تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۳۰۱۸۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قدردانی رئیس‌جمهور از برگزاری همایش اکسپو

اکسپو ایران ۲۰۲۳؛ طلیعه سال رشد تولید

‌می‌متالز - پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی یا همان ایران اکسپو ۲۰۲۳ پس از سال‌ها توقف با هدف افزایش صادرات غیرنفتی از یکشنبه در تهران و با حضور رئیس‌جمهور گشایش یافت.

به گزارش می‌متالز، پنجمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو از یکشنبه ۱۷ اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و با حضور ۷۰۰ شرکت داخلی و تاجرانی از کشور‌های امارات، پاکستان، روسیه، ترکیه، چین، آفریقا، آمریکای لاتین و عربستان گشایش یافت و تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه هم ادامه دارد.

در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۳) ۷۰۰ شرکت داخلی حضور دارند و شرکت‌هایی از ۶۰ کشور از نقاط مختلف دنیا آمادگی خود را برای بازدید از این نمایشگاه اعلام کرده‌اند.

این نمایشگاه در ۱۲ بخش از جمله صنعت، پزشکی لوازم خانگی، مواد غذایی، پتروشیمی و ... برگزار می‌شود.

این نمایشگاه در فضایی بالغ بر ۵۰ هزار مترمربع در ۱۵ سالن نمایشگاهی، با میزبانی ۷۰ هیات تجاری و دولتی مشتمل بر بیش از هزار و ۲۰۰ تاجر و مقام دولتی از سراسر دنیا با هدف ایجاد بازار‌های صادراتی جهانی با تمرکز بر شرق آسیا، اوراسیا، آفریقا و آمریکای لاتین و تنوع‌بخشی به کالا‌های صادراتی کشور (دانش‌بنیان و نیز دارای ارزش افزوده بیشتر) به منظور افزایش ضریب تاب‌آوری اقتصادی کشور از فعالیت خود را آغاز کرد.

از ویژگی‌های این نمایشگاه بر مبنای راهبرد دولت سیزدهم افزایش مبادلات تجاری با کشور‌های همسایه، آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین و صادرات محور بودن کالا‌های غیرنفتی است. موضوع مهمی که رهبر معظم انقلاب در چند سال گذشته همواره بر مسائل تجارت خارجی، صادرات غیرنفتی و دیپلماسی اقتصادی تاکید کرده‌اند.

به همین منظور وزارت صمت از سال گذشته در جهت برگزاری این نمایشگاه شروع به برنامه‌ریزی کرد و در راستای سیاست دولت برای دستیابی به بازار‌های جدید و توسعه مقاصد تجاری این نمایشگاه فرصتی برای عرضه دستاورد‌های داخلی است تا توانمندی‌های تولیدات ایران در یک بسته آماده به کشور‌های شریک تجاری عرضه شود.

همچنین انعقاد قرارداد برای افزایش یک میلیارد دلاری صادرات کشور از جمله اهداف این نمایشگاه است.

افتتاح اکسپو با حضور رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور هم صبح یکشنبه در آیین گشایش پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران نکات مهمی را بیان کرد که گزیده‌ای از مهمترین محور سخنان آیت‌الله رئیسی در زیر می‌آید:

  • نفس برگزاری این نمایشگاه با حضور ۷۰۰ مجموعه صنعتی، معدنی و صادراتی بیانگر اقدامات دانش‌بنیانی و تجاری‌سازی است که می‌تواند زمینه کار تجاری در کشور قرار گیرد
  • نخستین گام برای ایجاد روابط بازرگانی با ایران، شناخت توانمندی ایران در عرصه‌های مختلف و تاکید بر صادرات غیرنفتی است
  • معرفی دفاتر بازرگانی در کشور‌هایی که فاقد دفتر به منظور فعال شدن ظرفیت‌های کشور برای فعالان اقتصادی از اقدامات دولت کنونی است
  • پارک‌های علم و فناوری می‌تواند یکی از مکان‌های بازدید تجار و سرمایه‌گذاران باشد
  • تولید کشور را به مذاکرات سیاسی وابسته نمی‌کنیم
  • با وجود تحریم‌ها در حوزه‌های دارو و تجهیزات پزشکی، پتروشیمی، معادن و موارد دیگر، کار‌های بزرگی در کشور انجام شده است
  • بومی شدن دانش در بسیاری از حوزه‌ها در کشور به طوری که ایران به نظریه‌پرداز در این عرصه‌ها تبدیل شده است
  • تاکید بر جلوگیری از خام فروشی و کار دانش‌بنیان برای کمک به تولید بیشتر
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیارد دلار در دولت سیزدهم در قامت یک رکورد ۴۰ ساله
  • ۹۵ درصد دارو‌های مورد نیاز کشور در داخل تولید و صادر می‌شود
  • تولیدکنندگان کمیت و کیفیت را ارتقا دهند

توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران با کشور‌های دنیا

سرپرست وزارت صمت نیز در مراسم افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اعلام کرد که این رویداد نقطه عطفی برای تحولی شگرف در توسعه روابط ایران با کشور‌های منطقه، همسایه و همسو است و به شکسته شدن حلقه‌های یکجانبه‌گرایانه برخی از کشور‌ها که دنبال محدود کردن روابط تجاری با ایران هستند، کمک خواهد کرد.

«سیدمهدی نیازی» صبح یکشنبه در مراسم رسمی افتتاح پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران که با حضور آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور، وزرا، سفرا و مسئولان، تجار، تولیدکنندگان و صادرکنندگان از ایران و سایر کشور‌های جهان در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن خیر مقدم به مهمانان این رویداد که شامل وزرا، سفرای کشورها، مقامات دولتی، تجار و فعالان اقتصادی از حدود ۷۰ کشور دنیا بودند، گفت: یکی از مهمترین سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با همه کشور‌های جهان به‌ویژه کشور‌های منطقه، همسایه و دوست است.

وی با بیان اینکه این سیاست در راستای تحولات بنیادی دولت در دستور کار وزارت صمت قرار گرفت، افزود: در یکسال و نیم گذشته این تحولات بنیادی، نتایج بسیار مهم و کم‌نظیری را در توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران رقم زد که پیوستن به اتحادیه اوراسیا، پیوستن به سازمان شانگهای، افزایش سطح تجارت با کشور‌های همسایه و ثبت رکورد تاریخی ۵۳ میلیارد دلار صادرات در سال ۱۴۰۱، نمونه‌هایی از نتایج علمیانی شدن این دستاورد‌ها در تحولات بین‌المللی، تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های منطقه و همسایه محسوب می‌شود.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: با لطف خداوند متعال، رهبری‌های حکیمانه مقام معظم رهبری، همت فعالان اقتصادی، صنعت‌گران و معدن‌کارن و همچنین با سیاست‌های راهبردی و پشتیبانی دولت، خوشبختانه در مسیر بسیار درخشانی قرار داریم و علیرغم تحریم‌های ظالمانه برخی از کشور‌ها که با نگاهی یکجانبه گرایانه دنبال محدودیت در روابط کشور‌ها هستند، جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در فضای بین‌المللی فعالیت می‌کند که از این حیث یک رویکرد و اتفاق مهمی تلقی می‌شود.

حضور بیش از بیش از ۱۲۰۰ تاجر و فعال اقتصادی از حدود ۷۰ کشور دنیا در ایران اکسپو

وی با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو و این رویداد بی‌نظیر تجاری در ایران و دعوت به حضور شرکت‌ها و کشور‌ها در این رویداد، در ادامه سیاست‌های تحولی دولت برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشور‌های همسایه است، تاکید کرد: خوشبختانه این رویداد با استقبال بسیار خوبی روبرو شده و بیش از ۱۲۰۰ تاجر و فعال اقتصادی از حدود ۷۰ کشور دنیا، در این رویداد شرکت کرده‌اند.

نیازی در این خصوص افزود: تمام پتانسیل‌های جمهوری اسلامی ایران شامل پتانسیل‌های سرزمینی و جغرافیایی و پتانسیل‌های صنعتی، معدنی و توانمندی‌های صادراتی در حوزه‌های پتروشیمی، لوازم خانگی، ماشین‌آلات، تجهیزات صنعتی، دارو، تجهیزات پزشکی، صنایع دانش‌بنیان، مبلمان، ساختمان، صنایع سلولزی، خدمات فنی مهندسی، صنایع غذایی، محصولات کشاورزی از سوی شرکت‌های بزرگ، توانمند و مهم صنعتی، معدنی و تجاری در نمایشگاه اکسپو با ابعاد بی‌سابقه و وسعت ۳۵ هزار مترمربع، به نمایش گذاشته شده است تا فعالان اقتصادی بتوانند از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند شوند و براساس برنامه‌های طراحی شده، به دستاورد‌ها و نتایجی که مدنظرشان است، دست یابند.

وی همچنین یادآور شد: در این رویداد برنامه‌های بسیار مفصلی برای میهمانان داخلی و خارجی در نظر گرفته شده که شامل ملاقات‌های دو یا چندجانبه با مقامات کشور، مذاکرات B۲B بین تجار و فعالان اقتصادی ایران و سایر کشورها، مذاکرات تجاری، اقتصادی و امضای تفاهم‌نامه‌ها، موافقت‌نامه‌ها و قرارداد‌ها بخشی از این برنامه‌ها است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تشکر ویژه از وزارت امور خارجه در همکاری و همراهی با وزارت صمت برای برگزاری این رویداد ابراز امیدواری کرد این رویداد نقطه شروع و عطفی برای تحولی شگرف در توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های منطقه، کشور‌های همسایه و کشور‌های همسو شده و به شکسته شدن حلقه‌های یکجانبه‌گرایانه برخی از کشور‌ها که دنبال محدود کردن روابط تجاری با ایران هستند، منجر شود.

وی با بیان اینکه ایران دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کم‌نظیری در حوزه منابع طبیعی، معادن، منابع انسانی و توانمندی‌های تولیدی و تجاری است، افزود: با اتکا به همین ظرفیت‌ها و با همدلی و هم‌افزایی که بین مسئولان و فعالان اقتصادی کشور وجود دارد، به آینده‌ای درخشان امیدواریم.

نیازی همچنین گفت: ایجاد تحول در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت، با قوت و اقتدار در وزارت صمت دنبال می‌شود تا بتوان اهداف و آرمان‌های کشور عزیزمان ایران را در گام دوم انقلاب محقق کرده و ضمن توسعه رفاه برای مردم ایران، اقتدار جمهوری اسلامی ایران را در عرصه‌های بین‌الملل ارتقا داد.

مخبر: روابط اقتصادی ایران و عمان متناسب با مناسبات سیاسی نیست

وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان که به منظور حضور در اکسپو به ایران سفر کرده، عصر یکشنبه با معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان دیدار کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور، روابط ایران و عمان را تاریخی و صمیمانه توصیف کرد و گفت: روابط اقتصادی دو کشور متناسب با مناسبات سیاسی ارتقاء پیدا نکرده که باید تلاش شود مناسبات اقتصادی نیز همپای روابط صمیمانه و دوستانه دو کشور گسترش یابد.

محمد مخبر عصر یکشنبه در دیدار «قیس بن محمد الیوسف» وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان، گفت: تهران برای ایجاد تحول در مناسبات تجاری خود با مسقط و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی فیمابین آمادگی کامل دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به زمینه‌های متعدد همکاری دو کشور نظیر انرژی، صنعت، دارو و تجهیزات پزشکی، خاطرنشان کرد: ایران به پیشرفت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف صنعتی دست پیدا کرده و آمادگی داریم همکاری‌های خود را در تمامی این زمینه با عمان ارتقاء دهیم.

وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان نیز در این دیدار از عزم و اراده جدی کشورش برای تقویت روابط با ایران خبر داد و گفت: در این سفر از پیشرفت‌ها و دستاورد‌های صنعتی ایران شگفت‌زده شده‌ایم.

وی خواستار انعقاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان دو کشور شد و افزود: امیدوارم با سفر پادشاه عمان به ایران که در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد، فصل جدیدی از روابط و مناسبات تجاری میان دو کشور گشوده شود.

مذاکرات بین بنگاهی؛ نقطه عطف اکسپو

تاکنون ایران موفق به برگزاری ۴ دوره نمایشگاه اکسپو با میزبانی ۳۰۰۰ تاجر و بازرگان از ۴۸ کشور و برگزاری بیش از ۲۰۰ نشست B۲B با درآمد صادراتی بیش از ۳۵۰ میلیون دلار شده است.

پنجمین دوره نیز در فضایی بالغ بر ۵۰ هزار مترمربع در ۱۵ سالن نمایشگاهی، با میزبانی ۷۰ هیئت تجاری و دولتی با هدف ایجاد بازار‌های صادراتی جهانی با تمرکز بر شرق آسیا، اوراسیا، آفریقا و آمریکای لاتین و در ۱۲ گروه کالا‌های صادراتی به مدت چهار روز آغاز به کار کرده و در ایام برگزاری نمایشگاه، حدود ۶۰۰ نشست B۲B (بین بنگاهی) برگزار می‌شود که با توجه به حضور گسترده تجار خارجی پیش‌بینی درآمد دو میلیارد دلاری با توجه به قرارداد‌های منعقده در ایام برگزاری نمایشگاه می‌رود.

قدردانی رئیس‌جمهور از برگزاری همایش اکسپو

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه عصر یکشنبه هیات دولت با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران که فعالیت آن از صبح یکشنبه آغاز شد، تولیدات به نمایش گذاشته شده شرکت‌های داخلی را افتخارآمیز توصیف و تصریح کرد: همه بخش‌ها باید برای کمک به رشد و ارتقای کمی و کیفی تولید و به‌ویژه تولیدات دانش‌بنیان در کشور، از خرید نمونه‌های خارجی کالا‌هایی که مشابه آن‌ها توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود، اجتناب کنند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده