تاریخ: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۰
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۱۹۵۷۳

اینترنت ماهواره‌ای «کوپیر» رقیب استارلینک شد / ورود «آمازون» به میدان رقابت

‌می‌متالز - با داغ شدن بازار اینترنت ماهواره‌ای که اکنون شرکت اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک در آن پیشرو است، اینک دیگر غول‌های فناوری برای ظهور و بروز خود در این بازار دست به کار شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، علاوه بر موفقیت باورنکردنی اسپیس ایکس در ساخت موشکی که می‌تواند چندین بار بلند شود و فرود بیاید، یکی از باورنکردنی‌ترین خلاقیت‌های آن، سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک است که امروزه به تمام قاره‌های کره زمین می‌رسد. اکنون شرکت آمازون متعلق به جف بزوس امیدوار است با راه‌اندازی سرویس اینترنت ماهواره‌ای خود به نام «پروژه کویپر» در همین بازار رقابت کند.

سرویس‌های متفاوت اینترنت ماهواره‌ای شرکت آمازون

آمازون که در حال حاضر بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا است، پروژه کویپر را اولین بار در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد، اما از آن زمان تا کنون درباره جزئیات این پروژه سخنی نگفته است. ولی اکنون آمازون سه سرویس متفاوت برای گسترش اینترنت ماهواره‌ای معرفی کرده که امیدوار است با بتواند با استارلینک رقابت کند و قیمت آن را کاهش دهد.

آمازون در اصل در ابتکاری سه سرویس متفاوت برای استفاده‌های مختلف ارائه کرده. کوچکترین و مقرون به صرفه‌ترین پیشنهاد این شرکت یک گیرنده ماهواره‌ای قابل حمل است که تنها ۱۰۰ دلار به فروش می‌رسد و سرعتی تا ۱۰۰ مگابیت در ثانیه (Mbps) ارائه می‌دهد. گزینه دیگر آمازون که برای استفاده خانگی ارائه شده با قیمت ۴۰۰ دلار به فروش می‌رسد و سرعت ۴۰۰ مگابیت در ثانیه ارائه می‌کند. در نهایت، برای موارد استفاده تجاری و دولتی، آمازون بزرگترین گیرنده خود را با سرعت ۱ گیگابیت در ثانیه ارائه می‌کند، اما برای این سرویس هنوز قیمتی اعلام نشده است.

در حالی شرکت آمازون درباره قیمت آخرین و بزرگترین سرویس خود قیمتی اعلام نکرده که هدف اصلی طراحی پروژه کویپر مقرون به صرفه بودن آن است.

نحوه استفاده اینترنت ماهواره‌ای شرکت آمازون به این گونه است که هر گیرنده پروژه کویپر از شبکه ماهواره‌ای آمازون در مدار پایین زمین (LEO) استفاده می‌کند.

با اینکه این ماهواره‌ها هنور به مرحله تولید نرسیده‌اند، اما قرار است دو نمونه اولیه در اواخر امسال با موشک «ولکان سنتر» پرتاب شوند.

آمازون به گونه‌ای برنامه‌‎ریزی کرده است تا اواخر سال جاری میلادی این محصول را به تولید انبوه برساند و در سال ۲۰۲۴ پرتاب‌های عملیاتی را آغاز کند. مشتریان می‌توانند انتظار داشته باشند که تا پایان سال ۲۰۲۴ از پروژه کویپر استفاده کنند.

نیاز آمازون به ۳۲۳۶ دستگاه برای تکمیل اینترنت ماهواره‌ای

طبق برآوردی که شرکت آمازون انجام داده، برای تشکیل شبکه کامل ماهواره‌ای خود تقریبا به ۳۲۳۶ ماهواره نیاز دارد. هر چند که این شرکت مشخص نکرده این تعداد ماهواره چه مقدار منطقه را پوشش می‌دهد، اما با این وجود تولید و ارسال همه آنها، چالش بزرگی برای شرکت آمازون است؛ به خصوص وقتی می‌خواهد با استارلینک رقابت کند.

این دو رقیب اشتراکات زیادی دارند از جمله اینکه هر دو از یک فناروی استفاده می‌کنند و آن فناوری LEO است. پیشنهاداتی هم که برای ارائه محصول ارائه داده‌اند تقریبا مشابه است. از سخت‌افزار قابل حمل گرفته تا ارائه سرویس بیزینسی برای کسب‌وکار‌های بزرگ.

اما چیزی که باعث تفاوت ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای در این دو شرکت می‌شود، قیمت است. در حال حاضر سرویس‌های شرکت اسپیس ایکس برای محصول استارلینک گران‌تر از سرویسی است که آمازون می‌خواهد ارائه دهد. برای مثال مدل ثابت «Starlink Roam» و «Residential» از ۶۰۰ دلار شروع می‌‎شود.

آیا پای اینترنت ماهواره‌ای به ایران باز می‌شود؟

اگر قرار باشد روزی پای اینترنت ماهواره‌ای به ایران باز شود طبیعتا سرویس دهنده باید مجوز‌های لازم را از وزارت ارتباطات ایران دریافت کند در غیر اینصورت نمی‌تواند فعالیت داشته باشد همان‌طور که استارلینک تا کنون نتوانسته در ایران فعالیت کند. البته ناگفته نماند که خود شرکت اسپیس ایکس اقدامی برای کسب مجوز انجام نداده است.

با وجود اینکه سال گذشته استارلینک در مقطعی کوتاه و از راه‌های غیرقانونی در ایران فعال شده بود، ولی با پیگیری‌های حقوقی بین‌المللی وزارت ارتباطات، «استارلینک» ملزم به رعایت قوانین سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شده و دسترسی را برای کاربران ایرانی بست.

اما نکته دیگر در استفاده اینترنت ماهواره‌ای برای ایران قیمت بالای این سرویس به دلیل اختلاف قیمت ارزی است. ارزان‌ترین سرویس آمازون که قیمتش ۱۰۰ صد دلار است با دلار ۵۰ هزار تومانی می‌شود پنج میلیون تومان و این فقط هزینه اولیه است و هر ماه باید برای تمدید اشتراک مبلغی در همین حدود پرداخت کرد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده