تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۵
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۳۰۲۸۹۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

روند کاهشی قیمت به ورق‌های فولادی رسید

‌می‌متالز - ریزش قیمت فلزات در بازار‌های جهانی با آغاز بهار ۱۴۰۲ شروع شد و همچنان ادامه دارد. در این مدت میلگرد و قراضه آهن به کف‌های قیمتی نزدیک شده‌اند، البته در طول هفته گذشته ریزش دسته جمعی قیمت ورق‌های فولادی در بازار فلزات قابل تامل بود.

به گزارش می‌متالز، قیمت زغال‌سنگ، بیلت، اسلب، انواع ورق، قراضه، میلگرد و انواع فلزات برای چندمین هفته متوالی ریزشی بود تا بهار ۱۴۰۲ روز‌های سختی برای فلزات در بازار‌های جهانی باشد. ریزش قیمت فلزات از حدود دو ماه قبل در آستانه بهار آغاز شد. طبق پیش‌بینی نشریه متال بولتن این کاهش دسته‌جمعی برای هفته‌های آینده نیز ادامه‌دار است. سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی، داده‌های اقتصادی ضعیف و کاهش تقاضا به خصوص از سوی چینی‌ها به عنوان اصلی‌ترین دلایل ریزش قیمت فلزات در بازار‌های جهانی مطرح می‌شود.

در طول هفته گذشته زغال‌سنگ کک‌شو داخلی چین با کاهش قیمت ۱۷.۶% سنگین‌ترین ریزش را ثبت کرد. در مقابل منیزیم ۹۹.۹% فوب چین در نیمه سبز بازار حدود ۱۵% رشد کرد.

انواع ورق

هفته سوم اردیبهشت، هفته کاهشی ورق‌های فولادی در بازار‌های جهانی بود. ورق سرد فولاد فوب هند با کاهش ۷.۵% قیمت، پرچم‌دار ریزش دسته جمعی ورق‌ها بود. تغییر قیمت سایر ورق‌های فولادی نیز به قرار جدول زیر است:

روند کاهشی قیمت به ورق‌های فولادی رسید

در بخش ورق‌های فولادی تنها قیمت ورق گرم وارداتی امارات ۲% رشد کرد و سایر ورق‌های فولادی ریزشی بودند. ریزش دسته جمعی انواع ورق‌های فولادی بازار‌های جهانی را شوکه کرد و با کاهش تقاضا در سایر بخش‌ها همراه شد.

قراضه دنباله‌رو ورق

روند کاهشی قیمت قراضه در بازار‌های جهانی متوقف شدنی نیست. دو ماه قبل وقتی پس از زلزله ترکیه تقاضا برای قراضه تقویت شد، کمتر کسی فکر می‌کرد قیمت قراضه با این سرعت ریزشی شود. در طول هفته گذشته نیز عملکرد قراضه در بازار‌های جهانی منفی بود تا ریزش قیمت قراضه پس از ورق‌های فولادی، روند کاهشی قابل تامل هفته لقب بگیرد.

روند کاهشی قیمت به ورق‌های فولادی رسید

نشریه متال بولتن در گزارش مدعی شد فعالان بازار نسبت به آینده چشم‌انداز مثبتی ندارند و پیش‌بینی می‌شود روند ریزشی قیمت قراضه ادامه‌دار باشد.

میلگرد

در روز پایانی هفته گذشته رویترز در مورد شرایط نا به سامان میلگرد در بازار‌های جهانی نوشت: تقاضا برای میلگرد به سطوح پایینی نفوذ کرده و احتمال ادامه‌دار بودن ریزش قیمت میلگرد وجود دارد. اگر ریزش قیمت میلگرد برای هفته آینده نیز ادامه پیدا کند احتمالا قیمت هر تن میلگرد به کمتر از ۶۰۰ دلار می‌رسد. در طول هفته‌گذشته میلگرد فوب ترکیه با ۶.۹% کاهش به مرز ۶۰۰ دلار رسید، ولی با افزایش تقاضا به ۶۱۰ دلار بازگشت. هر تن میلگرد فوب چین نیز ۶۰۲ دلار معامله شد.

سایر فلزات

اسلب صادراتی بزریل با ۵.۶% کاهش، پرچم‌دار انواع اسلب در ریزش قیمت بود. قیمت اسلب بزریل برای چندمین هفته متوالی کاهش یافت. در بازار بیلت نیز قیمت بیلت صادراتی ایران ۳.۳% کاهش یافت. ریزش قیمت بیلت و اسلب در طول دو ماه گذشته کمتر از فلزاتی مانند ورق و میلگرد بود، با این حال جو منفی حاکم بر بازار فلزات جهانی باعث شده تا قیمت بسیاری از محصولات فولادی نزولی باشد.

نیمه سبز بازار

بخشی از بازار جهانی فلزات در طول هفته گذشته افزایشی بود. در نیمه سبز بازار منیزیم فوب چنین با ۱۵% رشد برای چندمین هفته متوالی بیشترین رشد قیمت هفته را به ثبت رساند. سنگ کروم ترکیه، آهن اسفنجی، سلنیوم، ژرمانیوم و بیسموت نیز از دیگر فلزات در نیمه سبز بازار بودند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده