تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۰۸
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۳۰۲۸۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روسیه و چین استفاده از دلار را در تجارت کاهش می‌دهند

‌می‌متالز - رویترز به نقل از مدیران بازرگانی در گزارشی فاش کرد که تقریباً تمام واردات نفت خام، گاز، زغال سنگ و برخی فلزات چین از روسیه در حال حاضر به یوان پرداخت می‌شود.

به گزارش می‌متالز، رویترز روز پنجشنبه به نقل از مدیران بازرگانی گزارش داد که تقریباً تمام واردات نفت خام، گاز، زغال سنگ و برخی فلزات چین از روسیه در حال حاضر به یوان پرداخت می‌شود.

چین بیش از یک دهه است که برای استفاده بین‌المللی گسترده‌تر از پول خود تلاش می‌کند، اما سطح تسویه حساب‌های جهانی به یوان تا همین اواخر نسبتاً پایین بود.

بر اساس این گزارش، واحد پول این کشور که با نام رنمینبی (RMB) نیز شناخته می‌شود، گهگاه در معاملات بزرگ کالا‌های چینی مورد استفاده قرار گرفته است و این در حالی است که بیشتر تجارت جهانی انرژی و فلزات به دلار آمریکا قیمت گذاری می‌شود.

تلاش‌های چین برای دور شدن از دلار در تجارت بین‌الملل در شرایط تحریم‌های گسترده اعمال شده توسط کشور‌های غربی علیه روسیه، که یک تولیدکننده و صادرکننده بزرگ انرژی در جهان محسوب می‌شود، سرعت گرفته است.

یکی از منابع آگاه به رویترز گفت: معامله با دلار با محدودیت‌های سقف قیمت بسیار پیچیده می‌شود. این به معنای کار بیشتر برای هماهنگی بانک‌ها است.

چین با مجازات‌های یکجانبه روسیه مخالف است، اما همچنان نسبت به تحریم‌های ثانویه محتاط است.

تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه، خریداران غربی را ترسانده و پرداخت هزینه واردات انرژی به یوان سرعت بخشیده است و این در حالی است که چین واردات نفت خام روسیه را افزایش می‌دهد.

نسبت تسویه حساب واردات روسیه به یوان در سال ۲۰۲۲ از ۴ درصد در سال قبل به ۲۳ درصد افزایش یافت.

داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که واردات کالای چین از روسیه در سال گذشته میلادی از نظر ارزشی ۵۲ درصد افزایش یافت و محموله‌های نفت خام و نفت کوره به ۶۰.۳ میلیارد دلار رسید.

در گزارش رویترز به نقل از مدیران بازرگانی آمده است: تقریباً تمام صادرات نفت خام روسیه به همسایه آسیایی خود، از جمله نفت کوره، اکنون به یوان انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده