تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۱
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۳۰۲۴۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کسری بودجه روسیه از حد انتظار فراتر رفت

‌می‌متالز - وزارت دارایی روسیه در گزارشی اعلام کرد که کسری بودجه این کشور در چهار ماه اول سال جاری میلادی شاهد افزایش بوده و از هدف کلی دولت برای سال پیشی گرفته چرا که درآمد‌های بخش انرژی تحت فشار تحریم‌های غرب شدیداً کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، وزارت دارایی روسیه روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد که کسری بودجه این کشور در چهار ماه اول سال جاری میلادی شاهد افزایش بوده و از هدف کلی دولت برای سال پیشی گرفته چرا که درآمد‌های بخش انرژی تحت فشار تحریم‌های غرب شدیداً کاهش یافته است.

به گفته این وزارتخانه، شکاف بودجه در دوره ژانویه تا آوریل به ۳.۴۲ تریلیون روبل (۴۵ میلیارد دلار) رسید که از رقم برنامه ریزی شده ۲.۹ تریلیون روبل (۳۷.۷ میلیارد دلار) فراتر رفته است.

درآمد‌های دولت روسیه با ۲۲ درصد کاهش به ۷.۸ تریلیون روبل (۱۰۱ میلیارد دلار) رسید و این در حالی است که هزینه‌ها با ۲۶ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۱.۲ تریلیون روبل (۱۴۵.۶ میلیارد دلار) رسید.

بر اساس این گزارش، درآمد‌های نفت و گاز روسیه بین ژانویه تا آوریل با ۵۲ درصد کاهش به ۲.۳ تریلیون روبل (۳۰ میلیارد دلار) رسید، در حالی که درآمد‌های حاصل از فروش محصولات غیرانرژی با ۵ درصد افزایش به ۵.۵ تریلیون روبل (۷۲ میلیارد دلار) رسید.

سوفیا دونتس، اقتصاددان مؤسسه "رونسانس کپیتال" در این باره گفت: سوالی که هنوز نمی‌توانیم به آن پاسخ دهیم این است که در بقیه سال چه اتفاقی برای هزنیه‌ها رخ خواهد داد. اتفاقی که با درآمدها، چه (بخش) انرژی و چه (بخش) غیر انرژی، افتاد، قابل انتظار بود.

در عین حال، وزارت دارایی روسیه تأکید کرد که درآمد‌های دولت نشانه‌هایی از ثبات را در ماه آوریل نشان داده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نگرانی‌ها را در مورد بیشتر شدن کسری بودجه، رد کرد و به "شاخص‌های خوب اقتصاد کلان" اشاره کرد.

سخنگوی دولت روسیه افزود: وضعیت کاملا تحت کنترل است و بالشتک‌های ایمنی لازم وجود دارد.

این وزارتخانه قبلاً پیش‌بینی کرده بود که تغییر مالیات‌ها در پی محدودیت قیمت نفت که توسط کشور‌های گروه ۷ و اتحادیه اروپا علیه صادرات انرژی روسیه اعمال شد، به بهبود درآمد‌ها در سال جاری میلادی کمک می‌کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده