تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۱۰
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۳۰۲۵۲۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
یک مقام مسوول خبر داد؛

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید آهن‌ اسفنجی/ فولاد اسفراین خریدار اصلی آهن‌ اسفنجی

‌می‌متالز - ورود شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان شمالی به تولید آهن اسفنجی، گامی بلند و اقتصادی برای استان محسوب می‌شود که با رسیدن به این فرآوری نیاز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تُنی مجتمع صنعتی فولاد اسفراین به این محصول را فراهم می؛ ند.

به گزارش می‌متالز، مجتمع صنعتی فولاد اسفراین از شرکت‌های زیر پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و بزرگترین تولید کننده قطعات و مقاطع فولاد آلیاژی در خاورمیانه است که امکان ساخت ۱۴۰ گونه فولاد آلیاژی را دارد و این مجتمع صنعتی به‌عنوان بزرگترین تولید کننده قطعات و مقاطع فورج و ریخته‌گری سنگین و فوق سنگین فولاد آلیاژی، با داشتن متخصصان توانمند و فن‌آوری پیشرفته، توانایی رفع نیاز‌های راهبردی صنایع کشور در بخش‌های نفت و گاز، نیروگاهی، کشتی‌سازی و ماشین‌سازی، ریلی و صنایع معدن و فولاد را دارد.

ظرفیت اسمی تولید در این مجتمع صنعتی تا قبل از افتتاح طرح توسعه در فروردین‌ماه سال جاری ۸۰ هزار تن است که با افتتاح طرح توسعه این مجتمع صنعتی در ۱۲فروردین ۱۴۰۰با دستور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور ظرفیت اسمی تولید در این واحد صنعتی به ۱۲۰ هزار تن افزایش یافت. آهن‌اسفنجی یکی از مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های ریخته‌گری محسوب می‌شود که در مجتمع صنعتی فولاد اسفراین برای تولید شمش فولاد آلیاژی به این محصول نیاز است.

«مهیار مشایخی» معاون صنایع و معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی، در این باره گفت: «براساس برآوردها، این استان ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی نیاز دارد، اما به زودی نیاز به این محصول افزایش و به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید.»

وی با بیان اینکه ساخت یکی از این واحد‌های تولیدی آهن اسفنجی، ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و شرکت دیگری هم فعال شده است، ادامه داد: «۶۸ ماده معدنی در کشور شناسایی شده است که ۲۸ مورد آن در خراسان شمالی نیز یافت می‌شود؛ استانی که با توجه به گستره و جمعیت کمتر آن در مقایسه با سایر استان‌های کشور باید از نظر درصد بهره‌مندی از مواد معدنی در جایگاه بالایی قرار داشته باشد.»

با وجود این منابع زیرزمینی، سالانه فقط پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن ماده معدنی از معادن خراسان شمالی استخراج می‌شود و از ۲۵۰ معدن ثبت شده، کمتر از نیمی از آن‌ها فعال و مابقی غیرفعال است.

کارشناسان اقتصادی خراسان شمالی نیز معتقدند که سرمایه گذاری بخش خصوصی راه نجات معادن خفته و حذف دلالان و واسطه گران است و لازمه آن را هم ارایه تسهیلات و همکاری بانک‌های استان عنوان می‌کنند. اما بهره‌مندی از این ظرفیت نیازمند ورود جدی دولت است؛ اینک این وظیفه مهم و اساسی بر عهده دولت سیزدهم بوده تا با ورود و جذب سرمایه گذار بتواند اشتغال و معیشت مردم استان محروم خراسان شمالی را متحول کند.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد که به دلیل برخورداری از ۲ مجتمع بزرگ و مهم صنعتی فولاد و لوله گستر، قطب صنایع بزرگ استان خراسان شمالی محسوب می‌شود.

گام دانش‌بنیان‌های خراسان‌شمالی برای تولید آهن اسفنجی

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان شمالی به تولید آهن اسفنجی، گامی بلند و اقتصادی برای استان محسوب می‌شود که با رسیدن به این فرآوری نیاز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تُنی مجتمع صنعتی فولاد اسفراین به این محصول را فراهم می؛ ند.

آهن‌اسفنجی یا DRI (آهن احیای مستقیم) ماده‌ای است که از احیای سنگ‌ آهن به شکل کلوخه، گلوله یا خاکروبه به صورت مستقیم یعنی بدون ذوب به دست می‌آید. سنگ آهن طی فرآیند احیای مستقیم و به‌دلیل خروج گاز اکسیژن به قطعه‌هایی کروی شکل تبدیل می‌شود که مانند اسفنج در سطح خود دارای سوراخ‌های کوچکی است و همین ویژگی ظاهری علت نام‌گذاری خاص این محصول شده است.

آهن‌اسفنجی در ریخته‌گری فولاد هم استفاده می‌شود، زیرا این محصول نسبت به آهن عیار بالایی دارد و به این دلیل که در ایران منابع مختلفی برای استخراج و احیای آهنگری است، از آن در تولید فولاد استفاده می‌شود.

آهن‌اسفنجی یکی از نیاز‌های صنایع فولاد در خراسان شمالی است که تولید آن به وسیله شرکت‌های دانش بنیان کلید خورده است و با تولید آن بسیاری از نیاز‌های مجتمع صنعتی فولاد اسفراین نیز برآورده می‌شود.

نیاز به آهن‌ اسفنجی در خراسان شمالی ۸۰۰ هزار تُن است که با توجه به ظرفیت‌سازی ایجاد شده در واحد‌های تولیدی فولادی، این میزان نیاز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تُن افزایش خواهد یافت.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده