به ۲۹۵ میلیارد دلار رسید که حدود ۸.۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. این در حالی است که میزان افزایش صادرات سنگ آهن از چین به نسبت به رشد دو رقمی در ماه مارس کاهش یافته است.

همچنین تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۹ می) گزارش دادند میزان واردات سنگ آهن به چین در آوریل ۲۰۲۳ به ۲۰۵ میلیارد دلار رسید که حدود ۷.۹ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت و بسیار بدتر از میانگین پیش بینی کاهش ۰.۲ درصدی بوده است. در نتیجه این امر تجارت مازاد ۹۰ میلیارد دلاری را برای چین در ماه آوریل به جا گذاشته است.

نمودار زیر میزان صادرات و واردات سنگ آهن در چین را از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

افزایش قیمت سنگ آهن چین

Ding Shuang اقتصاددان ارشد چین و آسیای شمالی در Standard Chartered Plc گفت: کشور‌های همسایه مانند ژاپن و کره جنوبی نا امید شده اند، زیرا انتظار داشتند تأثیرات مثبتی از بازگشایی اقتصاد چین داشته باشند.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده