تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۲۱
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۳۰۲۹۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش بینی قیمت دلار ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / کام دلار تهران با ممنوعیت معامله در عراق تلخ می‌شود؟

‌می‌متالز - روز گذشته خبر ممنوعیت معامله با دلار در عراق منتشر شد. این خبر که به اعتقاد رییس اتاق ایران و عراق سوخته است برای تاثیر در قیمت دلار تهران بازنشر شده است. به نظر می‌رسد برخی معامله‌گران در تقابل با اقدامات دولتی دست به دامن شایعه شده‌اند تا دلار تهران را از رکود خارج کنند.

به گزارش می‌متالز، قیمت دلار در سه روز کاری هفته جاری، هر دو نوسان افزایشی و کاهشی را پشت سر گذاشت. این اسکناس در کانال ۵۱ هزار تومانی نوسان داشت و در نهایت دیروز در کف کانال ۵۲ هزار تومانی به کار خود پایان داد.

در روز‌های گذشته معامله‌گران نسبت به حساسیت بازار برای کانال ۵۰ هزار تومانی هشدار داده بودند. آن‌ها معتقد بودند دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی نمی‌رسد و منطقه حمایت ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومانی محدوده مهمی برای قیمت دلار عنوان شده بود.

پیش از این پیش‌فروش خودرو و تهدید‌های دولتی به عنوان محرک‌های اصلی بازار ارز برای روند نزولی قیمت دلار عنوان شده بود.

دود ممنوعیت معامله در عراق به چشم دلار تهران می‌رود؟

دیروز اخباری مبنی بر اقدام دولت عراق برای کنترل بازار سیاه ارز این کشور منتشر شد. از این پس مبادله با دلار توسط مردم عراق توسط وزارت کشور ممنوع شده است.

بغداد در تلاش است تا فاصله نرخ رسمی و نرخ ارز در بازار سیاه دلار این کشور را کم کند؛ زیرا این موضوع باعث افزایش قیمت‌ها و گسترش انتقادات عمومی در این کشور شده است.

روز گذشته معامله‌گران بازار ارز روند کاهشی قیمت دلار را ناشی از دو خبر سیاسی و یک شایعه می‌دانستند. احتمال سفر پادشاه عمان به ایران و سفر وزیر اقتصاد به جده برای حضور در اجلاس سالیانه بانک توسعه اسلامی دو رویدادی که معامله‌گران، آن‌ها را سیگنال‌های سیاسی موثر بر کاهش قیمت دلار در هفته جاری عنوان کردند.

هرات زیر پای دلار تهران را کشید

سیگنال سوم به زمزمه‌های در گوشی میان معامله‌گران کف بازار مربوط می‌شد. از ابتدای هفته جاری خبری در میان معامله‌گران مبنی بر کمک ۶۰ میلیون دلاری بشردوستانه ایران به افغانستان پیچید. فعالان بازار معتقد بودند این خبر قیمت دلار هرات را سست کرده و روی دلار تهران تاثیر گذاشته است.

باید توجه داشت تجربه پیچیدن شایعه در بازار اگر چه در نهایت به واقعیت هم ختم نشود، اما می‌تواند بر روند قیمت‌ها به صورت مقطعی تاثیر بگذارد.
حرکت چراغ‌خاموش سیاست خارجی و زمزمه‌های معامله‌گران کف بازار، قیمت دلار تهران را در مسیر نزولی قرار داد. در روز‌های گذشته این‌طور پیش‌بینی می‌شد که در صورت تزریق نشدن اخبار خاصی به بازار قیمت دلار در روز‌های پایانی آخرین هفته اردیبهشت با تغییر قیمت قابل توجهی نداشته باشد. اما اکنون با انتشار ممنوعیت معامله دلار در عراق به نظر می‌رسد سرعت گردش دلار پایین بیاید و این خبر برای تهران و معامله‌گران کاهشی بازار چندان خوشایند نیست.

تجارت ایران و عراق وابسته به دلار نیست

در همین راستا حمیدرضا حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق، با اشاره به محدودیت معامله با دلار در بازار عراق گفت: «تجارت ایران و عراق وابسته به دلار نیست؛ در واقع صادرات کالا به عراق بر مبنای دلار انجام نمی‌شود و از آنجاکه در مبادلات میان دو کشور از نظام بانکی استفاده نمی‌شود بعید است تأثیری در تجارت دو کشور داشته باشد.»

وی توضیح داد: «در حال حاضر بخش زیادی از مبادلات ایران و عراق با ارز درهم، ریال، یوآن چین و بخشی با دلار است. از آنجا که دو مقصد وارداتی ایران از امارات و چین است، تجارت ایران با عراق با ارز درهم و یوان نیز هیچ مشکلی برای تجار ایجاد نخواهد کرد.»

خبر سوخته بود

همچنین یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در رابطه با ممنوعیت معاملات دلار در عراق گفت: «معاملات با دلار در عراق مثل بسیاری از کشور‌های دیگر در جهان، ممنوع است. این مسئله در گذشته نیز وجود داشته و خبری که دیروز در رابطه با ممنوعیت معاملات دلار در عراق و اثرات آن بر بازار ارز کشور منتشر شده مربوط به گذشته بوده است.»

وی در گفتگویی افزود: «برخی افراد سودجو با هدف اثر‌گذاری و ایجاد اختلال در بازار ارز کشور، این خبر که مربوط به گذشته بوده را دوباره منتشر کرده‌اند. ممنوعیت معاملات دلار در عراق در راستای مدیریت بازار ارز کشور عراق بوده است و هیچ اثری بر مناسبات ارزی ایران و عراق ندارد.»

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق تاکید کرد: «در حال حاضر مناسبات اقتصادی و ارزی با کشور عراق به خوبی انجام می‌شود و اقدامات بسیاری نیز در سال گذشته در جهت تسهیل این مناسبات انجام شده است.»

وی افزود: «سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد دلار صادرات به کشور عراق داشتیم که نسبت به سال قبل آن افزایش دارد. با اقداماتی که انجام شده چشم‌انداز خوبی برای افزایش مناسبات با عراق در سال ۱۴۰۲شکل گرفته است.»

با توجه به اظهار نظر کارشناسان اقتصادی به نظر می‌رسد برخی معامله‌گران بازار ارز قصد دارند با ابزار شایعه به تقابل با اقدامات و تهدید‌های دولتی برآیند تا دلار تهران را با روند صعودی همراه کنند. این در حالی است که قیمت دلار سلیمانیه امروز نسبت به روز گذشته ۳۵۰ تومان کاهش داشت و با قیمت ۵۱ هزار تومان معامله شد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده