تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۵۱
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۰۲۱۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش ماهانه صنایع بورسی در فروردین‌ماه سال‌جاری بررسی شد

رصد ۳۶۰ درجه‌ای صنایع

‌می‌متالز - در نیمه هر ماه، گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها در سایت کدال منتشر می‌شود. بررسی این گزارش‌ها دید کلی در مورد بازار و صنایع ایجاد می‌کند.

به گزارش می‌متالز، صنایع بورسی با توجه به گزارش‌های فعالیت ماهانه فروردین و میزان بازدهی در این ماه مورد بررسی قرار گرفته و نماد‌های پرپتانسیل گروه‌ها براساس متغیر‌های اساسی تفکیک شده‌اند. در اسفندماه، شاخص بورس رشد ۲۸درصدی و شاخص هم وزن رشد ۲۳درصدی را تجربه کردند. در فروردین ماه نیز با تداوم شرایط خوب بازار، این دو شاخص به ترتیب رشد ۵/ ۱۸و ۳۰درصدی داشتند که در قیاس با ماه گذشته از اقبال بیشتر معامله گران بازار به سهام صنایع کوچک‌تر حکایت دارد و این گروه‌ها بازدهی بهتری را برای سهامداران خود رقم زده اند. در همین حین نرخ دلار مرکز مبادله از ۳۶‌هزار و ۶۰۰تومان به ۳۸هزار و ۴۰۰تومان و نرخ دلار آزاد از ۴۸‌هزار و ۱۰۰تومان به ۵۱‌هزار و ۸۰۰تومان رسید؛ نرخ سود بین بانکی از ۱۴/ ۲۳‌درصد در پایان سال گذشته به ۴۹/ ۲۳‌درصد افزایش یافت و نسبت قیمت به سود گذشته نگر بازار از ۸۶/ ۸واحد تا ۴۲/ ۱۰واحد رشد داشت. در میان صنایع بورسی بررسی‌شده، گروه‌های ارتباطات، آلومینیوم و گروه قند و شکر با بازدهی بالاتر از ۴۰درصد بیشترین بازدهی را در فروردین ماه به خود اختصاص دادند.

براساس گزارش‌هایی که تا تاریخ ۱۱ اردیبهشت ارائه شده اند، صنایع فولاد، کشاورزی و دامپروری و سیمان از لحاظ شاخص‌های بنیادی عملکرد مناسبی دارند. به‌منظور مقایسه بنیادی گزارش ماهانه صنایع و شرکت‎ها رشد مبلغ فروش و رشد نرخ فروش نسبت به میانگین ۱۲ماه گذشته، رشد مبلغ فروش و نرخ فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل، قیمت به سود گذشته نگر نسبت به قیمت به سود گذشته نگر گروه و میانه تاریخی قیمت به سود نماد‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. لازم به ذکر است که مطابق معمول سال‌های قبل، میزان فروش فروردین ماه عمده شرکت‌ها، کمتر از متوسط ماه‌های دیگر سال است.

استراحت فولادی‌ها

در فولادی‌ها که بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص داده اند، عمده بازدهی مربوط به اسفند سال قبل است و در فروردین ماه بازدهی ۸درصدی را شاهد بودیم. پربازده‌ترین نماد‌های این گروه به ترتیب «فولای»، «چدن» و «فجهان» با رشد بالای ۵۰ درصد بودند. برترین‌ها براساس پارامتر‌های اشاره‌شده هم نماد‌های «کاوه»، «فولاد» و «فغدیر» هستند. در دیگر صنایع فلزی، گروه‌های مس، سنگ آهن، سرب و روی و آلومینیوم به ترتیب بازدهی ۷، ۶، ۳۱ و ۴۷درصدی را به ثبت رسانده اند که در بین نماد‌های این گروه‌ها بیشترین بازدهی متعلق به «کگل»، «فرآور» و «فایرا» بوده است. «فملی»، «کگهر»، «فگستر» و «فایرا» شرایط عملکرد بنیادی بهتری دارند. گزارش «فولاد» و «فملی» را با توجه به اینکه جزو سه‌نماد برتر از لحاظ ارزش بازار و اهمیت در بازار سرمایه هستند به صورت مجزا بررسی می‌کنیم. فولادمبارکه اصفهان در این ماه بازده ۵ درصدی داشت و رشد درآمد نقطه به نقطه آن در فروردین ماه ۴۳ درصد بود. همچنین درآمد این شرکت نسبت به میانگین ماه‌های قبل ۲۷ درصد رشد داشت. شرکت ملی صنایع مس ایران نیز طی این ماه، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۴۸درصد رشد درآمد ماهانه داشت که عمده این رشد مرهون رشد ۵۱ درصدی نرخ محصول نسبت به فروردین سال قبل است.

شاخص سواری سنگ آهنی‌ها

در بین سنگ آهنی‌ها شرکت‌های «کگل» و «کنور» با بازدهی ۱۵درصدی، نزدیک به شاخص حرکت کردند. گزارش شرکت‌ها نشان می‌دهد که «کگهر» بعد از نماد «کگل» به عنوان نماد بنیادی از نظر گزارش‌های فروردین، نوسان خاصی در این ماه نداشته است. همچنین نماد‌های پربازده گروه سرب و روی و آلومینیوم به لحاظ قیمتی شامل «فرآور»، «فسرب» و «فزرین» بوده اند. «فگستر» با بازدهی قیمتی ۲۲درصدی عملکرد بهتری در صنعت سرب و روی داشته است. «فایرا» هم در صنعت آلومینیوم عملکرد مناسبی از خود نشان داده است. در حال حاضر به نظر می‌رسد «فگستر» می‌تواند جزو نماد‌های پرپتانسیل گروه باشد. لازم به ذکر است با توجه به شروع فصل گرما و اوج مصرف برق دور از انتظار نخواهد بود که صنعت آلومینیوم به دلیل مصرف برق بالا دچار مشکلاتی در تامین برق واحد‌های تولیدی خود شود.

پتروشیمی‌ها در تب وتاب دلار

پس از گروه فولاد، صنعت مواد شیمیایی بیشترین وزن قیمتی بازار را دارد. در این صنعت، سهم‌های «شملی»، «شسینا» و «شفارس» فروردین خوبی را از لحاظ رشد قیمتی پشت سر گذاشتند. همچنین با بررسی کدال مشاهده می‌شود که نماد‌های «شاملا»، «شلعاب» و «شپلی» نسبت به فروردین گذشته فروش جذاب تری داشته اند. صنایع مرتبط با این گروه، اوره و متانول، پلیمر و روانکار هستند که در ماه اخیر به ترتیب رشد ۱۰، ۹ و ۲۲ درصدی در ارزش بازار داشته اند. اوره و متانول با توجه به حجم قابل توجه صادرات و ارزآوری که برای کشور دارند از اهمیت خاصی برخوردارند. در این صنایع رشد فروش نقطه به نقطه نماد‌های «شاروم»، «شفن» و «زاگرس» نسبتا متمایز بود. نکته حائز اهمیت در مورد نماد «شاروم» این است که درآمد این شرکت تحت تاثیر فروش از موجودی انبار، نسبت به ماه قبل ۵۹۸‌درصد رشد داشته و ۷۶‌درصد درآمد فروش این نماد از محل سولفات‌پتاسیم بوده است.

با درنظرگرفتن همه پارامترها، در شرایط فعلی، نماد‌های «شاروم»، «شفن» و «زاگرس» شرایط بنیادی بهتری را تجربه می‌کنند. البته باید توجه کرد که در گروه اوره و متانول با توجه به اهرم قابل توجه نرخ گاز، باید منتظر قطعی شدن این نرخ در بودجه سال جدید ماند تا بتوان درباره روند سودسازی آتی آن‌ها قضاوت بهتری داشت. افت فروش ماه‌های اخیر شرکت‎های صنعت اوره با کاهش قابل توجه نرخ جهانی اوره مرتبط است. براساس پارامتر‌های مورد بررسی، در میان پلیمری‌ها و تولیدکننده‌های روانکار، نماد‌های «شبصیر»، «نوری»، «شبهرن» و «شنفت» برتری نسبی دارند.

خودرویی‌های پرحاشیه

عطف به گذشته، گروه خودرو معمولا سهم قابل توجهی در شکل دهی روند بازار و تصمیمات فعالان داشته است. از سال گذشته تولیدکنندگان خودرو‌های سنگین و نیمه سنگین عملکرد متمایزی داشته اند و جهش فروش آن‌ها در گزارش‌ها مشهود بوده است. طی ماه اخیر، صنعت خودرو و قطعات به ترتیب بازدهی ۲۵ و ۳۵ درصدی داشته اند و در شرایط موجود، نماد‌های «خساپا» و «خزامیا» در گروه خودرو و «ختراک» و «خکار» در گروه قطعات خودرو روند بهتری به لحاظ شاخص‌های بنیادی دارند.

در فروردین ماه شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و زامیاد، به ترتیب به‌طور میانگین ۳۴، ۲۵، ۲۶ و ۱۷‌درصد مجوز افزایش نرخ محصولات را دریافت کرده اند. در گروه حمل ونقل (ریلی، زمینی و دریایی) هم که رشد متوسط ۳۱‌درصد را در فروردین داشت، نماد‌های «حسیر»، «حخزر» و «توریل» از منظر بنیادی شرایط بهتری دارند.

سیمان سبز؛ دارو‌های تقویتی

در ادامه به گروه‌های دارویی و سیمان خواهیم پرداخت که با توجه به تعدد نماد‌ها اثر بااهمیتی بر روند شاخص هم‌وزن دارند. در صنایع دارو و سیمان، در ماه اخیر به ترتیب بازدهی ۳۰ و ۲۵ درصدی را داشتیم. بالاترین بازدهی قیمتی در بین دارویی‌ها متعلق به «دتولید»، «دسانکو» و «دیران» به ترتیب با بازدهی ۷۸، ۵۹ و ۵۶‌درصدی و در سیمانی‌ها مربوط به «سشمال»، «سنیر» و «سصفها» به ترتیب با بازدهی ۶۶، ۵۷ و ۵۲‌درصدی بوده است. بررسی به عمل آمده نشان می‌دهد که در گروه دارویی شرکت‌های «بیوتیک»، «ددانا» و «دلقما» در حال حاضر از شرایط خوبی برخوردارند. در بین سیمانی ها، «سرود»، «ساربیل» و «سکرما» روند مناسبی را در قیاس با دیگر شرکت‌های گروه در پیش گرفته اند.

ارتباطات در مسیر تجلی

گروه ارتباطات که عمده ارزش بازار آن متعلق به «اخابر» و «همراه» است، بازدهی ۴۹ درصدی را در این دوره ثبت کرد و بیشترین بازدهی متعلق به «اخابر» با ۵۷‌درصد بود. از لحاظ درآمدی، «اخابر» نسبت به فروردین سال قبل و «افرا» نسبت به میانگین ۱۲ ماه قبل نسبت به سایر نماد‌های این گروه در این ماه شرایط بهتری داشتند. همچنین در بین نماد‌های مرتبط با نرم افزار که به‌طور میانگین در ماه گذشته رشد قیمت ۳۱ درصدی را تجربه کردند، می‌توان نماد «رافزا» را از نظر بازدهی و نماد «سپیدار» را از نظر عملکرد در دسته برتر این گروه قرار داد. در گروه فنی مهندسی که عمده وزن بازار آن به واسطه گروه مپناست، شاهد رشد ۱۸ درصدی ارزش بازار بودیم و درآمد گروه نسبت به ماه مشابه سال قبل بدون درنظرگرفتن گروه مپنا، ۲۹ درصد رشد داشت.

نیروگاه‌های نورانی

صنعت نیروگاه که طی سال‌های اخیر با قیمت‌گذاری دستوری و افزایش قطره‌چکانی نرخ روبه‌رو بوده است، در فروردین از لحاظ عملکرد قیمتی رشد قابل توجه ۳۷ درصدی را داشت و نماد‌های «بزاگرس»، «بپیوند» و «بجهرم» پیشتاز این رشد بودند. نماد‌های شاخص این گروه از لحاظ عملکرد ماهانه شامل «دماوند»، «بپیوند» و «بگیلان» هستند. شایان ذکر است که شرکت‌های این صنعت در ابتدای سال‌جاری دستور افزایش سقف نرخ برق از ۳/ ۸۰ تومان به ۱۰۶ تومان به ازای هر کیلووات ساعت را دریافت کردند.

دستوری‌ها روبه بالا

دو گروه دیگری که با مشکل قیمت‌گذاری دستوری دست وپنجه نرم می‌کنند و با افزایش هزینه ها، شرکت‌های آن‌ها تا مرز زیان ده شدن پیش رفته اند، صنایع شوینده و لاستیک و پلاستیک هستند. در صنعت شوینده بازدهی ۲۲ درصدی را مشاهده کردیم که در صدر آن نماد «شگل» با ۵۴ درصد قرار داشت. پس از آن نماد «شپاکسا» با ۴۸ درصد و «ساینا» با ۴۲ درصد بیشترین رشد را تجربه کردند. همچنین از لحاظ بنیادی به‌رغم اینکه کلیت صنعت شرایط خوبی را طی مدت اخیر تجربه نکرده است، نماد‌های «قرن»، «ساینا» و «کیمیاتک» به ترتیب از شرایط به‌نسبت بهتری برخوردارند. گروه لاستیک و پلاستیک بازدهی ۳۷ درصدی داشت که پیشتاز رشد آن، «پتایر» با ۱۲۳ درصد رشد بود. نماد‌های پرپتانسیل این صنعت در حال حاضر «پکویر»، «پتایر» و «پکرمان» هستند. نکته حائز اهمیت این گروه این است که در مجمع کویرتایر عنوان شد از اردیبهشت سال‌جاری افزایش ظرفیت مجموعه به بهره برداری کامل می‌رسد و امکان رشد ۱۱ هزارتنی تولید را خواهد داشت. لازم به ذکر است که این نماد در یک‌ماه اخیر رشد قیمتی ۷۰ درصدی را تجربه کرده است. همچنین مطابق شفاف سازی شرکت‌های این گروه در ۱۳ اسفندماه سال ۱۴۰۱، افزایش نرخ ۲۰ درصدی از آن تاریخ برای محصولات این گروه اعمال شد.

ضیافت غذایی‌ها

در گروه کشاورزی و دامپروری در مجموع رشد ۲۹ درصدی رقم خورد که بیشترین بازدهی از آن سهامداران «زدشت»، «تلیسه» و «زشریف» شد. بررسی گزارش‌های منتشرشده در کدال نشان می‌دهد که «سپید»، «زشریف» و «سیمرغ» براساس پارامتر‌های مورد بررسی از پتانسیل خوبی برخوردارند. در صنعت روغن خوراکی و شیرینی‌جات، بازدهی متوسط ۳۵ درصدی به ثبت رسید. در این دو گروه پارامتر‌های بنیادی نشان از پیشتازی «غبشهر»، «غپینو» و «غصینو» در شرایط موجود دارد. بهترین بازدهی‌ها هم متعلق به همین سه‌نماد به‌انضمام «غگرجی» و «غکورش» است که از توجه معامله گران به تحولات بنیادی آن‌ها حکایت دارد. در مجمع «غبشهر» که به تازگی برگزار شد عنوان شد که انتظار افزایش نرخ در سال‌جاری را ندارند و عمده مواد اولیه به شکل روغن خام از خارج از کشور و با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تامین می‌شود. در گروه شیرینی‌جات، نماد‌های «غشوکو»، «غمینو»، «غپینو» و «غویتا» در فروردین ماه مجوز افزایش ۲۰ تا ۲۵درصدی نرخ محصولات خود را دریافت کردند.

لبنی‌ها با پیشتازی «غفارس» و «غگلستا» که رشد بیش از ۵۰‌درصدی داشتند، فروردین خوبی را در بازار سرمایه سپری کردند. از منظر بنیادی، اما «غشاذر»، «غگلپا» و «غپآذر» روند مناسب تری را در پیش گرفته اند.

در گروه قند و شکر هم که در ماه اول سال شرایط بسیار مناسبی در بازار داشت و رشد متوسط ۴۳ درصدی را به ثبت رساند «قصفها»، «قثابت» و «قچار» برترین‌ها بودند. عملکرد «قزوین»، «قشهد» و «قمرو» در این صنعت با توجه به نرخ و روند فروش، مناسب ارزیابی می‌شود. گروه آشامیدنی و دیگر مواد غذایی بازده متوسط ۳۵ درصدی را نشان دادند که در میان آن‌ها «غشهداب» بازده قابل توجه ۶۹ درصدی داشت و «غدانه» و «غمهرا» هم در رده‌های بعد قرار داشتند. در بحث عملکرد متغیر‌ها هم همین دو نماد در کنار «غزر» شرایط مطلوبی دارند.

در مجموع در فروردین ماه امسال، درآمد صنایع تولیدی بورسی نسبت به ماه گذشته ۱۲ درصد کاهش و نسبت به فروردین سال قبل ۳۳ درصد افزایش داشته و قیمت به سود بازار در پایان فروردین ماه نسبت به میانه تاریخی ۴ واحد بالاتر بوده است. پایین‌ترین قیمت به سود بین صنایع اشاره‌شده متعلق به شیمیایی‌ها با پیشتازی گروه اوره و متانول و فلزی‌ها با پرچم داری گروه فولاد است.

تحلیلگران: محسن افشارمنش، آرمین ابراهیمی الناز پورمحمــد، زهرا جبــاری، جواد داداشــی، امیر رضایی، محسن سرجهانی، امیرحسین احمدی نیا عرفان فکری، مهدی کاشی، علیرضا فرشید رضا سلیم و محمد نادری

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده