تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۱
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۳۰۲۱۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سرپرست مدیریت تکنولوژی و توسعه شرکت چادرملو تاکید کرد:

«نوچاد»؛ دریچه‌ای به سوی خلق ارزش‌آفرینی فناورانه در حوزه معدن و صنایع‌معدنی

«نوچاد»؛ دریچه‌ای به سوی خلق ارزش‌آفرینی فناورانه در حوزه معدن و صنایع‌معدنی
‌می‌متالز - «نوچاد» مرکز نوآوری شرکت معدنی و صنعتی چادرملو؛ سکوی سرمایه‌گذار و توسعه کسب‌وکار‌های نوپا و فناورانه در حوزه معدن و صنایع‌معدنی است و می‌خواهد برترین ارزش‌آفرینی در حوزه معدن و صنایع‌معدنی در زیست‌بوم نوآورانه را در کارنامه خود ثبت کند.

به گزارش می‌متالز، مرکز نوآوری «نوچاد» که برگرفته از دو واژه «نوآوری» و «چادرملو» می‌باشد؛ به تازگی در پارک علم‌وفناوری استان یزد راه‌اندازی شده و هدف از راه‌اندازی این مرکز این است که با استفاده از مباحث مربوط به نوآوری و فناوری؛ مسائل و چالش‌های موجود در داخل شرکت چادرملو از مسیر نوآوری بررسی و حل شود.

دکتر میرسینا امیرشنوا سرپرست مدیریت تکنولوژی و توسعه شرکت معدنی‌ و صنعتی چادرملو در حاشیه «سیزدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با نگاهی به بازار» در خصوص اهداف راه‌اندازی این مرکز گفت: موضوع مهمی که شرکت معدنی‌وصنعتی چادرملو امروز در بحث نوآوری دنبال می‌کند؛ شناسایی این موضوع است که بتواند با استفاده از مباحث مربوط به نوآوری‌وفناوری؛ مسائل و چالش‌های موجود در شرکت را از مسیر نوآوری بررسی و برطرف کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز نوآوری تحت‌عنوان «نوچاد» تاکید کرد: «نوچاد» از دو واژه «نوآوری» و «چادرملو» تشکیل شده و هم‌اکنون در پارک علم‌وفناوری استان یزد مستقر و قرار است در راستای چشم‌اندازی که ما برای این مرکز در نظر گرفته‌ایم؛ فعالیت‌هایی را در حوزه نوآورانه و فناورانه انجام دهد.

امیرشنوا با تاکید بر اینکه شرکت معدنی‌وصنعتی چادرملو همواره به عنوان یکی از برترین نقش‌آفرینان در حوزه اقتصاد کشور محسوب می‌شود، گفت: در همین راستا چشم‌انداز مرکز نوآوری را بر این اصل قرار دادیم که برترین ارزش‌آفرین در بخش معدن و صنایع‌معدنی در حوزه زیست‌بوم نوآوری باشد.

سرپرست مدیریت تکنولوژی و توسعه شرکت معدنی‌وصنعتی چادرملو در خصوص اهداف راه‌اندازی «نوچاد» گفت: هدف از راه‌اندازی این مرکز ابتدا مسائل حوزه فناورانه موجود در داخل شرکت است تا به وسیله آن بتوانیم چالش‌ها و عارضه‌های موجود در این بخش را شناسایی و در راستای حل آن‌ها چاره‌اندیشی کنیم.

وی در ادامه افزود: در همین راستا یک‌سری از مسائل در مرکز «نوچاد» و از طریق شبکه‌سازی انجام خواهد شد تا با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز تحقیقاتی و نوآورانی که در این حوزه فعالیت دارند؛ ما نیز بتوانیم رویداد‌ها و ایونت‌هایی را برگزار کنیم و مسائل و مشکلات موجود را با آن‌ها در میان گذاشته تا بتوانیم مسائل فناورانه شرکت را از جنبه نوآوری حل کنیم.

امیرشنوا هدف دیگر از راه‌اندازی این مرکز را حمایت از سایر شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه خدمات به متقاضیان این حوزه اعلام کرد و گفت: از سوی دیگر بحثی که وجود دارد؛ نگاه به بیرون از مجموعه چادرملو است؛ به گونه‌ای که بتوانیم خدماتی را به متقاضیان خارج از مجموعه چادرملو ارائه دهیم.

به عبارت دیگر هر تیم فناور، نوآور و یا شرکت دانش‌بنیانی که ایده‌ای در حوزه معدن و صنایع‌معدنی داشته باشد و برای اجرای آن ایده به کمک و حمایت نیاز دارد؛ ما در مرکز نوآوری «نوچاد» در راستای هر چه بهتر اجرا شدن ایده‌های آن‌ها در قالب شتاب‌دهی، استودیوی استارتاپ، سرمایه‌گذاری شرکتی و توانمندسازی به تجاری‌سازی ایده و فناوری آن‌ها کمک کرده و بدین شکل بتوانیم در حوزه نوآوری برای خود شرکت نیز ارزش‌آفرینی داشته باشیم.

نقش مؤثر و تاثیرگذار مرکز «نوچاد» در اکوسیستم نوآوری در بخش معدن

این کارشناس حوزه نوآوری در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر هدف اصلی از راه‌اندازی مرکز «نوچاد» این است که قطعا این مرکز نقش بسیار مؤثر و تاثیرگذاری در اکوسیستم نوآوری در بخش معدن و صنایع‌معدنی ایفا خواهد کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه دائمی جذب ایده‌های مرکز «نوچاد» گفت: در همین راستا تمام افرادی که ای در حوزه معدن و صنایع‌معدنی دارند؛ می‌توانند ایده‌هایشان را به دبیرخانه این مرکز ارسال کنند و پس از بررسی اگر ایده‌ها متناسب با نیاز مجموعه باشد؛ قطعا از آن‌ها حمایت کرده و به تجاری‌سازیشان کمک خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: نکته حائزاهمیت اینکه شرکت چادرملو در راستای تحقق قانون جهش تولید دانش‌بنیان و سیاست‌های کلی کشور برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، در توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان یزد و سپس به صورت گسترده‌تر در سراسر کشور نقش مؤثری ایفا خواهد کرد که همگی این مسائل از اهداف مدنظر برای راه‌اندازی این مرکز به شمار می‌روند.

مأموریت‌های «نوچاد»

امیرشنوا در ادامه به مأموریت‌های مرکز «نوچاد» اشاره کرد و گفت: «ارتقاء قابلیت‌های پویای سازمانی و توانمندسازی مبتنی بر نوآوری به منظور حل مسائل شرکت»، «توسعه همکاری‌های مرکز نوآوری با شبکه، زیست‌بوم نوآوری و مراکز دانشگاهی در داخل‌وخارج از کشور»، «ایجاد زمینه مناسب برای بروز خلاقیت و بستری برای رشدوپرورش ایده‌های نو بر مبنای دانش در قالب شتاب‌دهنده و استودیوی استارتاپ»، «ارتقاء ارزش شرکت مبتنی بر فناوری‌ونوآوری‌های مرکز نوآوری» و «توسعه زیست‌بوم فناورانه در مرکز نوآوری» از جمله مأموریت‌های این مرکز به شمار می‌رود.

به گفته وی همچنین «سرمایه‌گذاری و مشارکت در توسعه کسب‌وکار‌های نوپا و فناورانه»، «راه‌اندازی دبیرخانه دائمی جذب ایده»، «برگزاری دوره‌های توانمندسازی در حوزه توسعه کسب‌وکار‌های نوپای حوزه معدن و صنایع‌معدنی»، «برگزاری رویداد‌های توانمندسازی جذب تیم و فناور و همچنین رویداد‌های ترویجی»، «کمک به بومی‌سازی تکنولوژی‌های حوزه معدن و صنایع‌معدنی» و «توسعه همکاری‌ها با مجموعه‌های نوآورانه همسو» نیز از دیگر مأموریت‌های مرکز «نوچاد» است.

وی در ادامه به مزیت‌های این مرکز نسبت به مراکزی با فعالیت‌هایی مشابه گفت: مزیت ما نسبت به سایر شرکت‌هایی که در زیست‌بوم نوآوری حوزه معدن و صنایع‌معدنی فعال هستند؛ این است که شرکت چادرملو جزو معدود شرکت‌هایی است که کل زنجیره تولید فولاد از ابتدا تا انتهای مراحل تولید را در اختیار دارد. به عبارتی دیگر این شرکت می‌تواند به طور مستقیم هم در بحث اکتشاف، هم در بحث استخراج، هم در بحث فرآوری، هم در بحث تولید گندله، آهن‌سازی و فولادسازی اقدامات قابل‌توجه و تاثیرگذاری در حوزه فناوری و نوآوری داشته باشد. در واقع هم از لحاظ فرآیندی، پروسه کاملی داریم و هم از نظر نیروی‌انسانی باتجربه، حرفه‌ای و خبره‌ای که در این شرکت فعالیت دارند؛ می‌توانیم به عنوان مربی و متخصص در زمینه توسعه کسب‌وکار‌های نوآورانه و فناورانه حوزه معدن و صنایع‌معدنی از آن‌ها استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از فعالیت‌هایی که در این مرکز در پیش گرفته خواهد شد؛ بحث توانمندسازی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی هم در حوزه کارآفرینی و نوآوری و هم در حوزه معدنی است که پیگیر آن هستیم. امیرشنوا در پایان در خصوص همکاری با مراکز مشابه نظیر «ایمینو» گفت: یکی از اقداماتی که قطعا در این مرکز انجام خواهیم داد؛ بحث شبکه‌سازی است و در واقع یکی از مأموریت‌هایی که ما در پیش داریم؛ بحث توسعه همکاری‌ها با مجموعه‌های نوآورانه همسو است.

منبع: اقتصاد ملت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده