به گزارش میمتالز، شرکت سایپا با تولید خودروی شاهین G توانست با محصولات رده بالاتر شرکت ایرانخودرو، مانند دنا پلاس رقابت کند. سایپا قیمت کارخانهای این خودرو را ۴۲۵ میلیون تومان اعلام کرد. این درحالی است که شاهین در بازار امروز با قیمت ۵۹۶ میلیون تومان معامله شد.
شرکتکنندگان مرحله دوم طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه با خرید این خودرو میتوانند سودی ۱۷۱ میلیون تومان به دلیل اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار شاهین کسب کنند.
شاهین G در ماه گذشته ۷۳۵ میلیون تومان قیمت داشت و طی یک ماه ۱۳۹ میلیون تومان ارزان شد. این کاهش قیمت به دلیل برگزاری دو دوره طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه و ثبات نسبی در نرخ دلار رخ داد. اما تداوم کاهش قیمت در ماههای آینده بعید به نظر میرسد و کارشناسان این روند را مقطعی معرفی میکنند.
در این میان باید به این نکته اشاره کرد که شاهین G در بازار به دلیل نقصهای فنی گسترده خود در موتور، بازار خوبی ندارد و با ورود به بازار خودروی کشور نتوانست خریداران زیادی را به خود جذب کند.
شاید قوای فنی بزرگترین نقطه ضعف خودروی شاهین باشد. چراکه پیشرانه استفادهشده در آن، همان پیشرانه قدیمی ۱.۵ لیتری استفادهشده در خودروهای تیبا، ساینا و کوییک است. با این تفاوت که در شاهین پیشرانه مجهز به توربو شده است.
این پیشرانه از قدرت چندان مناسبی برخوردار نیست. ضمن اینکه همان قدرت کمی که به واسطه توربو در اختیار راننده قرار میگیرد، پس از چند ساعت استفاده و گرم شدن پیشرانه، با افت توان چشمگیری مواجه میشود، زیرا بازدهی سیستم توربو با بالا رفتن دما کاهش مییابد.
منبع: تجارت نیوز