تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۰
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۹۲۷۰۵

اختلال کلودفلر چه ضرری برای کسب و کار‌ها دارد؟

‌می‌متالز - سیستم ارائه دهنده فضای ابری کلودفلر از روز گذشته با اختلالات شدیدی مواجه است که به کفته کارشناسان این اتفاق می‌تواند تبعات منفی برای کسب‌وکار‌ها به‌دنبال داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، از ظهر روز گذشته ترافیک کلود فلر در ایران با کاهش ۵۰ درصدی نسبت به روز‌های قبل مواجه شده است. کلودفلر یک شرکت آمریکایی است که در سال ۲۰۰۹ و با شعار «کمک به ساخت اینترنت بهتر» راه‌اندازی شد. این شرکت سرویس‌های مختلفی را در حوزه زیرساخت‌های اینترنتی عرضه کرده و به مردم و کسب‌وکار‌ها کمک می‌کند تا تجربه بهتر، سریع‌تر و ایمن‌تری در استفاده از اینترنت داشته باشند.

پیمان گلی، کارشناس فناوری پیرامون مساله اختلال کلودفلر گفت: کلودفلر سرویسی است که دی ان اس را روی فضای نت منتشر می‌کند. با اختلال این سرور، دسترسی استارتاپ‌ها و پلتفرم‌هایی که در پس‌زمینه خود برای دسترسی به اینترنت نیاز به ابزاری مانند سی دی ان دارند با اختلال مواجه شوند؛ که این شامل حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد پلفترم‌ها می‌شود.

سرور‌های بومی زیرساخت مناسب ندارند

او ضمن اشاره به این مساله که در این صورت کاربران ناچارند به سراغ نمونه‌های داخلی جایگزین بروند، افزود: در چند سال اخیر سرویس‌های ایرانی مانند ابرآروان تلاش کردند که جایگزین سرور‌های خارجی شوند، اما واقعیت این است که سرور‌های ایرانی نمی‌توانند میزان بالای کاربران را ساپورت کنند و در صورت استفاده از این سرورها، سرعت عملکرد پلفترم‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند.

با گذشت ۵ ماه از اعمال محدودیت‌های شدید اینترنتی همچنان تاکید مسوولان مربوطه مهاجرت کاربران به پلفترم‌های بومی است. این درحالی است که نبود اعتماد بین کاربران و دولت، همواره باعث شده کاربران از حضور در این پلفترم‌ها اجتناب کنند. این موضوعی است که پیمان گلی نیز آن را تاکید کرده و پیرامون مساله عدم اعتماد کاربران گفتت: مکانیزم‌های امنیتی که پشت کلود فلر بود ممکن است در سرور‌های ایرانی وجود نداشته باشد یعنی درکنار سرعت پایین و سایر مشکلاتی در سرور‌های ایرانی وجود دارد، نبود اعتماد کاربران به این پلتفرم‌ها نیز مساله‌ای است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

این کارشناس فناوری ضمن تاکید بر اینکه کاربران ایرانی چاره‌ای جز استفاده از سرور‌های داخلی ندارند، بیان کرد:، چون یا ما از جانب شرکت‌های سرویس‌دهنده خارجی تحریم هستیم و یا خودمان سرورهایمان را فیلتر کرده‌ایم. به همین دلیل بسیاری از سایت‌ها مجبورند برای حفظ مشتریان خود از سرور‌های ایرانی استفاده کنند.

استفاده از سرور‌های جایگزین هزینه‌بر است

او با بیان اینکه چنین چیزی برای صاحبان کسب‌وکار‌ها و استارتاپ‌ها هزینه‌های مادی و معنوی دارد، گفت: زیرساخت‌های کشور ما اجازه استفاده از سرور‌های بومی را نمی‌دهند. از طرفی مسائل امنیتی نیز باعث شده که کاربر ترجیح بدهد اطلاعاتش در دسترس افراد بیگانه قرار بگیرد، ولی از سرور ایرانی استفاده نکند.

گلی در پایان ضمن تاکید برا اینکه چنین اتفاقاتی فضا را پروکسی‌محور می‌کنند خاطرنشان کرد: استارتاپ‌ها و به طور کلی سایت‌هایی که که روی کلودفلر سرویس ارائه می‌دادند یا باید دامنه خود را روی سرور‌های بومی بیاورند یا اینکه راهی برای دور زدن این سیستم پیدا کنند که این هم فضا را پروکسی‌محور می‌کند؛ و باعث ریز مشتری‌ها نیز می‌شود.

به گفته این کارشناس اختلال کلودفلر حالا به بیش از ۹۰ درصد رسیده و غیرقابل دسترس است. این درحالی است که هنوز هیچ‌کدام از مسوولان مربوطه مسوولیت این اتفاق را برعهده نگرفته‌اند. درواقع در موارد مشابه نیز مسوولان چنین عملکردی داشته‌اند و تنها توجیه‌شان استفاده از نمونه‌های داخلی به عنوان نمونه‌های جایگزین است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده