تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۴۵
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۳۰۲۶۷۹
وزیر ارتباطات در گفتگویی اعلام کرد:

در مصادیق و سیاست‌های فیلترینگ بازنگری می‌شود/ از اسفندماه تاکنون بیش از ۳۰۰ سایت و ۱۰۰ بازی رفع فیلتر شده‌اند

‌می‌متالز - وزیر ارتباطات در حاشیه نمایشگاه اینوتکس و در پاسخ به سوالات از بازنگری در قوانین و مصادیق فیلترینگ خبر داد. وی مدعی شد که از اسفندماه تاکنون بیش از ۳۰۰ سایت و ۱۰۰ بازی رفع فیلتر شده‌اند. او گفت که اگر پلتفرم‌های خارجی براساس قوانین ایران کار کنند، به آن‌ها اجازه فعالیت داده می‌شود.

به گزارش می‌متالز، با گذشت بیش از هفت ماه از اعمال محدودیت‌های اینترنتی، همچنان پیام‌رسان‌های خارجی و محبوب کاربران ایرانی مانند اینستاگرام و واتس‌اپ فیلتر هستند. این درحالی است که وزیر ارتباطات بار‌ها وعده رفع فیلتر و بازنگری در مورد قوانین فیلترینگ را داده است.

امروز و در حاشیه دوازدهمین دوره از نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسش مبنی بر وجود ابهام در مورد رفع فیلتر پلتفرم‌های خارجی بیان کرد: همانطور که قبلا هم گفتم برای رفع فیلتر پلتفرم‌ها، کمیته‌ای تصمیم می‌گیرد که ۱۳ نفر هم عضو دارد. وزارت ارتباطات هم تنها یک عضو از این کمیته است.

او افزود: با پیگیری‌های ما و با بازنگری‌ها، از اسفندماه تاکنون، نزدیک به ۳۰۰ سایت و سرویس و حدود ۱۰۰ بازی رفع فیلتر شده‌اند.

خارجی‌ها را با تصمیم جمعی رفع فیلتر می‌کنیم

او درباره رفع فیلتر پیام‌رسان‌های خارجی نیز گفت: این یک تصمیم جمعی است و همه باید تصمیم بگیرند. ما داریم تلاش می‌کنیم.

ضمن اینکه در حکم دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی هم بندی را قید کرده‌اند که باید در مصادیق و سیاست‌های فیلترینگ در سال‌های گذشته بازنگری شود. این در دستور کار مرکز ملی فضای مجازی است.

زارع پور ادامه داد: ما از فعالیت هر پلتفرم خارجی در جمهوری اسلامی استقبال می‌کنیم مشروط بر اینکه به قواعد خود پایبند بوده و نسبت به اتفاقات پاسخگو باشند. اگر چنین اتفاقی بیفتد ما دست همه‌شان را به گرمی می‌فشاریم.

رفع فیلترینگ خارجی‌ها در گرو پایبندی آن‌ها به قواعد ایران

او در پاسخ مبنی بر اینکه منظور از این قواعد چیست، گفت: یعنی در کشور ما دفتر بزنند و در برابر اتفاقاتی که در کشور ما می‌افتد پاسخگو باشند. مثلا در همین پلتفرم اینستاگرام که فیلتر شده، از شهریورماه سال گذشته تاکنون، مواردی، چون فروش سلاح، آموزش ساخت کوکتل مولوتوف و انواع روش‌های خرابکاری وجود داشته است. درحالی‌که براساس قواعد خود اینستاگرام، این‌ها جزو موارد ممنوعه است و باید با آن‌ها برخورد شود.

به گفته وزیر ارتباطات وقتی این پلتفرم‌ها حتی به قواعد خودشان هم پایبند نیستند، طبیعی است که به آن‌ها اجازه فعالیت ندهیم.

او با اشاره به اینکه در همه جای دنیا همین قوانین وجود دارند، گفت: در آمریکا هم همین است. در دادگاه تیک تاک، با حساسیت تمام درباره حریم خصوصی مردم صحبت و اثر آن روی جوانان بررسی شد. به گونه‌ای که در بعضی ایالت‌های آمریکا حتی برای عموم مردم هم ممنوع شد!

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده