تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۱
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۳۰۲۰۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس‌کل بانک مرکزی با هیات تجاری و صنعتی عمان دیدار کرد

خط غیردلاری تهران - مسقط

‌می‌متالز - رئیس کل بانک مرکزی در جلسه‌ای با هیات تجاری و صنعتی عمان اعلام کرد که سیاست راهبردی بانک مرکزی ایران قطع رابطه با دلار در مبادلات ارزی و تجاری است. او در این جلسه نسبت به گسترش روابط تجاری ایران و عمان ابزار امیدواری کرد. در سال گذشته حجم تجارت ایران و عمان حدود یک‌میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار بوده است.

به گزارش می‌متالز، رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با هیات تجاری و صنعتی عمان اعلام کرد سیاست راهبردی بانک مرکزی ایران قطع رابطه با دلار در مبادلات ارزی و تجاری است. بررسی وضعیت تجارت ایران و عمان در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد در این سال ارزش صادرات ایران به عمان ۰۸۷/ ۱میلیارد دلار و ارزش واردات از این کشور حدود ۸۰۰میلیون دلار بوده است. در این جلسه هر دو طرف تمایل خود را به گسترش همکاری‌های تجاری ابراز کردند. فرزین در مورد دلیل ایران برای کاهش و عدم استفاده از دلار گفت: «آمریکایی‌ها از دلار به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کنند و از طرف دیگر، سایر ارز‌های جهان روا به‌ویژه در منطقه آسیا در حال رشد هستند.»

صادرات یک‌میلیارد دلاری

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، با هیات تجاری و صنعتی عمان دیدار کرد. یکی از محور‌های اصلی این دیدار مساله دلارزدایی یا به عبارتی قطع رابطه با دلار در مبادلات ارزی و تجاری بود. فرزین در جلسه‌ای با ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عمان برای کاهش و حذف تبادلات دلاری از چرخه معاملات تجاری بین این دو کشور اعلام آمادگی کرد. او در این‌باره گفت: «سیاست راهبردی بانک مرکزی ایران قطع رابطه با دلار در مبادلات ارزی و تجاری است و برای این راهبرد نیز دلایل اقتصادی و سیاسی متقنی داریم، زیرا آمریکایی‌ها از دلار به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کنند و از طرف دیگر، سایر ارز‌های جهان‌روا به ویژه در منطقه آسیا در حال رشد هستند.» او در این باره افزود: «زمینه‌های انجام معاملات اقتصادی و تجاری براساس واحد پول ملی ایران و کشور‌ها و شرکای تجاری از جمله عمان کاملا فراهم است.»

فرزین در این جلسه به مذاکرات و تعهدات خوب سال گذشته میان ایران و عمان اشاره کرد و به مساله توسعه روابط پولی و بانکی همراه با افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور پرداخت. او درباره پیمان پولی چندجانبه میان دو کشور گفت: «ایران آمادگی دارد در تعاملات تجاری با عمان و شرکای اقتصادی کشورمان از روش‌های بین‌المللی اتاق پایاپای پولی، پیمان پولی چندجانبه و پیمان پولی دوجانبه استفاده کند.» بر اساس اعلام گمرک ایران حجم صادرات ایران به عمان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۵۲درصدی داشته است. بررسی وضعیت تجارت ایران و عمان در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد در این سال ارزش صادرات ایران به عمان ۰۸۷/ ۱میلیارد دلار و ارزش واردات از این کشور حدود ۸۰۰میلیون دلار بوده است.

فرزین نیز در این جلسه به رشد روابط تجاری میان ایران و عمان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: «با اراده سیاسی که میان ایران و عمان شکل گرفته است، حجم مناسبات اقتصادی میان دو کشور در سال گذشته ۴۰درصد رشد کرده و به یک‌میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار رسیده است که این حجم از مبادلات حتما می‌تواند با استفاده از پول ملی دو کشور در قالب پیمان پولی دوجانبه یا اتاق پایاپای پولی انجام گیرد.» در ماه‌های گذشته بحث دلارزدایی در روابط تجاری در کشور‌هایی مانند چین و کشور‌های حوزه خلیج فارس مطرح بوده است. دلیل این کشور‌ها برای کاهش استفاده از دلار در مبادلات تجاری خود گریز از اقدامات تنبیهی آمریکا با استفاده از دلار است. درواقع تجربه تحریم اقتصادی کشور‌هایی مانند ایران باعث شده برخی از کشور‌ها تصمیم بگیرند که وابستگی خود از دلار را کاهش دهند. با این حال کارشناسان معتقدند اتخاذ چنین سیاستی برای اقتصاد ایران چندان راهگشا نبوده و برای حل مشکلات اقتصادی ایران باید به دنبال حل مشکلات ریشه‌ای بود.

استقبال از گسترش روابط بانکی میان دو کشور

گسترش روابط تجاری میان دو کشور به افزایش همکاری در زمینه‌های مختلفی مانند همکاری بانک‌ها نیاز دارد. برای مثال در این زمینه به‌کارگیری کار‌های مشترک میان شبکه پولی و بانکی ایران و عمان برای راحت‌تر شدن روابط اقتصادی شهروندان دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. فرزین در این باره گفت: «مذاکرات این اقدام نیز با بانک مرکزی عمان انجام گرفته و در صورت تسریع از طرف بانک مرکزی عمان، ایران آمادگی دارد در کوتاه‌ترین زمان استفاده از کارت‌های مشترک بانکی را در دستور کار قرار دهد.»

قرار است که چهل و سومین اجلاس هیات‌مدیره اتحادیه پایاپای آسیا در روز‌های اول و دوم خرداد‌ماه سال جاری به میزبانی بانک مرکزی ایران در جزیره کیش برگزار شود. در این اجلاس نمایندگان بانک‌های مرکزی بنگلادش، بوتان، هند، ایران، میانمار، نپال، پاکستان، سریلانکا و دبیر اتحادیه پایاپای آسیا حضور خواهند داشت. این اجلاس به صورت دوره‌ای هر ساله در یکی از کشور‌های عضو برگزار می‌شود و امسال ایران میزبان خواهد بود. رئیس کل بانک مرکزی در جلسه مذکور به این اجلاس اشاره کرد و گفت: «استفاده از روش‌های پیمان پولی دو یا چندجانبه و همچنین اتاق پایاپای پولی میان کشور‌های عضو اتحادیه پایاپای آسیایی قطعا منجر به افزایش مناسبات تجاری و کاهش و حذف تبادلات دلاری از چرخه معاملات تجاری میان این کشور‌ها خواهد شد.»

آمادگی همکاری در گسترش مناسبات پولی

قیس بن محمد الیوسف، وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه‌گذاری کشور عمان نیز در این جلسه حضور داشت. او به افزایش مناسبات پولی و بانکی میان ایران و عمان اشاره کرد و در این باره گفت: «قطعا راهکار استفاده از اتاق پایاپای پولی، پیمان پولی دو‌جانبه و ارز‌های ملی در مراودات تجاری میان ایران و عمان راهکاری سازنده برای گسترش همکاری‌های اقتصادی است و عمان نیز آمادگی دارد این موضوع را پس از بررسی در دستور کار قرار دهد.»

او همچنین با اشاره به ضرورت گشایش خطوط اعتباری میان ایران و عمان افزود: «عمان آماده است با استفاده از روش‌های مختلف و توسعه مناسبات پولی و بانکی با ایران، حجم همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان عمان و ایران را افزایش دهد.» در این جلسه وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه‌گذاری درباره صنایع ایران اظهار کرد: «واقعا از صنایع و پیشرفت‌های ایران در این حوزه شگفت‌زده شدیم و آمادگی کامل داریم در حوزه صنعت نیز همکاری‌های خود را همپای مناسبات پولی و بانکی گسترش دهیم.»

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده